Aktuální sloupek

Asi není žádnou novinkou tvrzení, že psát o čemkoliv alespoň trochu kontroverzním způsobem, je v jistém smyslu ta...


Asi není žádnou novinkou tvrzení, že psát o čemkoliv alespoň trochu
kontroverzním způsobem, je v jistém smyslu tancem mezi nášlapnými minami. Již
před delším časem jsem v časopise Vesmír přečetl článek o lžích spojených s
pižmovou kachnou (viz http://www.cts.cuni.cz/vesmir/10_97/10_97.htm, článek
bohužel není mezi texty zveřejněnými na Webu). Zajímavé na tom je, že
příslušný pták přitom nikdy nikoho nemotivoval k nějakým dezinformacím,
neexistovala žádná firma podnikající v příslušném oboru a pokud je známo,
nesprávné informace nepřinesly tedy nikomu žádný prospěch.
Je jasné, že pokud (nejspíš ze setrvačnosti) přežívá řada omylů, na nichž nemá
vlastně nikdo zájem, jakmile se začne jednat o něčí prospěch (peníze,
politiku, náboženství...), množství šumu ještě vzroste. Přechod mezi pravdou a
nepravdou je navíc v rozporu s klasickou logikou jaksi plynulý a silně
rozostřený, neboť existuje řada způsobů, jak podat částečně zavádějící
informaci způsobem, který je obhájitelný. Marketingoví pracovníci mají podobné
postupy jistě standardizovány. Řeknete např., že určitý produkt, který
distribuujete, přichází na tuzemský trh. Znamená to skutečně jednoznačně to,
že zde tento produkt ještě nikdo neprodává (eventuálně nemá)?
Tisk v tomto případě úpí mezi mlýnskými kameny. Může obecně věřit ("XY je
rozšířenější než Z") nebo lstivě celou záležitost obejít ("firma X uvedla, že
XY je rozšířenější než Z"). Ne vždycky se přitom najde nějaký referenční
zdroj, s nímž je možné provést srovnání. Můžete jistě testovat kvalitu
programu, sotva však už ověřit počet lidí, kteří si ho podle firemních údajů
stáhli z Webu.
K rozostření skutečnosti přispívají i používané pojmy, částečně se
překrývající, nikoliv však totožné (navíc to souvisí s tím, že řada
počítačových pojmů k nám přichází z angličtiny; k tomu snad ještě dodávám, že
existuje také napětí mezi různými druhy jazyka, třeba mezi jazykem obecným a
právnickým). Na jiném místě tohoto CW zmiňujeme vztah pojmů Master
Distribution a "výhradní distributor". Již před delším časem jsem zažil
následující perličku: firma X oznámila, že je jediným distributorem produktu Y
v ČR. V zápětí se ukázalo, že tento produkt zde prodává ještě někdo jiný
(nelegálně). Byla tedy informace firmy X pravdivá?
A nesmíme zapomenout na tu nešťastnou pižmovou kachnu. Zdaleka ne všechny
omyly kolem nás jsou cílené, šum se vytváří také samovolně. Shrnuto a
podtrženo, vlastně je div, že někdo bez právnického vzdělání píše cokoliv se
vztahem k objektivní realitě. Kdyby se zaměřil na své nitro, obhájí si své
postřehy jistě mnohem snáz.
9 0855 / pahn









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.