Přichází nová éra výpočetních technologií, dokáže se Apple přizpůsobit?

Od roku 1965 řídilo pokrok v informačních technologiích Moorovo pravidlo stanovené Intelem. Jeho samotný „vynálezce“, Gordon Moore, však cítí blížící se konec fyzických možností Moorova pravidla, píše Business Insider.

Přichází nová éra výpočetních technologií, dokáže se Apple přizpůsobit?


Konec miniaturizace – vkládání stále většího množství tranzistorů na stále menší plochu – významně promění IT průmysl.

„Popravdě? Bude pro lidi stále těžší a těžší každoročně vyrábět nové a zajímavé produkty,“ poukazuje na nepříjemnou budoucnost šéf hardwarové sekce Googlu Rich Osterloh během představení mobilního telefonu Pixel 2.

Pro příklad efektivity Moorova pravidla: současný iPhone je kupříkladu mnoho milionkrát rychlejší než nejvýkonnější počítač agentury NASA v roce, kdy pravidlo vzniklo; ale smartphone, který budete mít v ruce třeba za 10 let, o tolik rychlejší už nebude – tedy, při zachování současné rychlosti vývoje a stávajících technologií.

Změna vyžaduje nový způsob smýšlení o hardwaru. A průkopníky nových cestiček jsou Google a Amazon, velmi mocné americké korporace; naopak skomírající Apple, zakládající si na úzkém hardwarovém portfoliu, bude mít co dělat, aby nadcházející éru přežil ve zdraví.

Princip je vlastně jednoduchý: pokud procesory samy o sobě už nemohou být o moc výkonnější, musíme ty stávající lépe využít. Proto se umělá inteligence stala v poslední době tak populární: procesory nepracují rychleji, ale efektivněji.

Nejsnáze do odvětví pronikají velcí hráči na trhu, nejviditelněji Google a Amazon. Příkladem mohou být jejich virtuální asistenti, kteří se z původně nepříliš zajímavé technologie mění v užitečné pomocníky. Assistant a Alexa jsou, na rozdíl od zaostávající Siri, stále oblíbenější.

„Protože mozek Alexy je v AWS cloudu, její nové schopnosti jsou dostupné všem zákazníkům služby Echo, nejen těm, co si koupí nové zařízení,“ popisuje generální ředitel Amazonu Jeff Bezos.

Díky cloudu mohou i starší, méně výkonná zařízení dostávat nové schopnosti bez větší zátěže – vše zařizují vzdálené servery. U obou firem dává strategie smysl. Obě se spíše snaží uživatele přinutit ke kliknutí na více reklam, respektive k častějšímu nakupování. Nákup nového telefonu nebo Echo zařízení je pro tyto firmy spíše vedlejší.

Vedlejším efektem změn v éře po Moorově pravidle je, že bude stále těžší uživatele přesvědčovat ke koupi nových, téměř identických produktů. Pro společnosti jako Apple jde o existenční hrozbu: nic moc jiného, než prodej nových verzí zajetých produktů totiž nedělá. V letech bez Jobse se tato úzká specializace ještě prohloubila a firma může mít v budoucnu velké potíže.

Ve velmi mírné podobě to vidíme už nyní – někteří uživatele iPhone 8 přeskočili a čekají až na iPhone X. Rozdíl mezi verzemi 7 a 8 je totiž příliš malý.

Zatím se Cupertinské legendě daří dobře, iPhone X už je předem vyprodán. Ale jak dlouho to vydrží, to záleží jen na trpělivosti věrných fanoušků firmy.

Úvodní foto: Fotolia © WavebreakMediaMicro










Komentáře