Změny však sahají mnohem hlouběji. Příští léto bude mít firma o 9500 zaměstnanců méně než v roce 2012, tou to dobou už však možná kanadská společnost nebude v dnešní podobě existovat.
Prem Watsa, kanadský investor, je připraven utratit 4,7 miliard dolarů na zprivatizování společnosti, ale názory na to, zda se Watsovi a pojišťovací společnosti Fairfax podaří dát finance dohromady, se rozcházejí a jsou i tací, kteří očekávají, že i v případě úspěchu přestane společnost vyrábět smarphony a zaměří se na odvětví s menší konkurencí.
„Je těžké představit si, že budou zařízení od BlackBerry z dlouhodobého hlediska pro společnosti stále vhodnými,“ myslí si Ben Wood, šéf výzkumu ve společnosti CCS Insight. „BlackBerry je fenomenální telefon na e-maily, svět kolem už se však posunul.“
V posledním čtvrtletí se společnost snaží prodat novou generaci telefonů, marketing však zaměřila na veřejnost, kterou nezaujala. Momentálně má BlackBerry v rezervách 2,6 miliard dolarů na přečkání těžkých časů, podle současného tempa utrácení však finance nevydrží příliš dlouho. „Očekáváme, že bez dalšího kola propouštění dojdou BlackBerry peníze za 12 až 24 měsíců,“ předvídá Mark Sue, analytik z RBC Capital Markets. Varoval, že by bylo potřeba propustit až 3000 dalších zaměstnanců.
Kris Thompson z Národní banky v Montrealu příliš nevěří tomu, že by Watsa dokázal společnost zachránit. „Akcionáři by si měli vzít peníze a utéct,“ řekl.
Apple a Samsung mají před BB příliš velký náskok a stejně jako společnost HTC, už ani BlackBerry nemá dostatek peněz k tomu, aby se mohla pokusit situaci obrátit, ale i tak existuje několik způsobů, jak by společnost mohla i nadále generovat zisk.
Nejsnadnější možností je začít prodávat a spravovat bezpečné mobilní servery společnostem a vládním agenturám. Nová generace serverů BB10 umí posílat šifrované e-maily přes vlastní síť, a to i na zařízení Apple či Android.
Na tento trh si brousí zuby Microsoft a také IBM a menší společnosti jako Citrix, ale BlackBerry má náskok – technologii BB prý používá 90 % z 500 amerických nejlepších společností a firemní servery nové generace používá 25 000 zákazníků.
Watsa své plány nerozebíral do detailů, ale poznamenal, že se společnost bude soustředit na „dodávání špičkových a bezpečných řešení pro firemní zákazníky z celého světa.“
Další možností, jak by mohla společnost vydělat, je přes službu Messenger, kterou podle odhadů aktivně využívá 60 milionů uživatelů, v průměru 90 minut denně. Tato služba byla svého času natolik významnou, že ji politici vinili z podnícení londýnských nepokojů. Přes BBM se denně odešle 10 miliard zpráv. Její cena by teoreticky mohla být kolem miliardy dolarů.
„Tohle je konec,“ myslí si Benedict Evans, mobilní expert z Enders Analysis. „Neexistuje žádný nový způsob, jak by mohl nový majitel nalákat dostatek zákazníků. Měli stavět na Androidu již před dvěma lety.“