Prodej tabletů v Česku klesl, chmurný bude i letošek

Počet tabletů udaných na českém trh v prvních třech čtvrtletích loňského roku meziročně klesl, tvrdí analytici IDC. Za celý rok se vloni mělo podle odhadů prodat celkem 900 tisíc kusů těchto zařízení. Snížení prodejů tabletů se ale očekává i letos, mj. kvůli existující saturaci trhu.

Prodej tabletů v Česku klesl, chmurný bude i letošek


Zatímco ještě v roce 2013 trh v každém čtvrtletí vykazoval trojciferný meziroční růst, v roce 2014 míra růstu klesla na dvoumístná čísla a v prvním čtvrtletí roku 2015 trh rostl již pouhými 2,1 procenty. Následující kvartály přinesly značný pokles objemů – o 4,5 % ve druhém a o 6,9 % ve třetím čtvrtletí.

Typický tablet byl vloni podle IDC vybavený sedmipalcovým displejem. V roce 2016 bude nejrozšířenější desetipalcová úhlopříčka. Android zůstane převažujícím operačním systémem, zatímco podíl iOS se sníží o třetinu.

Více než dvě třetiny tabletů měly pouze Wi-Fi konektivitu (tj. postrádaly funkcionalitu, která umožňuje využít tablet i jako telefon v sítích mobilních operátorů), což zůstane nezměněné i letos.

Na rozdíl od standardní produktové kategorie klasických tabletů, známých též jako “slate tablet”, které doznaly poklesu v každém čtvrtletí roku 2015, se těšila inovativní zařízení s oddělitelnou klávesnicí (tzv. “detachable tablet”) známá též jako zařízení “2 v 1”nebo “hybridní tablety", trojmístnému tempu růstu v obou čtvrtletích první poloviny roku 2015 a 57,1 % růstu ve třetím kvartálu.

Přesto zůstaly tablety s oddělitelnou klávesnicí menšinovou produktovou kategorií, jež představovala pouze 6,4 % z celkového počtu tabletů nově dodaných na trh v roce 2015.

Podle historických dat a předpovědi IDC dosáhne počet tabletů dodaných v roce 2015 na český trh 900 tisíc kusů – čímž předčí celý trh notebooků (ten čítá 800 tisíc kusů a celý trh PC včetně stolních počítačů (desktopů) dosahuje 1,1 mil. kusů). Počet tabletů přesáhl počet notebooků už v roce 2013 (v posledních letech je sedm z deseti osobních počítačů notebook).

Začátkem roku 2016 přesáhne podle předpovědi IDC množství tabletů i celkový počet osobních počítačů (tedy úhrn stolních počítačů a notebooků), poněvadž trh PC bude relativně slabý po období, kdy byl donedávna zaplaven nadměrným množstvím počítačů základní cenové kategorie “s Bingem” a zároveň byl tažen přechodem na novější verzi operačního systému.

Navíc tablet je cenově dostupnější než PC – průměrná cena tabletu dosahovala ve třetím čtvrtletí roku 2015 pouze 44 % průměrné ceny osobního počítače (ve třetím čtvrtletí roku 2014 to bylo dokonce pouhých 35 %).

Vzhledem k tomu, že množství tabletů představovalo jen 72 % počtu osobních počítačů dodaných ve třetím čtvrtletí a průměrná cena pouze 44 %, celkový trh v hodnotovém vyjádření představoval jen 32 % tržeb generovaných na trhu PC (jde o součin předchozích relativních měr).

Podle Petra Švagrovského, analytika trhu HW v IDC, to je vlivem phabletů: „Trh tabletů trpěl mimo jiné kanibalizací – konkrétně nástupem phabletů (velkých smartphonů), které jsou blízkým substitutem. Tržby za phablety přesáhly ty, které plynou z tabletů, už v prvním čtvrtletí roku 2014; záhy vzrostly téměř na čtyřnásobek.”

Podle něj se také ukázalo, že koncoví uživatelé nemají tendenci obnovovat své tablety tak často, jak se dříve očekávalo – tedy aspoň ve spotřebitelském uživatelském segmentu – zatímco v komerčních segmentech musí být cykly kratší, aby společnosti vyšly vstříc bezpečnostním požadavkům: novější a bezpečnější verze OS totiž nebyly kompatibilní se zasataralým hardware, což pro firmy a veřejný sektor působí jako podnět ke koupi nových zařízení.

Ačkoli celkové tržby, generované trhem tabletů a PC, dosáhly svého vrcholu v roce 2014 a v roce 2015 začaly klesat (aby se ustálily na jedné miliardě dolarů za kvartál), dobrou zprávou pro distributory je, že přičteme-li tržby za trh phabletů nebo dokonce všech smartphonů, vykazuje trh stále růst.

Uvedený pokles v roce 2015 způsobilo několik faktorů. Na straně PC potřeboval trh vstřebat přebytečné staré zásoby z doby, kdy byli výrobci pobídnuti společností Microsoft k tomu, aby na trh dodávali PC vstupní cenové kategorie “s Bingem”, což výrobci učinili ve velkém množství – pobídka Microsoftu byla taková, že na uvedenou kategorii poskytla ohromnou slevu na svůj operační systém.

Vedle toho prošel trh v předchozím období přechodem na novější verzi OS, protože Microsoft ukončil podporu svého staršího a značně rozšířeného OS Windows XP. Politika “s Bingem” kromě toho ovlivnila i trh tabletů – tím, jak klesla cena základních modelů notebooků a přiblížila se ceně tabletů, preferovali někteří uživatelé před tabletem plnohodnotný a univerzálnější notebook.

Průměrná cena tabletu se na českém trhu usadila v roce 2015 na 256 dolarech, tedy ve stejné výši jako v roce 2014, a to po letech silné cenové eroze, doprovázené penetrací základních cenových segmentů tabletů světovými výrobci.

Tato penetrace spustila konsolidaci – tržní podíl některých druhořadých značek výrazně poklesl a některé značky dokonce z trhu vymizely. Přítomnost světových výrobců v nejnižším cenovém segmentu bude vytěsňovat menší lokální či regionální výrobce a imitátory i v budoucnosti.

Jak už bylo uvedeno, český trh tabletů prošel po roce 2014 saturací – počet tabletů v instalované bázi (jak se nazývá kumulovaný počet dosud dodaných a nadále používaných zařízení) na sto obyvatel dosáhl 17, poměrně vysoko nad průměrem regionu CEE (střední a východní Evropa) s 9 zařízeními na sto obyvatel, avšak stále poněkud pozadu za západoevropským regionem s 27 tablety. Pro srovnání, hodnoty dosáhly v Maďarsku výše 10, v Polsku 12, na Slovensku 15; v Rakousku 20, v Německu 25 stejně jako ve Francii a 35 v Holandsku.

Přesto byla tato hodnota v České republice i regionu CEE jen na 38 % obdobných hodnot za vybavenost osobními počítači (kde PC rozumíme součet za desktopy, tedy sotlní počítače, i notebooky).

 

Prodej tabletů v Česku

Podíl výrobců dle kusových dodávek, třetí čtvrtletí 2015

Lenovo           25,2 %

Apple              16,3 %

Samsung         11,5 %

Asus                7,3 %

Huewei           4,2 %

ostatní             35,5 %

Zdroj: IDC, leden 2016

Úvodní foto: Samsung










Komentáře