Číňané opanují trh chytrých telefonů, Apple a Samsung hlásí ztráty

Tržní podíly se na letos na trhu s chytrými mobily mění rychle a zdá se, že na úkor tradičních prodejců. Americký Apple i Jihokorejský Samsung pomalu ztrácí dominanci a dohání je čínští výrobci v čele s velmi aktivním Huawei.

Číňané opanují trh chytrých telefonů, Apple a Samsung hlásí ztráty


Prodeje smartphonů ve třetím kvartálu ukázaly sílu čínských prodejců: iPhony ztratily 6 % trhu, Samsungy dokonce 14 % oproti stejnému čtvrtletí v minulém roce.

Propad Samsungu nepřekvapí – aféra s hořícími Galaxy Note 7 jej nepochybně poznamenala, stáhnutí milionů zařízení bolí a poškozená reputace snad ještě víc. Lze očekávat i další propad.

„Rozhodnutí stáhnout Galaxy Note 7 z trhu bylo správné, ale poškození značky Samsung mu v krátkodobém horizontu zpomalí prodeje jiných chytrých telefonů,“ domnívá se Anshul Gupta, vedoucí výzkumník pro Gartner, který čísla z třetího kvartálu zveřejnil.

Podle Gupty bude pro nadcházející Galaxy S8 „klíčové“ úspěšné zahájení prodejů a spokojenost zákazníků a partnerů, kteří tak opět získají důvěru ve značku.

Celkový pokles 14,2 % ve třetím čtvrtletí byl nejhorší výsledek firmy vůbec, ještě horší než propad z čtvrtého kvartálu 2014, čítající 12,3% ztrátu podílu, popisuje Gartner.

Zdánlivý neúspěch iPhonů je jiný problém, neboť je nepostihla žádná katastrofa jako přehřáté baterie Samsungu. Podle Gartneru prodeje Applu nadále klesají, s 6,6% propadem. To znamená, že „nakousnuté jablko“ nyní drží jen 11,5 % trhu, nejméně od prvního čtvrtletí roku 2009.

Pokles přichází na dvou největších trzích, o 8,5 % ve Spojených státech a drtivých 31 % v Číně. Dle vyjádření Gartneru se iPhonu7 nedařilo tak, jak firma doufala; nevyvolal vlnu nahrazování starších modelů chytrých telefonů.

Neúspěch ve třetím čtvrtletí u dvou největších prodejců je z velké části kvůli konkurenci čínských prodejců. Huawei, Oppo a BBK dohromady držely 21 % všech prodaných chytrých mobilů koncovým uživatelům; všichni tito tři výrobci z top pětky hlásí zvýšení tržního podílu i prodejů.

Oppo a BKK jsou téměř čistě domácí prodejci; Oppo hlásí 81 % prodejů v Číně, BBK dokonce 89 %. Nárůst však obě firmy zaznamenaly také v Indii, Indonésii, Malajsii, Thajsku a Rusku.

Celková statistika za třetí kvartál vypadá podle Gartneru následovně: ještě stále vede Samsung s 19,2 % trhu, na druhém místě je pak Apple s 11,5 %. Huawei se dostal na dosah s 8,7 %, čtvrtý a pátý jsou Oppo, respektive BBK s 6,7 % a 5,3 %. Celkové prodeje čítají 373 milionů kusů, tedy 5,4% nárůst oproti stejnému čtvrtletí v minulém roce.

Gartner zaznamenal rychlé dohánění Applu ze strany Huawei, kterému se nyní významně daří díky oblíbeným smartphonům Honor, úspěšně prodávaným i v České republice. Pokračující expanze a mohutná reklamní kampaň v Evropě a Spojených státech nepochybně pomáhá.

Ke konci října agentura IDC oznámila růst celosvětových prodeje smartphonů o 1 % oproti třetímu kvartálu minulého roku, dosáhly 362,9 milionů kusů. Dlouhodobý dopad stažení zařízení Note 7 z prodeje je dle IDC zatím nejasný.

„Stažení Note 7 představuje varovný signál celému odvětví, které nepochybně povede k přísnějšímu testování a zlepšení certifikačního procesu,“ říká v prohlášení analytik Anthony Scarsella z IDC.

Úvodní foto: Huawei










Komentáře