Blokování reklam ohrožuje bezplatný obsah Internetu

Nástroje na blokování reklamy jsou podle průzkumu irské společnosti nainstalovány v téměř jednom ze čtyř prohlížečů. To představuje nepříjemný problém pro weby, které mají jako jediný zdroj příjmu právě reklamu.

Blokování reklam ohrožuje bezplatný obsah Internetu


Popularita nástrojů na blokování inzerce stoupá kvůli frustraci uživatelů z čím dál tím otravnějších reklam. Kromě samotných vydavatelů to však ohrožuje i známý model Internetu, díky kterému se mohou dostat k obsahu všichni zadarmo.

„Je to začarovaný kruh,“ napsal Neil O’Connor, generální ředitel společnosti PageFair, která se výzkumem blokování reklamy zabývá. „Reklamy se stávají agresivnějšími, aby zaujaly, ale tím nutí víc a víc lidí k tomu, aby si software k jejich blokování nainstalovali.“

Weby, které vydělávají na reklamách, tento trend velmi vážně ohrožuje, a jejich jedinou možností jak přežít, je přejít na placený model jako to například udělal Wall Street Journal, New York Times nebo částečně český server iHned.

„Začali jsme s tím, protože jsme byli sami vydavatelé internetového magazínu v oblasti her,“ řekl O’Connor. „Chtěli jsme zjistit, kolik návštěvníků našich stránek nástroj na blokování reklamy používá. Čekali jsme, že to bude tak kolem deseti procent, ale ve skutečnosti se jedná o 30 %. To bylo šokující zjištění.“

Výzkumníci z PageFair monitorovali několik stovek webů po dobu jedenácti měsíců. Zjistili, že v průměru reklamu blokuje 27,7 % uživatelů. Toto číslo je však závislé na zaměření webu. Čím více je publikum webu technicky zdatné, tím více bude reklamu blokovat. Například na herních serverech blokuje reklamu 30 % uživatelů, na webech o cestování pouze 5 %.

Je to z toho důvodu, že je nástroj pouhým rozšířením prohlížeče, které je potřeba manuálně nainstalovat, a o jehož existenci někteří ani nevědí.

Nejvíce reklamy blokují uživatelé Firefoxu (37 %) a následují je uživatelé Chrome (30 %). V Internetu Exploreru používá toto rozšíření necelé procento uživatelů.

Apelování na uživatele, aby reklamy na oblíbených serverech neblokovali, se ukázalo marným. PageFair nabízí vlastníkům webů nástroj, který uživatele upozorňuje, že je přežití webu závislé na reklamách, výsledky tohoto opatření však byly zklamáním.

„Je to jako by to lidi nezajímalo,“ myslí si O’Connor. „Dokonce ani ty, kteří web navštěvují každý den. Reklamu si vypnulo pouze 3 – 4 procenta uživatelů. A to se jednalo o malé weby, pro větší vydavatele je to ještě složitější.“

Jedním ze způsobů, jak tomu předejít, je nepoužívat ty nejotravnější reklamy – především hlučné a animované, a nahradit je raději méně nápadnými.

PageFair pracuje na platformě, která by měla vydavatelům pomoci s přechodem na akceptovatelnější způsob inzerování, O’Connor však podotkl, že například pro herní servery je už asi příliš pozdě čekat na to, až se model on-line reklamy změní.

 

Úvodní foto: © Victoria - Fotolia.com










Komentáře