Internet využívají v Česku už více než tři čtvrtiny lidí, tvrdí ČTÚ

Už popáté zkoumal Český telekomunikační úřad využití počítačů a internetu v českých domácnostech – podle něj už vlastní PC už čtyři z pěti respondentů v Česku, s internetem pracuje jen o malinko méně lidí – tři ze čtyř.

Internet využívají v Česku už více než tři čtvrtiny lidí, tvrdí ČTÚ


Při prvním kole před pěti lety přitom pravidelné zkušenosti s internetem mělo méně než 60 % respondentů. Uživatelé věnují počítači týdně v průměru 20 hodin, internetu pak 17 hodin. Dvě třetiny lidí využívají internet s denní či téměř denní frekvencí. Život bez něj si neumí představit 63 procent uživatelů.

Podíl uživatelů počítače i internetu se mírně zvyšuje s růstem velikosti místa bydliště. Tomuto trendu se ovšem vymykají nejmenší obce do 999 obyvatel. V nich je mírně vyšší počet uživatelů než v obcích větších.

Výsledky výzkumu potvrzují, že e-maily (a SMS) vytlačily klasické dopisy. Většina lidí také přesunula na internet i hledání v jízdních řádech, domácích mapách, slovnících, encyklopediích, a sleduje na něm i předpovědi počasí.

Naopak v klasické podobě zůstává pro většinu lidí sledování televize a rozhlasu, stejně jako hledání informací o jejich programu, nebo také čtení zpráv, zájmových časopisů, seznamování se s novými přáteli i partnery či hledání v telefonních seznamech.

 

Z výzkumu mimo jiné vyplývá že:

  • Nejčastěji je internet využíván doma (72 procent), v práci jej využívá 29 procent lidí.
  • Nevyužívanější je e-mail, který využívá 96 procent uživatelů, druhou nejrozšířenější činností je vyhledávání informací (přes 90 procent).
  • Sociální sítě se velmi rychle probojovaly na páté místo mezi aktivitami na internetu. Jde o aktivitu, kterou se uživatelé zabývají buď poměrně často, nebo se jí nevěnují vůbec.
  • Naopak nakupování je aktivitou, které se věnuje velký počet respondentů, ale s nižší frekvencí. Pouhá necelá čtvrtina na Internetu vůbec nenakupuje.
  • Uživatelé zabezpečují své počítače nejčastěji prostřednictvím časté aktualizace antiviru (78 procent), druhou nejrozšířenější obranou (60 procent) je „neplatit na internetu kreditní kartou“.
  • Mladí respondenti častěji jako obranu volí používání více e-mailových účtů, více identit, používání různých hesel k různým účtům. Nejstarší uživatelé se naopak častěji brání tím, že nenakupují prostřednictvím Internetu.
  • Uživatelé v průměru za připojení domácnosti k internetu utratí 430 Kč měsíčně. Průměrný měsíční výdaj za mobilní připojení je nižší. Uživatelé za něj v průměru utratí 293  Kč.
  • Během posledních dvou let změnilo poskytovatele internetového připojení 13 procent uživatelů, z toho 1 procento změnilo poskytovatele více než jedenkrát.
Úvodní foto: © Yuri Arcurs - Fotolia.com










Komentáře