Průzkum: Vysoký plat a benefity prý motivují zaměstnance jen krátkodobě

Výši finančního ohodnocení klade v průzkumech většina zaměstnanců na první místo. K dlouhodobé spokojenosti a vyšším výkonům je však nemotivuje. Získat nejlepší specialisty a zkušené odborníky lze i jiným způsobem než přeplácením. Psychologický rozbor by neměl uniknout podnikům zvláště nyní v době krize. Naopak nejvíce demotivující je pro zaměstnance nedodržení dohod ze strany zaměstnavatele a příliš autoritativní řízení.


Podle průzkumu LMC a agentury Factum Invenio mezi 4077 respondenty je finanční ohodnocení vždy na prvním místě. Pro uchazeče byla při výběru posledního zaměstnání výrazně rozhodující výše mzdy (47 %) a náplň práce (20 %). Poté následovala další kritéria, například jistota dlouhodobé perspektivy (8 %) a pracovní doba (7 %). Atributy jako možnost kariérního či odborného rozvoje nebo pověst firmy hrály při rozhodování významnou roli u pouhých 2 % dotázaných. Další benefity nebo atmosféra ve firmě rozhodovaly při výběru pozice ze 4 procent. „Průzkum jen potvrzuje priority lidí a ti chtějí hlavně finanční jistotu,“ říká Jana Skalová, manažerka oddělení komunikace společnosti LMC.

Přestože výsledky průzkumů jsou správné a lidé při hledání práce skutečně nejvíce hledí na finanční ohodnocení, jsou plat a benefity podle psychologů specifické. „Nechtěně zaměstnancům nasazují ,růžové brýle‘, které jim umožňují cítit se lépe. Ale jen krátkodobě. Zaměstnanec věří, že pokud mu bude přidáno na platu, tak bude spokojen a hlavně bude výkonnější. Jenže ouha, za tři měsíce počáteční uspokojení pominulo, cítí se stejně a chce zase zlepšit podmínky, nejlépe plat. Tak to může jít donekonečna,“ vysvětluje krátkodobost motivace finančním ohodnocením psycholog Jiří Šimonek, ředitel společnosti DAP Services. Vychází přitom z analýzy psychologických testů 250 tisíců Čechů provedených během posledních tří let.

Klíčovým motivem, za kterým se dospělí ženou, je úspěch. „Tím mohou zaměstnavatelé dlouhodobě motivovat své zaměstnance. O to více jsou ale zaměstnanci citlivější na neúspěch. Pokud se časem nedostaví, přichází deziluze a demotivace,“ říká Jiří Šimonek.

Důležitost role týmového ducha a možnosti účasti na řízení firmy potvrzují také psychologové: „Jsou velice důležité pro krátkodobou motivaci pracovníků. Mají totiž pocit, že ovlivňují chod celé společnosti a nabývají na moci,“ dodává Šimonek.

To, že k dlouhodobé motivaci zaměstnanců nestačí jen peníze a štědré benefity, potvrzuje Dagmar Šimonová, HR manažerka společnosti LMC: „Seniorní pracovníci, kteří již disponují rozmanitými zkušenostmi, v jistém životním období preferují práci u zaměstnavatele, který jim nabídne možnost podílet se na zajímavých projektech. Motivuje je pracovat pro zaměstnavatele, který jim nabídne jistou míru zodpovědnosti a možnost ovlivnění důležitých projektů, které firma realizuje.“

Důležitým motivačním faktorem je podle společnosti LMC také nalezení tzv. work-life-balance, to znamená takových podmínek vytvořených zaměstnavatelem, které umožní věnovat se i rodině, mít prostor pro své koníčky a relaxaci.

Naopak nejvíce demotivující je pro zaměstnance nedodržení dohod ze strany zaměstnavatele, přílišné autoritativní řízení, nulový platový růst, nemožný profesní a kariérní růst či nemožnost zapojit se do týmové práce. „Častým původcem demotivace a zbytečného stresu jsou také různé formy lží, podvodů a zneužívání,“ dodává Šimonek. Podle analýzy DAP Services mnoho Čechů demotivuje také namáhavá práce.











Komentáře