AOL Time Warner: Více než polovina Microsoftu?

Spojení firem America Online a Time Warner velmi dobře dokládá prorůstání informačních technologií se světem digit


Spojení firem America Online a Time Warner velmi dobře dokládá prorůstání
informačních technologií se světem digitálních médií. A i z hlediska
kvantitativního vzniká pořádný cvalík: tržní hodnota nově vzniklé firmy se
odhaduje na 350 miliard dolarů.
America Online, jeden z hlavních konkurentů Microsoftu ve světě současného
Internetu, se tak se softwarovým gigantem může poměřovat už i kvantitativně.
Kapitalizace AOL Time Warner činí dnes zhruba polovinu "Gatesovy" firmy.
Spojení on-line služby se světem médií umožňuje AOL zejména proniknout do
oblasti kabelových televizí, filmu, digitální hudby i klasického tisku. To je
poměrně důležité - investice tímto směrem v podstatě provádí i Microsoft, když
se angažuje na poli her, kabelových i satelitních služeb a internetové
distribuce hudby. Microsoft chce nově ve spojení s Barnes & Noble také vydávat
elektronické knihy a stejně tak je zde i WebTV či aliance MSNBC...
Podobné motivy, které určují aktivity Microsoftu i AOL, působí samozřejmě
obecně: již dříve došlo např. ke spojení portálu Excite se službou @Home,
nabízející kabelové připojení k Internetu.
Zajímavou otázkou je, jak celá strategie ladí s dalšími kroky AOL, zejména s
koupí Netscapu. "Klasický" software do zmíněného trendu jaksi nezapadá. Možným
východiskem je uzavřená aliance se Sunem a produkce softwaru pod již avizovanou
značkou NeoPlanet. A konec konců, 350 miliard dolarů již znamená kapitál, s
nímž se lze vydat na nákupy.
Zajímavé také je, že zatímco hlavní integrační trend dosud směřoval k portálům,
nyní jsou již jednotlivé služby (katalogový prohledávač, webový e-mail, obchod,
zpravodajství) na sebe vesměs nabalené a spíše vystrkují růžky zcela mimo
klasický Internet. Portálová mánie sama o sobě již zvolna odeznívá a pro
nejbližší budoucnost jsou za nejnadějnější (podle prognózy firmy Forrester
Research) naopak poněkud paradoxně považovány specializované internetové
servery.
Analytici vesměs upozorňují, že ačkoliv spojení AOL - Time Warner působí velice
impozantně, nepřinese v krátkodobém horizontu příliš mnoho. Co konkrétně udělá
nový subjekt se svým rozsáhlým serverovým portfoliem, je samozřejmě otázkou.
Pravdou každopádně je, že minulá integrace serverů Netcenter a CompuServe se
AOL podle všeho příliš nepovedla.
Další aspekt věci: zatímco AOL byla i přes služby v řadě zemí přece jen
soustředěna především na americký trh, např. "hudební" divize Warner Music již
dnes realizuje zhruba polovinu obratu mimo území USA.
Otázkou také je, nakolik vydrží stávající "dělba moci", kdy se o dvě hlavní
funkce podělí současní výkonní ředitelé fúzujících firem, ovšem jedna strana
(America Online) získá v nové společnosti 55% majoritu.
A samozřejmě zbývá otázka, jak se k celé kauze postaví americké antimonopolní
orgány (vyžaduje se i souhlas akcionářů obou stran, zde se ale potíže
neočekávají). Z tohoto hlediska pak spojení může dokonce přinést pro AOL velmi
nechtěný efekt: může se stát argumentem Microsoftu v jeho vlastním procesu s
americkou administrativou.
Kromě Microsoftu jsou zde další subjekty, které uzavřená dohoda bezpostředně
ovlivní. Např. AT&T nemá již ve vztahu k AOL (ani dalším ISP) výlučnou pozici,
závisející na potřebě amerických poskytovatelů Internetu získat přístup do její
sítě. Spekuluje se o tom, že AT&T může proto zintenzivnit svoji spolupráci s
Excite@Home (další spojení na obzoru?), nebo i s Microsoftem (ten do AT&T loni
investoval 5 miliard dolarů).
Hlavní současné aktivity
společnosti Time Warner:
Tištěná média (Time, Fortune Magazine)
Kabelové televize (CNN, HBO)
Filmový průmysl (Warner Bros)
Hudba (Warner Music)
0 0105 / pah









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.