Hlavní navigace

Analytici: Microsoft musí změnit kurz, aby se udržel

23. 4. 2013

Sdílet

 Autor: © Sergej Khackimullin - Fotolia.com
Microsoft dostal tento měsíc opět tvrdou ránu, když analytici upozornili, že za špatným prodejem počítačů v prvním čtvrtletí stojí ne příliš vysoká popularita operačního systému Windows 8.

Podle analýz společností Gartner a IDC je na tom trh s počítači špatně a v blízké budoucnosti nejsou náznaky zlepšení.

Ze zprávy IDC vyplývá, že prodej počítačů v prvním čtvrtletí meziročně poklesl o 14 %, což je největší pokles za uplynulých dvacet let. Podle Gartneru byl propad 11%. I když byl jistý propad očekáván, rozhodně se nečekala tak vysoká hodnota. „Je to brutální,“ řekl Bob O'Donnell z IDC. „Jsou to opravdu strašná čísla.“ Podle IDC Microsoft nedokázal po marketingové stránce Windows 8 lidem prodat tak, jak se očekávalo a uživatelé jednoduše opouštějí PC ve prospěch jiných zařízení. Microsoft u Windows 8 vsadil na zcela nové uživatelské rozhraní, odstranil tlačítko Start a přidal podporu pro dotykové displeje.

Podle analytika Davida Daouda je trh s počítači na vyspělých trzích přesycen – počítače zakoupené před pár lety jsou pro uživatele stále dostačující a trhu nepomáhá ani stagnující ekonomika po celém světě. Otázkou tak zůstává, zda Microsoft postupně neztrácí svůj vliv v oboru IT.

Společnost byla v uplynulých letech postižena rozmachem tabletů a smartphonů a pokud se Microsoftu nepodaří prosadit v mobilním prostředí, vážně riskuje to, že ztratí své dominantní postavení, jež si budoval desetiletí. „Aby Microsoft zůstal i nadále jedním z hlavních hráčů v IT, musejí uživatelé jeho produkty vyhledávat,“ říká analytička Carolina Milanesiová z Gartneru.

Podle Franka Gilletta ze společnosti Forrester však Microsoft bude minimálně v několika následujících letech hrát v IT důležitou roli, a to kvůli velkému množství počítačů s Windows po celém světě. „Tržby Microsoftu i nadále porostou, především díky velkým firmám,“ soudí Gillett. I takový gigant jako Microsoft se však bude muset přizpůsobit. Mnoho firem a vlád po celém světě totiž zavádí politiku BYOD, v rámci které si zaměstnanci nosí do práce svá vlastní zařízení, jež v drtivé většině nepoužívají OS od Microsoftu. „S BYOD se budou muset nějak poprat,“ řekla Milanesiová.

První změnu v chování Microsoftu naznačuje projekt Blue, což je označení nové strategie Microsoftu, v rámci které chce dramaticky změnit způsob vydávání nových verzí Windows. Blue bude vydán v létě tohoto roku a přinese do Windows nové funkce, které tradičně přicházely až s vydáním nové verze operačního systému. Podobný systém praktikuje Apple u svého Mac OS X.

Microsoft podle analytiků má čas změnit kurz, ale okno se pomalu zavírá. „Rok 2013 je rokem přeměny, a to i z pohledu zákazníků,“ řekla Milanesiová. „Nejpozději v roce 2014 musí Microsoft zákazníky opět získat,“ dodala.

Byl pro vás článek přínosný?