64 bitů na stole

Na srpen se chystá Apple uvést na trh svůj 64bitový procesor G5 (původem od IBM), v září by pak měl spatřit světlo ...


Na srpen se chystá Apple uvést na trh svůj 64bitový procesor G5 (původem od
IBM), v září by pak měl spatřit světlo světa Athlon 64 od AMD. Intel zatím
stojí skromně v pozadí a tváří se, že ještě nenastal čas vytáhnout 64bitové
procesorové eso pro stolní počítače z rukávu.
Dozrála už doba na 64bitové desktopy, nebo je to jen pokus těch menších
nastartovat nový segment trhu a získat na něm pro sebe exkluzivní pozice?
Vyšší výkon umožní programátorům zkvalitnit grafický design. Uvidíme lepší
textury, uslyšíme čistší zvuk zkrátka se ocitneme v daleko realističtějším
virtuálním prostředí.
Samotné 64bitové procesory však nic neřeší. Kroamě nich je potřeba další
64bitový hardware a software. U železa půjde zejména o 64 bitové drivery ke
grafickým kartám, pevným diskům a ostatním komponentám. Z pohledu softwaru bude
kritickým místem operační systém.
Z důvodu zpětné kompatibility je žádoucí, aby nastupující systémy zvládaly
nejen nové 64bitové, ale i staré 32bitové aplikace. Zatímco Apple dodá pod
označením Jaguar ke svým procesorům G5 nový update současného systému OS X,
Athlony si budou muset pro začátek vystačit se stávající verzí Windows XP.
64bitová verze Windows XP by však již měla být připravena pro beta-testování.
Společnost Epic Games už připravila pro 64bitové systémy update počítačové hry
Unreal 2003 a současně začala pracovat na své první plně 64bitové hře, která by
se měla objevit na pultech v roce 2005.
Pokud jde o Intel, ten zatím soustředí své síly na ladění serverového Itania.
To je ovšem zcela jiná kapitola už proto, že na rozdíl od procesorů Apple a
AMD, které dokáží nativně provádět jak 32bitové, tak 64bitové aplikace, je
Itanium čistě 64bitový čip, který pro 32bitové aplikace využívá pomalejší
softwarovou emulaci.
Podle neověřených zpráv má však Intel v rukávu připraveno eso v podobě
32bitového a 64bitového procesoru s kódovým názvem Yamhill, který by mohl být v
případě naléhavé potřeby uveden do života ještě letos...
Jednoznačný názor na věc má Tim Sweeney, zakladatel a hlavní programátor
společnosti Epic Games, která produkuje počítačové hry: "Intel buď v
následujících dvou letech nabídne 64bitový procesor pro stolní počítače, nebo
ztratí svou majoritu na tomto trhu. Kdybych byl v pozici Intelu, usilovně bych
na tomto čipu pracoval a současně bych se snažil význam 64bitové technologie
všemožně zlehčovat..."
Současný průmysl IT by injekci v podobě boomu 64bitových systémů nepochybně
potřeboval. Střízlivý pohled na šedivou realitu však dává v tomto případě
zapravdu spíše Intelu. Tzv. "early adopters", kteří se nebojí investovat do
nových technologií, budou mít novou skvělou hračku, pro masy potenciálních
uživatelů to však zatím nejspíš bude příliš drahá ozdoba jejich stolu, za
kterou se nevyplatí utrácet peníze.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.