Akční hrdinka dobývá hráčská srdce: Lara Croft, Miss virtuálních světů

Hlavní hrdinka hry Tomb Raider (a samozřejmě i jejího pokračování Tomb Raider II) Lara Croft se mezi hráči stala feno...


Hlavní hrdinka hry Tomb Raider (a samozřejmě i jejího pokračování Tomb Raider
II) Lara Croft se mezi hráči stala fenoménem, který by možná vydal na
samostatnou sociologickou studii.
Redakce amerického herního časopisu PC Games z našeho mateřského vydavatelství
IDG zvolila Laru Croft Miss měsíce února a věnovala jí dokonce plakát.
Podívejme se nyní společně, co je na této hře a její nebojácné hrdince tak
fascinujícího.
Grafická podoba virtuální hrdinky hry Tomb Raider se autorům opravdu povedla.
Její lepé tvary jsou jakoby protichůdné k současnému trendu výrobců panenky
Barbie (zmenšit objem prsou, zvětšit boky a podobné nesmysly).
Je to ovšem žena neobyčejná, protože ji nebaví vyšívat dečky a háčkovat
ubrousky. Lara raději vezme automatické pistole a vyrazí ve stylu Indiana
Jonese do neprobádaných končin prastarých katakob a jeskyní hledat dávno
ztracené poklady.
Zpracování
Tomb Raider i Tomb Raider II jsou 3D adventury, což znamená, že se v
trojrozměrném prostředí pohybuje postava, kterou hráč sleduje pohledem filmové
kamery. Kamera ovšem není umístěná staticky za zády hrdinky. Dynamicky se při
jejím pohybu v prostředí posunuje a zabírá ji z různých úhlů a někdy se zaměří
i ve směru jejího pohledu.
Tomb Raider II se od svého předchůdce liší v několika detailech, které si
vyžádali sami hráči. Přibyly nové pohyby (např. šplhání) a nové zbraně (např. M
16), rozšířil se strojový park (motorový člun, sněžný skůtr), zlepšil se engine
hry (hra světla a stínu), ale bohužel, zůstaly některé nešvary (u verze pro PC
i PlayStation), jako např. nepřesná návaznost texturovaných polygonů.
Dějová linie, která Laru při honbě za mystickou dýkou Xianu zavede do
zatopených uliček v Benátkách, pod Velkou Čínskou zeď a do kláštera tibetských
mnichů, je pěkně uvozována animacemi, které spolu s dobrým zvukem vtahují hráče
do hry.
Dobrým počinem, po kterém hráči volali, je možnost ukládat pozici v kterémkoli
okamžiku hry a nejen v určitých místech, jak tomu bylo v prvním dílu.
Tomb Raider II obsahuje některé herní úseky, které Lara musí absolvovat bez
zastavení (jinak by ji nějaká pohyblivá nástraha rozsekala či převálcovala). V
těchto úsecích hráč musí velmi hbitě reagovat a do hry je vtažen téměř
absolutně.
Ovládání
Ovládání hry je pro zkušené hráče snadné. Ačkoli je škála pohybů opravdu
široká, lze hru ovládat při troše cviku i pomocí počítačové klávesnice. Mnohem
pohodlnější ovládání mají majitelé konzole PlayStation, jejíž ovladač má
dostatek tlačítek pro snadné vyvolání jednotlivých akcí.
Grafika
Grafika patří k lepšímu standardu a zejména na konzoli PlayStation je opravdu
pohledná. Majitelé PC a 3Dfx karet si ovšem o jakékoli herní konzoli jistě
myslí své...
Ačkoli je postava hlavní hrdinky složena z polygonů, její tělo vypadá opravdu
oble a žensky. Programátorům se povedl husarský kousek, když ve hře Tomb
Raider II zdvojnásobili počet polygonů tvořících Lařino tělo. V Tomb Raideru II
se při pohybu Laře rozkošně vlní culík a během hry dokonce mění oblečení. První
díl Lara absolvovala v jednom obleku, což hráči kritizovali zejména z hlediska
hygieny...
Zajímavé je i nebezpečí, které Laře hrozí od velmi realisticky plápolajících
ohňů. Při neopatrném chování na Laře totiž může vzplanout oblečení a pokud
okamžitě neskočí do vody, může uhořet. Animace ohně i vody je opravdu dokonalá.
Pokud se Lara pohybuje pod vodou, pouští bubliny, které se pomalu vynořují na
hladinu. To všechno navozuje pocit opravdu realistického prostředí, které
zvyšuje hratelnost.
Hudba a zvuk
Hudba není všudypřítomná, ale ambientní zvuky, které vyplňují nehostinné
prostory jednotlivých lokací, skvěle dokreslují atmosféru. Lara není samozřejmě
němá. Situace nekomentuje sice jako Duke Nukem, ale tu a tam také něco řekne.
Oproti prvnímu dílu se změnila žena (přehnané finanční nároky), která Laru
dabovala. Nový hlas Laře sedí, ale ten původní se mi líbil víc.
Lara Croft a její svět
Hra Tomb Raider má i na Internetu velké množství příznivců, o čemž svědčí
skvěle udělané WWW stránky, které jsou takřka denně aktualizovány. Zde se
můžete dozvědět zajímavé informace, mezi které patří např. životopis hlavní
hrdinky. Lara Croft se údajně narodila 14. února 1967 v Timmonshiru ve Velké
Británii.
Na Internetu lze najít i editor úrovní pro Tomb Raider (Tombedit), který vzniká
za aktivní účasti mnoha fanoušků.
Hodnocení
Hra Tomb Raider i její pokračování Tomb Raider II patří v současnosti k mým
favoritům. Pokud si rádi hrajete a dokonce máte čas si hrát (čemuž příliš
nevěřím), pak rozhodně Laru Croft vyzkoušejte v akci.
8 0290 / kat









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.