Larry Page navrhuje kratší pracovní týden

Larry Page, spoluzakladatel a výkonný ředitel, Googlu si myslí, že bychom se v budoucnosti mohli dočkat více částečných úvazků, než je tomu dnes.

Larry Page navrhuje kratší pracovní týden


Page společně s dalším spoluzakladatelem Googlu, Sergeyem Brinen, se minulý týden na summitu Khosla Ventures neformálně setkali u přátelského rozhovoru se zakladatelem společnosti Khosla Ventures Vinodem Khoslou. Jejich konverzace probíhala na pódiu a věnovala se mnoha tématům; o tom, jaké možnosti měl Google v začátcích a proč je nevyužil, nebo například o strojovém učení a strojích přebírajících lidskou práci. Odtud se jejich rozhovor stočil k problému 40hodinového pracovního týdne, který podle Page už pro mnohé dávno není nutností.

„Rozhodně věřím, že bychom měli žít v hojnosti," řekl Page. „Pomyslete na to, co potřebujeme, bydlení, bezpečí, vzdělání pro naše děti. Množství zdrojů a práce k tomu, abychom to mohli mít, je celkem malé. Představa, že všichni musíme k uspokojení těchto potřeb horečně pracovat, není pravdivá."
Podle Page je dnes 40hodinový týden spíše o lidských sociálních potřebách než o těch finančních. „Hodně lidí je nešťastných, pokud nemají co dělat," řekl. „Musí se cítit potřební."

V teoretické části rozhovoru Page také upozornil, že by více částečných úvazku mohlo snížit nezaměstnanost. „Tímto způsobem mohou mít dva lidé práci na poloviční úvazek. Pokud se lidí zeptáte, kdo by chtěl týden dovolené navíc, přihlásí se všichni. Dva týdny nebo čtyřdenní pracovní týden? Znovu by se přihlásili. Většina lidí pracuje ráda, ale také by chtěli trávit více času s rodinami a věnovat se svým zájmům. Měli bychom mít nějaký koordinovaný způsob, jak délku pracovního týdne přizpůsobit."

Tento názor vyvolal patřičnou kontroverzi, například analytik ze společnosti The Gabriel Consulting Group Dan Olds poznamenal, že to trochu zní, jako by Page žil, nebo si alespoň představoval život v utopickém světě.

Page s Brinem se v rozhovoru také vrátili do roku 1997, kdy měli společně se svými partnery příležitost svou prodat svoji technologii PageRank. Nabídka, kterou dostali, nebyla dostatečně vysoká, ale Page řekl, že to nebylo pouze o penězích. „Myslím si, že důvodem, proč jsme algoritmus a celou firmu nakonec neprodali, bylo to, že jsme mluvili téměř se všemi společnostmi věnujícími se vyhledávání a ty neměly zájem," řekl Page. „Neviděli jsme důvod jít pracovat na místo, kde by se v budoucnost našich nápadů ani nevěřilo a já jsem se rozhodl dokázat něco v oblasti, které se podle všeho jiní ani příliš věnovat nechtěli."

Úvodní foto: © Igor Mojzes - Fotolia.com










Komentáře