Hlavní navigace

Názor: Facebook čte i příspěvky, které nakonec nezveřejníte

18. 12. 2013

Sdílet

 Autor: © Creativa - Fotolia.com
Dlouho jsem si myslela, že mě už Facebook ničím překvapit nedokáže, ale to jsem přístup této společnosti trochu podceňovala. Při špehování svých uživatelů toho totiž dělá ještě víc, než bych si uměla představit.

To, že Facebook ukládá a analyzuje vše, co přímo na sociální síti nebo na webech s pluginy Facebooku jeho uživatelé napíšou, není žádnou novinkou. Co by však někoho, mě nevyjímaje, překvapit mohlo, je fakt, že Facebooku pouze tyto informace nestačí. Největší sociální síť chce totiž vědět i to, co se nám honí hlavou, a tak pravděpodobně sleduje i texty, které se uživatelé nakonec rozhodnou nesdílet.

Facebook ukládá i to, co jeho uživatel začne psát, nakonec nedopíše a rozepsaný příspěvek nebo komentář neodešle. Společnost toto jednání uživatelů nazývá "autocenzurou" a snaží se přijít na kloub tomu, proč ji jeho uživatelé používají.

Dva zaměstnanci Facebooku, softwarový specialista Suavik Das a datový vědec Adam Kramer, na internetu nedávno zveřejnili svou studii (v PDF), která se zabývá právě autocenzurou na Facebooku. Průzkum probíhal po dobu sedmnácti dnů a týkal se pěti milionů anglicky hovořících uživatelů. Zveřejněný článek vypovídá mnohé o tom, co všechno o nás Facebook ví.

Není v něm však ani zmínka o tom, zda Facebook sleduje a ukládá, pouze o tom, že uživatel něco smazal před odesláním, nebo zda ukládá i text samotný. Ať tak jako tak, pro mnohé mohlo být tou poslední kapkou, kvůli které ještě stále největší sociální síť opustí.

Poměrně obsáhlé Zásady používání dat Facebooku o ničem takovém nemluví. Alespoň ne přímo. V sekci Informace, které získáváme, a způsob jejich použití, se společnost zmiňuje o tom, že získává data pokaždé, když uživatel: „používá nebo spouští Facebook, například když se podívá na profil Timeline jiné osoby, pošle někomu zprávu nebo obdrží zprávu, vyhledává přítele nebo určitou stránku, klikne na určitou položku, zobrazí ji nebo s ní má jinou interakci.“

A podle společnosti ukládání neodeslaných komentářů a příspěvků patří mezi „jinou interakci“, takže je vše v naprostém pořádku.

Drzost této společnosti už nějaký čas nezná mezí a lidé pomalu ztrácejí trpělivost. Takových oblíbených služeb, které spoléhaly na svou oblíbenost, ale brzy se svým jednáním samy zničily, už tu byla celá řada. A ač se tak zatím na první pohled nemusí zdát, Facebook je bude s největší pravděpodobností v dohledné budoucnosti do propadliště dějin následovat.

Už začátkem listopadu přiznal David Ebersman, finanční ředitel Facebooku, že teenageři, kteří jsou nejdůležitější cílovou skupinou společnosti, tuto síť pomalu opouštějí. Mění ji za Instagram, Vine nebo mobilní aplikaci WeChat.

Není otázkou, zda se i Facebook zařadí mezi dinosaury, na jejichž existenci jen vzpomínáme, ale pouze kdy. Jisté je jen to, že ho každé podobné odhalení k tomuto cíli pomaloučku přibližuje.


Markéta Gajdošová

příloha_ovladnete_sva_data

Markéta Gajdošová

Autorka se zajímá o teorii IT i všech příbuzných oborů. Zaměřuje se na nejnovější technologie a snaží se je také využívat.

Byl pro vás článek přínosný?