Názor: Gamifikace může přinést více škody než užitku

Gamifikace si nachází svou cestu do malých i větších firem, ať už jako prostředek k motivaci zaměstnanců, či jako marketingový trik na zákazníky. Je však opravdu tak užitečná, jak se může na první pohled zdát?

Názor: Gamifikace může přinést více škody než užitku


Cílem gamifikace je motivovat zaměstnance či zákazníky pomocí vnějších odměn. Takovou gamifikační aplikace lze poznat například podle tabulek nejúspěšnějších zaměstnanců a dalších aspektů známých převážně z online her. Častou chybou firem však je, že nemyslí na to, že co může ty úspěšné zaměstnance motivovat, ty neúspěšné naopak od jakékoliv další snahy spíše odradí.

Podle analytické společnosti Gartner bude v roce 2015 prvků gamifikace využívat 40 % z tisíce největších společností, stejná analytická společnost však zároveň již před dvěma lety předpověděla, že se koncem roku 2014 80 % současných gamifikačních aplikací setká s neúspěchem a firmy, jež je nasadily, nesplní cíle, které jejich pomocí splnit plánovaly. Za jejich neúspěchem má stát převážně nevhodné použití těchto aplikací.

Největším problém gamifikace je, že ji mnozí nasazují jen proto, že je zrovna v módě, a oni nechtějí být pozadu. A místo toho, aby gamifikační aplikaci věnovali čas a myšlenky, chtějí ji mít hlavně honem honem hotovou. A pak se diví, že je aplikace zklamala, a viní z toho gamifikaci samotnou.

Pravdou je, že vnější odměny nedovedou dlouhodobě k lepším výkonům motivovat téměř nikoho. A ač se říká, že lidé jsou tvorové ze své podstaty soutěživí, neplatí to ani zdaleka pro každého. Gamifikace by se vlastně dala svým způsobem přirovnat třeba k takovým teambuildingům – je dobrý do té chvíle, než jej společnost svým zaměstnancům začne vnucovat silou. V takovém případě totiž dovede lidem otrávit i takovou práci, která je před nasazením gamifikace bavila.

Pokud tedy nechcete, aby se vaše společnost zařadila k těm, jejichž pokusy o gamifikaci neuspěly, nejprve si promyslete, zda ji opravdu potřebujete a jakých cílů by měla dosáhnout. A až pak přemýšlejte o aplikaci samotné. Nezapomínejte také na to, že ne každému může být po chuti a u leckterých může jejich produktivitu naopak snižovat.


Markéta Gajdošová

Markéta Gajdošová

Autorka se zajímá o teorii IT i všech příbuzných oborů. Zaměřuje se na nejnovější technologie a snaží se je také využívat.

Úvodní foto: © Paolese - Fotolia.com










Komentáře