3D skenery míří do domácností

Technologie trojrozměrného skenování nezůstane brzy omezena na špičková vědecká, průmyslová a designérská pracov...


Technologie trojrozměrného skenování nezůstane brzy omezena na špičková
vědecká, průmyslová a designérská pracoviště. V digitální domácnosti zítřka
nebude nejspíš chybět ani 3D skener.
Dnešní trojrozměrné skenery jsou obvykle velké, těžké a na obsluhu náročné
přístroje. K převedení různých průmyslových součástí či výrobků do digitální
podoby je nakonec určitá robustnost zařízení stejně podmínkou. Principem těchto
skenenerů je soustava kamer, snímajících předmět ze všech možných úhlů;
jednotlivé obrazy jsou následně kombinovány tak, aby z nich bylo možné
vypočítat odpovídající 3D reprezentaci.
Představa domácího 3D skenování může zatím působit dosti zvláštně, několika
manažerům společnosti Unilever však stála za odchod od mateřské firmy a
založení nového start-upu, jehož cílem je právě vývoj takového zařízení. Nově
vzniklá liverpoolská firma byla pojmenována Spiral Scratch
(www.spiral-scratch.com) a k realizaci svého záměru se jí podařilo získat od
britského ministerstva průmyslu a obchodu grant ve výši 50 000 liber. Celý
projekt se nyní nachází ve fázi druhého prototypu, s nímž výrobce hodlá do
konce dubna tohoto roku zahájit sérii demonstrací, která má pomoci získat
finance potřebné pro zahájení sériové výroby.
Základem nového zařízení je technologie pojmenovaná 3fM. Její principy jsou ve
srovnání s průmyslovými 3D skenery o dost jednodušší: Na objekt, umístěný na
otáčivém podstavci, jsou světelné paprsky promítány skrz mřížku mezi objektem a
projektorem. Projekce je zaměřena jen na přední část objektu, takže kamera může
následně snímat ostrost stínů a světla na objektu v závislosti na tom, jak
daleko od ní se nachází snímaný bod. Logika říká, že čím rozmazanější je
přechod mezi světlem a tmavou oblastí, tím vzdálenější musí být i snímaný bod.
Díky otáčení skenovaného předmětu může být takto zkonstruován jeho 3D obraz, a
to včetně barev, které jsou na výsledek naneseny dodatečně. Celý postup má však
stále některé slabiny: Použití jen jedné kamery např. komplikuje rozpoznávání
vlastností objektu, ukrytých před pozorováním jen z jednoho vertikálního úhlu.
Tento problém může být podle spoluzakladatele firmy Johna Wilsona odstraněn
dodatečným nakláněním předmětu.
Firma Spiral Scratch doufá v úspěch nového prototypu a plánuje uvedení výrobku
na trh do dvou let. Nejpodstatnější je přitom nejspíš cena, která by měla v
podstatě odpovídat dnešním "obyčejným" 2D skenerům. Podle představitelů firmy
by 3D skenování mohlo rychle nalézt cestu do inženýrského vývoje, uplatnit se
ve webdesignu a samozřejmě také v počítačových hrách, ale i třeba v
internetových seznamkách. Speciální oblastí aplikací se stanou virtuální světy.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.