3D Studio MAX: kouzla a efekty

Na knižním trhu můžete dnes nalézt několik publikací týkajících se 3D Studia či přímo 3D Studia MAX. Ovšem těch...


Na knižním trhu můžete dnes nalézt několik publikací týkajících se 3D Studia či
přímo 3D Studia MAX. Ovšem těch, které vybočují z řady knih typu "začínáme",
moc není. Právě takovou světlou výjimkou je zmíněný titul "kouzla a efekty".
Kniha je jakousi kuchařkou, obsahující recepty na jednotlivá kouzla, kterých
je, jak již napoví i titulní strana, přes 45. Kouzla se 3D Studiem může sice
provádět i začátečník, avšak tato kniha předpokládá jistý přehled o modelování
a animování.
Autoři se zaměřili spíše na náročnější efekty a animace, což využijí hlavně
zběhlejší uživatelé. Kniha sice o sobě skromně tvrdí, že poskytuje uživatelům
nezbytné základní postupy, ve skutečnosti jde však spíše o návod, jak vytvořit
řadu ohromujících efektů téměř profesionální způsobem.
U jednotlivých příkladů je nejen poměrně přehledně a detailně popsáno jak
dosáhnout požadovaného výsledku, ale hlavně samotná filozofie práce s MAXem,
sloužící pro vytvoření animace příslušného typu. Velká sbírka příkladů vám
nejen může ušetřit čas při bádání nad mechanismem efektů, ale jistě vám přinese
i spoustu inspirace pro vlastní tvorbu.
Stručně k vlastnímu obsahu: Více než jedna třetina knihy (která se mi zdála
nejzajímavější) se věnuje zpracování "vody", resp. vodního proudu a hladiny v
různých podobách, a to na hladině i pod ní (rozbouřená hladina oceánu, dešťové
kapky na vodní hladině, kalné mořské dno, vodní fontána, stříkající hadice, var
vody...).
Kapitoly týkající se vesmírných efektů (resp. efektů z kosmického prostředí) a
sci--fi efektů mají k sobě tematicky dost blízko, ale přesto nabízejí několik
různorodých animací. Dozvíte se jak vymodelovat hvězdný prostor a planetu se
vzdušným obalem, "teleportovací" efekt či povrch cizí planety.
Animátoři, kteří mají přece jen blíže k realitě, ocení kapitolu zabývající se
atmosférickou a pozemskou realitou. Velkou část tvoří "katastrofy", jako je
proud lávy, sesuv půdy či prachové mračno. Jsou zde však i takové běžné jevy,
jako je mlha či sněhová vánice.
Poslední třetina knihy je věnována kapitole "exploze a výbuchy" a začíná částí
"hromadné ničení". Nemusíte však zoufat, mimo těchto efektů nezbytných pro
americký filmový průmysl je zde i návod jak vytvořit jiskření při svařování,
průsvitný vosk hořící svíčky nebo zdánlivě tak jednoduchou věc, jakou je vír ve
vytékajícím umyvadle.
Ke knize je navíc přiložen CD-ROM obsahující soubory, předlohy a textury.
(Greg Carbonaro, Jeffrey Abouaf, Steven Alexander, Jayesh Kapadia, Kim Lee: 3D
Stuido Max kouzla a efekty, vydal UNIS Pubilishing r. 1999, 414 stran.)
9 3547 / pah









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.