Těžké hledání IT specialistů, kteří rozumí datům a mají odvahu tvořit

Hledání kvalitních IT odborníků nebývá snadné. Cesta přes personální agentury, ač se jeví nejsnadnější, nebývá v IT obvykle příliš vhodná. V řadě profesí agentury fungují dobře, u softwarových firem už ale situace není tak jednoduchá.

Těžké hledání IT specialistů, kteří rozumí datům a mají odvahu tvořit


Agentury totiž při najímání programátorů nebo konzultantů často nemají vůbec představu, koho vlastně mají sehnat, či zda se najímaný člověk na konkrétní práci hodí. Ani IT specialista hledající práci na tom není o mnoho lépe. Řada inzerovaných pozic nabízí jen velmi obecný popis pracovní náplně a často obsahuje i  požadavky, které mohou uchazeče zbytečně odradit.

Podobné důvody nás přivedly k tomu, abychom si vybírali programátory a konzultanty přímo, protože hledáme nejen lidi se specifickými dovednostmi, ale musí zapadnout i do našeho týmu, “ říká Pavel Najvar, marketingový ředitel a bývalý vedoucí vývojového týmu společnosti Javlin.

Čistě česká firma s vlastním softwarem, funguje od roku 2002, má zhruba 70 zaměstnanců a téměř 4500 klientů.

Middle-ware na datovou integraci a transformace velkých dat CloverETL vyvíjí Javlin ve svých pobočkách v Praze a Brně, prodává ho ale především v USA a západní Evropě. Proto se dvě ze čtyř poboček nacházejí na místech největších prodejů: z Washingtonu se řídí obchod v USA, z Londýna zbytek světa včetně ČR.

Jak tedy probíhá přijímací řízení s potenciálními zaměstnanci u Javlinu? Ústnímu pohovoru předchází obecný dvouhodinový informativní test, který ukáže úroveň uchazečových schopností jak z oblasti programování, tak IT obecně.

„U pohovoru je přímo vedoucí týmu, do kterého by měl uchazeč nastoupit,“ zdůrazňuje Najvar. „A pro vedoucího bývají důležité i jiné vlastnosti, než by mohl poskytnout případný počet bodů v testu. Hodnotíme třeba i schopnost analytického myšlení nebo kooperace v týmu.“ Podle Najvara nemá uchazeč vyhráno ani po kladném výsledku pohovoru.

Nováček v konzultačním týmu řeší implementace systému u klientů, zpočátku v rámci krátkých, později i dlouhodobějších projektů. Na rozdíl od programátorů musí zvládat i řadu sociálních dovedností, se kterými se může setkat v prostředí mezinárodních zákazníků. Část roku může trávit i na cestách u zahraničních klientů.

Proč by měl případný uchazeč dát přednost zaměstnání u Javlinu před nabídkou nadnárodních společnosti? „Ve velkých korporacích je člověk jen ´kolečko ve stroji´ a má prakticky nulový vliv na směřování firmy, mnohdy trvá řadu let, než se schopný člověk prosadí,“ říká Najvar.

V Javlinu se každý téměř okamžitě stane součástí tvůrčího týmu a má šanci ovlivnit směřování firmy. Absolventi se tak dostanou k věcem, k nimž by je jinde ani nepustili. S tím souvisí i velmi otevřený přístup na pracovišti a společenský život ve firmě.

„Hledáme aktivní a motivované lidi, kteří mají odvahu s naší společností tvořit a růst,“ uzavírá Najvar. 

Úvodní foto: Fotolia © vadymvdrobot










Komentáře