Názor: Blokovat, či neblokovat reklamy?

Blokovat, či neblokovat reklamy, toť otázka, kterou se denně zabývá celá řada uživatelů internetu. A není se jim moc co divit, vždyť některé z nich jsou tak příšerné, že i ti nejslušnější z nás začínají používat slova, o jejichž existenci předtím možná ani nevěděli.

Názor: Blokovat, či neblokovat reklamy?


Mezi nejhorší z nejhorších patří například takové reklamy, které uživatelům utrhnou při vstupu na web ušní bubínky, či takové, které obsadí celou plochu monitoru a k obsahu návštěvníky nepustí, dokud je manuálně nezavřou. A tak se není čemu divit, že kdo může, některé z blokovacích rozšíření s nadšením používá.

Jenže nástroje na blokování reklam jsou zbraní dvojsečnou, která by se v nepříliš vzdálené budoucnosti mohla vymstít nejen vydavatelům, ale mohla by se jako bumerang vrátit a dát nepříjemnou ťafku i konzumentům samotným.

V dnešní době je většina informací na internetu „zdarma“. Co si ovšem mnoho lidí neuvědomuje, je fakt, že vydavatelé obsahu mají celou řadu výdajů a ač se to tak může na první pohled zdát, rozhodně nejsou charitou – obsah nesponzorují z vlastní kapsy, ale právě z těch reklam, které mnozí bez výčitek blokují, aniž by se ohlíželi na to, jaké reklamy konkrétní web zveřejňuje: Zda takové, které jsou nezávadné a uživatele při čtení nevyrušují nebo mu nabídnou i něco, co ho opravdu zajímá (jako například computerworld.cz), nebo ty zmíněné výše, které si bez pochyb blokovat zaslouží.

Je to celkem častá debata na internetových diskuzích i v hospodách, jdoucí ruku v ruce s nezákonným kopírováním duševního vlastnictví. Jedna skupina si myslí, že vše, co je na internetu, by mělo být zdarma pro každého, nehledě na důsledky pro ostatní. Druhá skupina si uvědomuje, že blokování reklam (potažmo nelegální distribuce filmů, hudby nebo knih) může být pro některé weby (a tvůrce) i fatální.

Pokud k blokování reklam uživatelé přistoupí ve velkém (což už se děje stále více), vydavatelé nebudou mít z čeho platit své výdaje a pak nastane jedna ze dvou možností. Buď své weby zruší, nebo přistoupí k systému, který už dnes funguje na mnoha zahraničních i českých webech – k uživateli obávaným platebním bránám. Volně dostupný obsah se stane minulostí, na kterou budeme moci jen smutně vzpomínat.

Když se na platební brány dostane v těch hospodských diskuzích, mnozí se té představě vysmějí. „Kdo by za to platil?“ ptají se. „Vždyť je to nesmysl, budeme blokovat, ono se nic nestane.“ Při tom k tomuto systému už mnoho webů přistoupilo a pomalu a nenápadně je následují další. Je to trochu jako s tou žábou a vařící versus pomalu se ohřívající vodou – ani si nevšimneme jak, a budeme platit za všechno.

A co já? Já reklamy blokuji, ale pouze tam, kde si vydavatelé svých čtenářů neváží.

Příště, až navštívíte nějaký web s některým z nástrojů na blokování, zkuste se zamyslet a alespoň se podívat, zda je opravdu potřeba reklamu blokovat. A zkuste se trochu vcítit do majitelů svých oblíbených webů, však i oni přeci musí za něco žít. A pokud to něco nebudou reklamy, při příští návštěvě si za přečtení článku možná budete muset připlatit.


Markéta Gajdošová

Markéta Gajdošová

Autorka se zajímá o teorii IT i všech příbuzných oborů. Zaměřuje se na nejnovější technologie a snaží se je také využívat.

Úvodní foto: © FotolEdhar - Fotolia.com










Komentáře