Názor: Robotické lodě? Podle Rolls-Royce do 10 let

Automobily, jež se řídí samy, už dnes nikoho nepřekvapí, a tak se společnost Rolls-Royce rozhodla, že se zaměří na lodě, které ke svému provozu nepotřebují posádku.

Názor: Robotické lodě? Podle Rolls-Royce do 10 let


Kapitáni těchto lodí by měli být schopní ovládat loď z pevniny, pomocí zařízení simulujících pohled z můstku, jehož prototyp představil tým Rolls-Royce Blue Ocean ve svých norských kancelářích.

Výhody a možné překážky

Tyto dálkově řízené lodě by měly být levnější, bezpečnější a také by měly šetřit životní prostředí. Rolls-Royce plánuje, že by mohly být nasazeny v oblasti Baltského moře během následujících deseti let. Největší zdržení se bude pravděpodobně týkat dohadů o regulacích a skepticismu o ceně, což také zdrží mezinárodní přijetí tohoto způsobu dopravy, myslí si Oskar Levander, viceprezident Rolls-Royce pro inovace v námořních technologiích. „V současnosti jsou technologie na úrovni, kdy by se lodě bez posádky mohly stát realitou, i společnost se tomuto směru konečně blíží,“ dodal Levander.

Podobný nápad už se objevil před desítkami let, společnost však na vzdáleně řízených lodích začala pracovat až v minulém roce. Pochybnosti se na ni i tak valí ze všech stran; ať už se jedná o pojišťovny, techniky nebo legislativu – nikdo si nedovede představit, že by se tento projekt mohl v dohledné době stát cenově výhodným. „Peníze, které by se mohly potenciálně ušetřit, stále neobhajují investici, která by byla potřeba, aby byly tyto lodě bez posádky bezpečné,“ myslí si Tor Svensen, výkonný předseda společnosti DNV GL, která lodím uděluje certifikáty pro bezpečnostní standardy.

„Osobně si nemyslím, že by z lodí bez posádky koukaly nějaké významné finanční výhody, ale je to teoreticky možné,“ myslí si Svensen.

„Lodě bez posádky jsou momentálně nelegální a nepojistitelné. Brání tomu mezinárodní konvence, jež určují minimální počet členů posádky,“ řekl Simon Bennet, tiskový mluvčí mezinárodní komory lodní dopravy, a dodal, že organizace o tomto problému zatím nijak neuvažuje.

Nesouhlas odborů

Proti lodím bez posádky se postavila i mezinárodní federace pracovníků v dopravě. „Nikdy to nenahradí oči, uši a myšlenkové procesy profesionálních námořníků,“ napsal předseda londýnské pobočky federace Dave Heindel. „Lidský prvek je jednou z prvních linií obrany, v případě selhání strojů a jakékoliv neočekávané události. Problémy pro životní prostředí, jež by lodě bez posádky mohly způsobit, si lze představit až příliš snadno.“

Debaty o lodích bez posádky jsou zatím čistě akademické, ale Levander je na chladný postoj k tomuto tématu zvyklý. Už když svůj nápad představil minulý rok na konferenci v Londýně, setkal se spíše jen s negativními reakcemi. Ale to ho rozhodně zastavit nedokáže. „Kdyby každý z oboru říkal, že je to dobrý způsob, přišli bychom s tím příliš pozdě,“ řekl Levander. „Očekávám, že majitelé lodí budou konzervativní, ale to se postupně změní.“


Markéta Gajdošová

Markéta Gajdošová

Autorka se zajímá o teorii IT i všech příbuzných oborů. Zaměřuje se na nejnovější technologie a snaží se je také využívat.

Úvodní foto: © Rob Byron - Fotolia.com










Komentáře