XML může pomoci leteckým společnostem

Po loňském létě znepříjemňovaném rekordním počtem odložených a zrušených letů se hlavní americké letecké spo...


Po loňském létě znepříjemňovaném rekordním počtem odložených a zrušených letů
se hlavní americké letecké společnosti pokusily vzájemně propojit své
individuální systémy elektronické rezervace letenek tak, aby cizí pasažéři s
elektronickými letenkami mohli snadno přeregistrovat své lety k jiným dopravním
společnostem. Jim Young, výkonný ředitel pro sledování nákladů a distribuční
strategii u Continental Airlines, tvrdí, že bude vyvíjen standard pro sdílení
informací o elektronických letenkách založený na XML. Jeho tvůrcem bude
Obchodní asociace cestovního průmyslu (OTA), která zahrnuje všechny vedoucí
mezinárodní letecké společnosti, počítačové rezervační systémy a hotelové
řetězce. Jak je to nyní
V současné době musejí v případě zrušeného letu cestující, kteří mají
elektronické letenky, čekat ve frontě na papírovou letenku od své původní
letecké společnosti. Teprve s ní mohou zkusit přejít k jiné dopravní
společnosti. Kromě toho zaměstnanci letecké společnosti musejí vyplnit ručně
psané "oznámení o přerušení letu" pro každého majitele letenky, který se chce
zaregistrovat někde jinde. S průmyslovým standardem založeným na XML by mohla
být elektronická letenka cestujícího automaticky převedena do systému jiné
letecké společnosti. "Technologie XML nabízí snadno zpracovatelný formát pro
všechny letecké společnosti a může dát další výhodu elektronickým letenkám
oproti papírovým," dodává Young. "Chceme vytvořit prostředí, kde obsloužíme
naše elektronické zákazníky lépe než ty s papírovými letenkami, což je jistě v
protikladu k tomu, jak je to dnes," poznamenává dále.

Interoperabilita
Young si od standardu založeného na XML slibuje skutečnou interoperabilitu, a
tedy eliminaci jedné z hlavních překážek blokujících plnou konverzi na
elektronické letenky. Konečná verze standardu by mohla být hotová, ještě než
začne letošní letní cestovní sezona. Al Lenza, viceprezident plánování
distribuce u Northwest Airlines, tvrdí, že 67 % domácích pasažérů jeho
společnosti používá elektronické letenky což dává jasný příkaz, aby byl problém
přenositelnosti vyřešen.

Individuální řešení
Některé letecké společnosti již vybudovaly systémy zajišťující přenositelnost
letenek s aerolinkami, které jsou součástí jejich obchodní sítě. Například
pasažéři s elektronickými letenkami od Delta Air Lines mohou poměrně snadno
přejít na dostupná letadla Air France. Continental zase vybudoval propojený
systém s America West Airlines a v blízké době chce zprovoznit i systém běžící
spolu s Northwest Airlines. Individuální propojení, jako jsou tato, ale podle
Younga vyžadují mnoho času a peněz na jejich vybudování. Společné standardní
řešení je zde jednoznačně ve výhodě.
Již před půl rokem se Mezinárodní asociace letecké přepravy (International Air
Transport Association IATA), organizace, která reprezentuje letecké
společnosti, spojila s IBM, aby oznámila dohodu o vybudování jednotné spojové
sítě, která by umožnila leteckým společnostem převádět elektronické letenky
mezi jejich odlišnými systémy. Tato nabídka se již setkala s rozsáhlým přijetím
v rámci celého odvětví. Systém IATA ale podle Younga neodstranil povinnost
pracovníků leteckých společností vyplňovat oznámení o přerušení letu pro
cestující s elektronickými letenkami. Standard XML by podle něj výrazně zlepšil
technologickou úroveň systémů v užívání leteckých společností.
Špatné počasí a tisíce zrušených letů se loni staly velkým problémem. Young
však přijal neustálou zátěž kladenou na letecké odbavovací systémy jako pomoc
při přesvědčování leteckých společností o nutnosti hledat dlouhodobé řešení
problému převodů elektronických letenek. "Musíme najít způsob, jak udělat
převody elektronických letenek snazší pro naše pasažéry a pro nás," uzavírá
Young.
1 0019 / pen









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.