Až si jednou zaloví u nás...

V minulém týdnu mě opět oslovilo několik amerických bank se žádostí, abych navštívil jejich webové stránky (nechy...


V minulém týdnu mě opět oslovilo několik amerických bank se žádostí, abych
navštívil jejich webové stránky (nechyběl odkaz) a zde pro kontrolu vložil své
osobní údaje. Jinak nebudu moci nadále využívat některé jejich služby. Chápu.
To by bylo samozřejmě nepříjemné. Dostávám ale i pozitivní zprávy. Jednu
takovou, která nás v redakci potěšila, si nechám na samý závěr tohoto úvodníku.
Ne, opravdu tu nechci problém phishingu zlehčovat. Stačí si totiž představit,
že by příslušný e-mail hovořil česky, týkal se některé z velkých českých bank a
masově zavítal do tuzemských e-mailových schránek. Nepochybuji o tom, že počet
lidí, kteří by své údaje potvrdili, by byl nezanedbatelný.
O tom, že je phishing nemalým problémem, svědčí mimo jiné rostoucí počet zpráv
na toto téma publikovaných v naší zpravodajské síti IDG News Service. Ta
poslední hovoří o tom, že specializované oddělení společnosti MasterCard
zaměřené proti podvodům dosáhlo během posledního roku ukončení činnosti téměř 1
400 phishingových (nebo hlasujete pro termín rhybářských?) webů po celém světě.
Téměř polovina z nich se nacházela v USA.
V rámci speciální operace se MasterCard zaměřila také na weby, jejichž
prostřednictvím se obchoduje s čísly platebních karet. Od června 2004 do
letošního května dosáhla ukončení činnosti cca 700 takových serverů. Firma se
pochlubila rovněž tím, že pomohla detekovat 133 podvodných webů snažících se
vydělat na tragédii způsobené v Asii vlnami tsunami.
Bohužel nejsou známy žádné podrobnosti o tom, jakým způsobem firma po výše
uvedených webech pátrá. Podle jejích údajů ale dokáže u 93 % nalezených webů
ukončit jejich činnost do 48 hodin. O tom, zda je stejně úspěšná i pokud jde o
potrestání provozovatelů, představitelé firmy mlčí. Za úspěch však podle svých
slov rozhodně považují to, že zatímco loni v červnu objevili 139 nových webů
obchodujících s čísly platebních karet, letos v květnu jich bylo jen 10.
Otázkou samozřejmě může být, zda je takových webů skutečně méně, nebo se prostě
jen dokážou lépe skrývat. Ve druhém případě by ovšem jejich majitelé zjevně
ztížili nalezení webů také části potenciálních klientů i to by bylo nepochybně
úspěchem celé akce.
Na závěr si neodpustím ještě jednu poznámku ke zcela odlišnému tématu. Týdeníku
Computerworld se totiž dostalo významného ocenění, když se jako jediný
počítačový časopis dostal mezi pět nejlepších titulů v kategorii odborných a
B2B časopisů soutěže Nejlepší časopisy roku 2004 a celkově zde zaujal 3. místo.
Soutěže se celkem zúčastnilo 93 titulů, z toho 10 počítačových.
Ocenění nás samozřejmě velmi těší. Ale upřímně řečeno: Ještě více nás těší
stálá přízeň vás, našich čtenářů. Bez ní bychom nemohli vycházet, a tudíž ani
získat zmíněnou cenu. Děkujeme.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.