Z praxe IT: Jak zvládnout nápor po dovolené

Vrátili jste se z dovolené odpočatí a plní síly? A první den v práci se na vás vyhrnula hromada úkolů a nevíte kam dřív skočit? Pojďme se podívat, jak je zvládnout. Do pracovního tempa ve vícečlenné kanceláři člověk zapadne poměrně rychle, horší to může být, pokud děláte sami na sebe.

Z praxe IT: Jak zvládnout nápor po dovolené


Minule jsem popsala pár rad, co udělat před odjezdem na delší dovolenou. I když by člověk postupoval důsledně, stane se, že se po delší nepřítomnosti na něj pár zapomenutých věcí a hlavně spousta nových vyvalí a chvíli trvá než se poctivý pracant, momentálně spíš zvyklý na budíček na devátou a hotelovou snídani, zorientuje. Obzvlášť pokud trpí občasnou prokrastinací.


Kateřina Janulová

Kateřina Janulová

Autorka se mezi počítači pohybuje už několik let, z toho tři roky v prostředích bankovních IT. Psaní jí pomáhá odpočinout si od pracovního života pro korporace.


Představte si, sedíte první den v práci u svého stolu, myšlenkami jste stále ještě u moře, na cyklostezce nebo kdekoli jinde a jen vyděšeně koukáte na počet emailů s vykřičníky, který neutěšeně narůstá v poštovním klientu. Základem pro mnohé bude velké množství kávy nebo jiného osvěžujícího nápoje. Ale co dál?


Sepište si, co všechno a dokdy potřebujete vyřídit a udržujte v přehledu pořádek

To je základ správného nakládání s časem. Potřebujete mít přehled o termínech dodání služby, tabulky, prezentace, všeho včetně stručného popisu, o jakou věc se jedná. Když to navíc budete dělat pravidelně, nestane se vám zpravidla, že by vás krátce před očekávaným dokončením někdo zaskočil s nějakým úkolem, na kterém se s vámi před měsícem domluvil. Splnění každého úkolu si řádně označte. Uvidíte, jak vás potěší, kolik už toho máte hotovo. A také uvidíte dostatečně v předstihu, že se blíží deadline pro dokončení. Inteligent sice zvládne i chaos, ale je to o dost namáhavější.

Náročnější věci, pokud nespěchají, nechte na konec

Prokrastinujte zdravě! Nezačínejte po odpočinku s nejtěžšími úkoly, pokud to není nezbytně nutné. Zvládnete jich málo, pokud vůbec, a spolehlivě vás to odradí od další práce. V mezičase mezi jednotlivými úkoly si dopřejte odpočinek. Mějte na paměti, že i když termín pro dokončení sebevíc hoří, oddech, když cítíte, že už ztrácíte síly, je potřeba. Doplňte hrnek kávou, projděte se.

Nenechte se rušit, odpojte sociální sítě

Socializace je zdravá, ale pokud jste v časové tísni nebo se potřebujete prokousat hromadou věcí, odložte ji raději na později. Ti, kteří v kuchyňce u ranní kávy nestihli vaše vyprávění o zážitcích z dovolené, jistě počkají na vhodnější dobu, třeba na oběd nebo odpolední kávu. Pokud vás někdo vyrušuje od psaní kódu, čtení dokumentace nebo jen rozepsaného emailu, a to i kvůli pracovním záležitostem, slušně jej požádejte, zdali by s tím chvíli nepočkal, než to dokončíte. Návrat k rozdělané práci je pak těžký a navíc se vám pak začne množit rozdělaná práce. Zároveň se uprostřed činnosti snažte neodbíhat k sociálním sítím. Počet plusek nebo lajků na fotce vás s palmou je důležitý, ale kontrola může počkat na později.

Ale hlavně se nestrhněte. Zejména po dovolené. Další totiž bude až zase za dlouho.

 

Úvodní foto: © Aleš Nowák - Fotolia.com










Komentáře