Elektronický byznys a ERP

V posledních letech se stává čím dál populárnější e-commerce – elektronické obchodování zaměřené prakticky na jakékoli zboží, od spotřební elektroniky přes hudbu až po zážitky. Oproti kamennému obchodu jsou jeho výhodami rychlost, jednoduchost a pohodlí a samozřejmě i významně menší provozní náklady.

Elektronický byznys a ERP


Pojem e-commerce zastřešuje širokou oblast nástrojů a principů realizovaných pomocí internetu.  Základním prvkem e-commerce jsou internetové obchody. Ty můžeme dělit podle segmentace na cílovou skupinu na B2B – elektronický obchod mezi dvěma právními subjekty a B2C – nákup přes internet pro koncové spotřebitele.

Cílem e-shopů B2C je získání, udržení zákazníka, který bude realizovat opakované nákupy. Klíčovými vlastnostmi e-shopů jsou proto přehlednost, jednoduchost, odpovídající grafika pro cílovou skupinu a uživatelská přívětivost.

Náš zákazník, náš pán
Co vše internetový obchod pro tuto oblast zahrnuje? Kromě on-line přehledů objednávek a jejich stavů jsou jeho součástí například informace o skladových dostupnostech, přehledy zákazníků či propojení na ERP, ekonomický systém, CRM a DMS.

V poslední době už tento software zvládá i lokalizaci do cizích jazyků. Velmi důležitá je například možnost nastavení různých cenových úrovní pro rozdílné skupiny zákazníků, zobrazení stavu objednávek pro registrované klienty či podpora několika platebních metod, např. platba fakturou, a také plateb prostřednictvím systémů PayPal, PaySec a SMS.

Pro obchodníky je také velmi užitečná funkce automatické generování nejprodávanějšího zboží či automatické exportování na vyhledávače zboží. To je navíc důležitá forma bezplatné propagace. Naopak zákazník ocení možnost porovnávání produktů podle stanovených kritérií, fulltextové vyhledávání nebo elektronické potvrzení objednávky, které je automaticky zasláno na jeho e-mail.

E-commerce pro tento segment zákazníků umí také pracovat s různými užitečnými marketingovými nástroji, jako jsou slevové kupóny, věrnostní systém či různé ankety, případně diskuzní fóra, soutěže a podobně. Dokáže též vypracovat důležité statistiky či rozesílat na zákazníky hromadné e-maily.



Úvodní foto: © Helder Almeida - Fotolia.com



Vyšlo v Computerworldu 13/2012
Celý článek i toto vydání lze zkoupit elektronicky








Komentáře