Každý třicátý Čech už byl okradený při on-line nákupech

Ve většině případů šlo o částku do 5 000 korun, peníze se ale vrátily jen polovině z okradených. Zjistily to v průzkumu společnosti Eset a Seznam.cz.

Každý třicátý Čech už byl okradený při on-line nákupech


Zkušenost s krádeží peněz při internetových platbách mají již tři procenta Čechů. Z průzkumu mezi uživateli domovské stránky Seznam.cz vyplývá, že oběti téměř vždy přišly o částku do pěti tisíc korun. Většina okradených situaci reklamovala a polovině z nich se peníze vrátily zpět.

Další alarmující skutečností bylo zjištění, že většina uživatelů, kteří se před nákupem registrují, používá stejné přihlašovací údaje pro více služeb.

„Všichni, kdo se stali obětí krádeže přes internet, používají dvoufaktorové ověření. Z průzkumu ale není zcela zřejmé, zdali ho začali používat po své zkušenosti s krádeží, anebo ho používali už v době krádeže,“ říká Miroslav Dvořák, technický ředitel Esetu.

Dvoufaktorové ověření využívá nejen klasické heslo, ale také jednorázově generovaný kód, který uživateli přijde na mobilní telefon nebo e-mailem. Tento způsob ověřování identity využívá při internetových platbách 82 procent dotázaných.

Většina respondentů, přesně 81 procent, již někdy vyzkoušela platbu přes internet. Platební kartu v tomto případě využívají spíše mladí lidé a muži s vyšším vzděláním, zatímco ženy a lidé ve středním věku a z malých obcí preferují platbu převodem z účtu.

Pokud Češi platí kartou, 83 procent z nich má nastaven limit pro internetové platby. Zhruba šestina dotázaných (17 procent) sdílí svoji platební kartu pro online nákupy v rámci rodiny.

Ukazuje se také, že Češi sami nahrávají zlodějům, protože překvapivě často ukládají do různých mobilních nákupních aplikací svoji platební kartu. Činí tak víc než pětina lidí, většinou mladších 24 let.

Internetové platby při nákupech v e-shopech však stále zaostávají za klasickou platbou na dobírku nebo při osobním vyzvednutí. Tyto formy úhrady zboží má oblíbeno sedm z deseti Čechů, zatímco kartou online takto platí zpravidla polovina lidí.

Češi většinou nakupují v českých e-shopech, třetina ale pravidelně využívá internetové obchody v Číně a Hongkongu, téměř čtvrtina v zemích Evropské unie a desetina ve Spojených státech.

Na zabezpečení počítače nebo notebooku, z něhož objednávají a platí zboží, myslí naprostá většina Čechů. V případě počítačů využívá služeb antivirových společností 94 procent respondentů, u notebooků to je 92 procent. Mnohem benevolentněji se Češi chovají na tabletech a chytrých mobilních telefonech, které chrání jen v necelých 60 procentech případů.

Polovina lidí se při využívání e-shopů registruje. Pokud tak činí, používají ale většinou stejné nebo podobné přihlašovací údaje jako u jiných internetových účtů.

„Využívání stejných hesel pro různé online účty je z bezpečnostního hlediska velmi riskantní. Stačí, aby útočník pronikl do jedné ze služeb, například podvodně získal přihlašovací údaje k účtu na sociální síti, a může uživateli způsobit nedozírné škody,“ varuje Dvořák.

Pro každou službu by tak uživatel podle něj měl používat jiné heslo. Pokud si není schopen všechna hesla zapamatovat, může využít službu správce hesel.

Úvodní foto: Fotolia © daviles










Komentáře