Vánoční nákupy na internetu byly v Česku ve znamení rekordů, růst prodejů má pokračovat

V právě probíhajícím období vyhodnocují internetoví prodejci výsledky z hlavní prodejní sezony roku 2010 – Vánoc. A podobně jako v předchozích letech je z dostupných údajů i letos zřejmé, že nakupování na webu je stále populárnější a opět předčilo očekávání. Zatímco původní odhad vánočního obratu byl 11 miliard korun, vše nasvědčuje tomu, že celkový výsledek se bude blížit 13 miliardám.


Podle informací od obchodníků, které získala Asociace pro elektronickou komerci (APEK), je průměrný nárůst obratu přibližně 40 % oproti Vánocům roku 2010. „V některých případech však evidujeme nárůst i o 100 % a více, a to včetně velkých e-obchodů,“ komentuje první čísla výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. „Naše předpoklady o vánočních obratech tak byly ještě překonány, a to v celkovém objemu přibližně o 2 miliardy,“ hodnotí dále Vetyška.

Během letošních Vánoc na internetu došlo k rekordnímu počtu objednávek, avšak průměrná hodnota jednotlivých nákupů spíše klesala. Jejich výše samozřejmě závisela na druhu pořizovaného zboží, nejčastěji ale spotřebitelé pořizovali zboží přibližně za 2 500 Kč. Tento trend potvrzuje, že Češi již na internetu nehledají pouze elektroniku za výhodné ceny, ale využívají internet i k nákupu klasických vánočních dárků. Zákazníci si zvykli na další charakteristiky webového nakupování – dodání zboží až domů, jednoduché srovnání nabízených výrobků a vyhnutí se stresu z přeplněných nákupních center. Na druhou stranu je potřeba podotknout, že čekání před vánoci na přeplněných poštách na objednané balíčky také nepatřilo k právě nejkratším.

U většiny prodejců začala vánoční sezona během druhé poloviny listopadu. Nejvíce objednávek potom e-obchody zaznamenaly v týdnu od 13. do 17. prosince. „Naprostým vrcholem co do počtu objednávek bylo pondělí 13. prosince.  Nakupovalo se ale až do posledních dní před Štědrým dnem,“ přidal informace Jan Vetyška.

Další nárůst objemu prodaného zboží přes internet, a to jak během Vánoc tak i celého roku 2010, potvrdil, že čeští zákazníci si tento druh nákupu oblíbili. „Podle údajů, které máme k dispozici, se na internetu v roce 2010 prodalo zboží za 33 miliard korun. V roce 2011 se dá očekávat další nárůst prodeje, především díky většímu počtu nákupů spokojených zákazníků,“ zhodnotil Jan Vetyška. Otázkou je, jak se tento trend promítne do tržeb klasických kamených obchodů.











Komentáře