Záplava ultralevných tabletů míří na trh

Analytici predikují, že již letos na podzim přijde doslova záplava tabletů s cenou v rozpětí 200-300 dolarů (3500-5000 Kč). Otázkou je jen to, kdo se dokáže dostat na vrchol zájmu.


Několik analytiků sází na již ohlášený tablet Amazonu, který bude využívat OS Android, má být vybaven 9“ dotykovým displejem a očekává se, že bude prodáván za 299 dolarů. Objevit by se měl někdy v říjnu a výhodou nemá být jen jeho cena, ale i dostupný obsah, který Amazon pro svůj tablet může nabídnout. Amazon totiž může vydělávat více na prodeji obsahu než na samotných přístrojích, což mu dává možnost snížit cenu třeba i pod výrobní náklady.

Bob O'Donnell, analytik IDC, k tomu říká, že Amazon má ekosystém podobný Applu a disponuje vlastním obchodem s hudbou, s filmy i s knihami. Díky tomu může nabídnout nejen levnější přístroj než Apple, ale i integrovanou zkušenost Amazonu, což má potenciál z tohoto tabletu udělat nového favorita na trhu. Právě služby spojené s určitou platformou byly podle O'Donnella tím, co dosud iPad od Applu na trhu favorizovalo.

Kromě Amazonu chystají levné tablety ale i další výrobci. Lenovo již ohlásilo levný 7“ tablet IdeaPad A1 s Androidem, který by měl být nabízen jen za cenu 199 dolarů, což by z něj dělalo nejlevnější tablet od značkového výrobce (s dočasnou výjimkou od HP, viz dále). Důležitou roli sehrají také výprodeje, například Galaxy Tab od Samsungu, který byl v loňském roce uveden za cenu kolem 600 dolarů, se díky představení nových modelů v některých e-shopech (jako třeba na Amazonu) prodává již jen za 279,99 dolarů. Také Toshiba představila v uplynulém týdnu tablet AT200 s novou verzí Androidu Honeycomb optimalizovanou pro tablety a u nějž analytici také očekávají cenu v dolním pásmu současné nabídky. Lenovo naopak vsadilo ještě na starší verzi Androidu Gingerbread, který byl určený spíše pro smartphony.

Současným favoritem na trhu se ovšem stal jednoznačně HP TouchPad, jehož cena byla snížena na 99 dolarů do vyprodání zásob, ale zástupci HP nakonec pro velký zájem slíbili pokračování výroby až do konce října. Analytici poznamenávají, že nízká cena dokáže se zájmem kupujících dělat zázraky a TouchPad je toho důkazem. Vývojáři navíc již pracují na možnosti provozovat na TouchPadu OS Android, díky čemuž by mohl TouchPad využít široké spektrum aplikací vytvořených pro tento open source systém. Více viz článek Vývojáři předvedli Android na tabletu HP TouchPad.

O'Donnell dále předpovídá, že většina velkých výrobců tabletů před koncem roku plošně sníží ceny svých přístrojů, snad jen s výjimkou Applu, u nějž nelze očekávat tlak na cenu a stále má zájemců dost, jak podotýká Jack Gold z J. Gold Associates. Podle IDC měly tablety iPad na trhu v druhém čtvrtletí 2011 stále dominantní 68% podíl i přes vyšší cenu oproti konkurenci (začíná na 499 dolatech), ale Gold situaci vysvětluje tím, že Apple si u svých tabletů vybudoval pověst hvězdy v kategorii a nyní z ní těží. iPad je podle Golda něco jako Chevrolet nebo Rols Royce, zatímco IdeaPad A1 za 199 dolarů lze přirovnávat třeba ke značce Hyundai a je jasné, že každá míří na jinou cílovou skupinu. O'Donnell dodává, že rozšíření kategorie tabletů o modely v cenách 200-300 dolarů umožní větší expanzi těchto přístrojů mezi uživatele a dále posílí nově nastupující model computingu, který bývá spojen s tzv. koncem éry PC.











Komentáře