Ultrabooky se na trhu neprosazují, problémem je cena

19. 11. 2011

Sdílet

I když si řada výrobců od ultrabooků slibovala oživení v oblasti prodeje PC, úspěch je zatím malý. Problémem jsou hlavně vysoké ceny prvních ultrabooků.

Analytici navíc tvrdí, že i přes silnou podporu výrobců může zájem o ultrabooky zůstat nízký i v příštích letech. To je v rozporu s představou Intelu, podle jehož zástupců mělo spadat 40 % přenosných počítačů prodaných v příštím roce právě do kategorie ultrabooků, tedy lehkých, tenkých a současně výkonných notebooků s dlouhou výdrží baterie. Jsou také vybaveny dotykovými displeji a nízkonergetickými pamětmi, aby se omezila jejich spotřeba.

Cena ultrabooků je ovšem kritickým faktorem pro jejich rozšíření a běžně se v ČR pohybuje kolem 20 000 až 25 000 Kč, což si je ochotný málokdo připlatit za tenké provedení. I když se od ultrabooků očekávalo, že by se mohly stát konkurenty tabletů, aktuální situace tomu zatím příliš nenasvědčuje. Analytici dokonce tvrdí, že jejich širokému přijetí může nastat až za několik let. Velcí výrobci, jako Asus, Acer, Lenovo či HP již ohlásili či uvedli první ultrabooky, další jako například Dell, se k tomu chystají. Závratné prodeje ale nenastaly. To potvrzuje i Stephen Baker, viceprezident společnosti NPD, podle nějž nelze očekávat větší objemy dodávek pokud se ceny nesníží a podle IHS iSuppli bude letos prodáno méně než milion ultrabooků po celém světě.

David Daoud, ředitel pro výzkum ve společnosti IDC, považuje ultrabooky za běžný evoluční stupeň vývoje počítačů, které se již několik desetiletí vyvíjejí směrem k tenčím a lehčím modelům s delší výdrží. Nicméně Daoud potvrzuje, že nastavená cena je příliš vysoká a dnešní trh je právě na tento faktor velmi citlivý. Intel sice podle něj tvrdí, že ke konci příštího roku by mohly ceny průměrně klesnout ze současných 899 dolarů na 699 dolarů, ale ani tak nelze očekávat, že by se ultrabooky prodávaly v masovém měřítku. Na západních trzích, které se stále potýkají s ekonomickými potížemi, je pro kupující cena neatraktivní a rozvíjející se trhy, jako Čína nebo Indie, o tuto kategorii počítačů nemají vůbec zájem, dodává Daoud z IDC.

Daoud přesto tvrdí, že ultrabooky jsou pro renomované výrobce způsobem, jak se zviditelnit před OEM výrobci a jak posílit svůj byznys.

Situaci na trhu také pravděpodobně změní příchod Windows 8 někdy v polovině příštího roku. Ultrabookům totiž přibude konkurence v podobě notebooků s procesory ARM, které pravděpodobně budou značně levnější a jejich spotřeba by mohla být na podobné úrovni jako je tomu u ultrabooků.