Hlavní navigace

Černý pátek v číslech: Amazon rozdrtil konkurenci, e-shopy kouzlí s procenty

1. 12. 2017

Sdílet

 Autor: Fotolia © daviles
Black Friday už se plně ustanovil i v naší kultuře, byť pochází ze Spojených států. Každý rok přináší slevy zákazníkům, prodání přebytečného zboží a zvýšený obrat obchodníkům a nakoupení mnoha dárků k blížícím se Vánocům.

Letošním vítězem Černého pátku je jednoznačně nadnárodní řetězec Amazon. Ostatní obchody suverénně přejel – podle dat serveru Hitwise získala společnost 55 % ze všech transakcí 50 největších světových online prodejců. Na druhém místě skončil Walmart, který u nás není příliš známý s 8,8 % a poté server Best Buy s 5 % z podílu transakcí.

Takový odskok je skutečně všeříkající. Amazon je nesporným vítězem letošního Černého pátku. Nejvíce Amazon prodal technologických propriet, vedlo se zařízením Echo Dot a Fire TV.

Black Friday po česku: čarování se slevami ničím výjimečným

Podivných cenových machinací českých e-shopů si povšimlo hned několik zpravodajských serverů, mainstreamových i technologických; obvykle se zaměřili na oblíbený sektor spotřebitelské elektroniky, ve výběru se nejčastěji objevuje Alza.cz, CZC.cz a Mall.cz.

U obou serverů se objevilo značné množství nesrovnalostí. Nadsazená nebo velmi stará původní cena nebyly ničím výjimečným, obdobně zvláštně vyšel i výpočet průměrných procentuálních slev. Příklad na serveru Apify mluví za vše: 21.10. činila cena televizoru 5 569 korun z původních 5 867. Před Black Friday, 19.11., však náhle přeškrtnutá původní cena záhadně poskočila na 8 200 korun a ve slevě televizor nově stál 5 891 – tedy více, než před slevou!

Bizarní a úsměvné, nebýt toho, že jde o skutečné peníze.

K cenovým kouzlům se pro nás vyjádřil obchodní ředitel Alza.cz Petr Bena: „K systémovým úpravám cen v žádném případě nedochází. U několika uvedených produktů došlo k lidskému pochybení,” vysvětluje. „Nyní nastavujeme taková opatření, aby se podobná situace již v budoucnu neopakovala. Již od léta se snažíme pro zákazníky najít ty nejlepší produkty a zajistit nejvýhodnější možné ceny. Letos se nám to podařilo a máme statisíce spokojených zákazníků, kteří nakoupili v rámci této akce. Mrzí nás selhání u několika produktů, učiníme nápravná opatření. Oproti loňsku jsme letos v rámci BFR nabízeli o 83 % produktů více, celkem jsme připravili pro naše zákazníky 1 325 produktů.”

Neuškodí však zmínit, že 1 325 zlevněných produktů jsou jen přibližně 2 % veškerého sortimentu. Na tom by však samo o sobě nebylo nic špatného, kdyby nedošlo „k lidskému pochybení“.

příloha_ovladnete_sva_data

Ať už je to s praktikami českých e-shopů tak či tak, pro spotřebitele je důležité jednoduché pravidlo: vše si porovnávat. Podívat se na cenu produktu i jinde na internetu je vždy dobrý nápad a spíše, než na procenta se orientovat na skutečnou slevu také pomáhá. Když je deklarované průměrné zlevnění 80 % ve skutečnosti jen 30 %, je třeba mít se na pozoru.

Jistě, obezřetnost zabere čas, ale peněženka je následně po „slevách“ o mnoho šťastnější.

Byl pro vás článek přínosný?