Názor: Co bychom to testovali, uživatelé si poradí...

Ač už ekonomická krize možná pominula, ani dnes nerostou peníze na stromech a (nejen) firmy šetří, kde se dá. A co si budeme povídat, existuje celá řada výdajů, jež se dají bez rozpaků škrtnout. Co si však mnozí neuvědomují, je fakt, že zrovna testování softwaru mezi tyto nadbytečné výdaje rozhodně nepatří.

Názor: Co bychom to testovali, uživatelé si poradí...


Z pohledu člověka ze své podstaty celkem šetřivého dovedu myšlenku „otestujte to a nás“ celkem pochopit. Ale z pohledu uživatele, který se musí potýkat s aplikacemi, jež mají do dokonalosti opravdu daleko, má chápavost značně upadá.

Nikdy jsem neočekávala, že bude zbrusu nová aplikace (nebo v mém případě spíše hra) bez jediné chybičky. Poslední dobou si však až nepříjemně často všímám, že je těch „chybiček“ čím dám tím víc; jako by snad společnosti, jež software vyvíjejí, najednou hodily testování za hlavu, a nechaly uživatele, ať se s tím vypořádají po svém.

Trochu jsem se zděsila poté, co jsem zjistila, že je to vlastně pravda; společnosti vskutku šetří, kde se dá, a spásný nápad na snížení rozpočtu ve stylu: „proč zaměstnávat nadbytečného testera, když i programátoři mají oči,“ byl celkem nasnadě.

Na první pohled je to možná myšlenka celkem logická; alespoň pro ty, kdo se nikdy kreativnímu tvoření nových věcí nikdy nevěnovali. Pravda je taková, že ať je vývojář sebelepší, jen těžko se mu v jeho vlastním softwaru podaří všechny chyby vychytat – vlastně bude velmi úspěšný, pokud nalezne alespoň polovinu těch nejvíce do očí bijících. A to se raději ani nezmiňuji o následné pohodlnosti takto (ne)otestovaného softwaru pro uživatele.

Tím se rozhodně nesnažím říct, že by vývojáři byli testování neschopní, pravdou však je, že existuje jen málo těch, kteří dovedou na svém dlouho vypiplávaném miminku nějakou tu chybu nalézt. Na to jsou s kódem i s aplikací příliš sžití; znají ji jako své boty a ani ta nejvíce do očí bijící chyba jim jako chyba nepřijde, případně ji kvůli staré dobré tvůrčí slepotě zkrátka nevidí. Je to naprosto normální jev, se kterým se potýká každý, kdo něco tvoří.

A tak se vlastně neplacenými testery softwaru stávají uživatelé, ovšem pak je pouze otázkou času, kdy se uživatelé naštvou a přejdou k pečlivější konkurenci, která si jich váží, a místo teambuilduingů, které stejně většinu zaměstnanců pouze otravují, zaplatí za to, aby se potenciální zákazníci nestávali neplacenými testery...


Markéta Gajdošová

Markéta Gajdošová

Autorka se zajímá o teorii IT i všech příbuzných oborů. Zaměřuje se na nejnovější technologie a snaží se je také využívat.

Úvodní foto: © kebox - Fotolia.com










Komentáře