Volný pád prohlížečů Microsoftu: Kdy dopadnou na dno?

Podle dat analytické společnosti Net Applications uživatelský podíl Internet Exploreru a Edge během uplynulého měsíce klesl o téměř celé procento na hodnotu 23,2 %, o kterou se oba prohlížeče dělí.

Volný pád prohlížečů Microsoftu: Kdy dopadnou na dno?


Květnový pokles je přitom nejvyšší od ledna a může být signálem dalšího výrazného propadu, který oba prohlížeče zažily v loňském roce, kdy společně ztratily 22 %, tedy téměř poloviny podílu, s jakým do roku 2016 vstupovali.

Potíže, se kterými se Microsoft na poli prohlížečů potýká, se datují do poloviny roku 2015 a pramení především ze dvou činitelů: vytrvalého úpadku Exploreru degradovaného samotnou firemní strategií na „zastaralý“ a také neschopnost Edge, defaultního prohlížeče Windows 10, stát se jeho plnohodnotným nástupcem. A přinejmenším s druhou komplikací Microsoft jistě nepočítal…

Podíl IE během posledních jedenácti měsíců poklesl o 41 %, kdežto nárůst Edge byl pouhých 11 %. Sám o sobě se IE od ledna pohybuje pod hranicí 20 % a v květnu se propadl na historické minimum 17,6 %.

Samotný Edge se pak uplynulé čtyři měsíce drží stabilně na 5,6 %, což je matematika znamenající pro Microsoft jednoznačný debakl. A vyhlídky nejsou ani trochu narůžovělé. Podle některých odhadů se IE s Edgem mohou společně ještě tento měsíc dostat pod hranici 20 %, nejpozději k tomu však prý dojde v prosinci.

Agresivní prosazování Edge zkrátka stále nepřináší své ovoce. V květnu jej jako svůj primární prohlížeč používalo jen 21 % uživatelů Windows 10, loni ve stejném měsíci to přitom bylo o 8 % víc.

Ačkoliv, někteří analytici očekávají, že se Edge alespoň částečně zmátoří ve chvíli, kdy si Windows 10 začnou osvojovat i ve velkých firmách, které se zároveň zbaví závislosti na aplikacích a intranetu vyžadujícím pro správnou funkčnost IE.

Z propadu svých konkurentů nejvíc nadále těží googlovský Chrome, který se v průběhu května vyšplhal na rekordních 59,4 % uživatelského podílu, přičemž dle některých odhadů by měl nejpozději v srpnu překonat hranici 60 %.

Pokud jde o Firefox, ten v květnu částečně vykompenzoval ztrátu z počátku roku a dostal se na 12 %, což je pro prohlížeč od Mozilly nejlepší výsledek od prosince 2016.

Úvodní foto: © Microsoft










Komentáře