Navigační systém od Googlu pod lupou: Čím je unikátní?

Jak jsme včera informovali, společnost Google představila novou aplikaci, která z ní s velkou pravděpodobností učiní nebezpečného konkurenta výrobců smartphonů a navigací. Čím je tento systém na trhu unikátní?


Google Maps Navigation, navigace založená na kombinaci jeho populárních map a GPS napojeného na internet, totiž nabízí velmi lákavou funkcionalitu pro budoucí smartphony s platformou Android 2.0 – a navíc zcela zdarma.

Google Maps Navigation přináší funkce běžných autonavigací pouze s tím rozdílem, že si mapy stahuje postupně z internetu, což předpokládá kvalitní datové připojení a vhodný tarif u operátora. Za tyto nároky se ale uživatelům odmění pokročilými možnostmi, jež běžné produkty nenabízejí – aplikace totiž dokáže využívat běžných funkcí Google Maps, jako jsou aktualizované informace o provozu či možnost satelitního pohledu, a integruje i vizuální funkci Street View, která poskytuje realistický pohled na projížděnou ulici či křižovatku. O nic méně zajímavé jsou možnosti jako vyhledávání cíle i zájmových bodů v běžném jazyce, tedy nejen pouze podle adresy, ale například i jména firmy nebo popisu, stejně jako ve vyhledávači Google. Kromě toho je navigaci možné ovládat i hlasem.

Navigace Googlu je momentálně v beta verzi připravena jen pro americký trh, nicméně ačkoliv nebyly oznámeny žádné podrobnosti, bude velmi netrpělivě očekávána i na dalších trzích. Vše nasvědčuje tomu, že Google má v ruce účinnou zbraň k tomu, aby se mu s jeho stále ještě relativně mladou platformou Android povedlo ukousnout nezanedbatelný podíl tržního koláče iPhonu či zařízením založeným na Windows Mobile. Přinese totiž zdarma jednu z nejžádanějších aplikací do chytrých telefonů s platformou Android 2.0, která byla v uplynulých dnech představena.

Novinka může výrazně zamíchat kartami i na trhu navigací, kde konkuruje etablovaným výrobcům GPS jako Garmin a TomTom. To ostatně názorně ilustroval pohyb akcií těchto výrobců, neboť podle webu Wall Street Journal došlo záhy po oznámení Googlu k razantnímu poklesu kurzů o 16 % v případě Garminu, resp. o 20 % u TomTomu. Nutno dodat, že dalším z faktorů bylo současné oznámení výrazného poklesu čistého zisku TomTomu, který ovlivnily razantně klesající ceny navigací. Googlu však hraje do karet i oznámení Microsoftu o ukončení informační služby MSN Direct v roce 2012. Jí poskytované aktuální informace o provozu či počasí totiž využívají například navigace Garmin nebo Pioneer.


Video, které ukazuje, jak funguje navigace se systémem od Googlu, najdete na YouTube.











Komentáře