B2B e-commerce má dnes dominantní postavení

Mezi letošní partnery konference Elektronický Business patřila i společnost World Online, která z této akce na svých w...


Mezi letošní partnery konference Elektronický Business patřila i společnost
World Online, která z této akce na svých webových stránkách zajišťovala živý
přenos. O své názory na současný a budoucí vývoj elektronického obchodu se s
námi podělil Jan Štípek, obchodní ředitel společnosti World Online/Tiscali.
Jak hodnotíte několikaleté působení vaší společnosti na našem trhu a co pro
vaši společnost znamenala fúze s Tiscali?
Letos v únoru uplynul jeden rok od vstupu společnosti World Online na český
trh. Za dobu svého působení se společnosti podařilo získat významný podíl na
uživatelském trhu, výrazně podpořit využití Internetu, vytvořit dynamický
portál plný hodnotných služeb a zajímavého obsahu a představit celou řadu
nových řešení pro firmy včetně hlasových služeb, řešení e-commerce, virtuálních
privátních sítí a audiovizuálních přenosů prostřednictvím Internetu.
Mezinárodní působení společnosti má pro pobočku World Online/Tiscali v České
republice nemalý význam. Evropa je jednotnější než kdykoli předtím a hodnota
celoevropského poskytovatele roste exponenciálně, a to zvláště pro velké
mezinárodní firmy. S pomocí prostředků World Online International a nyní
Tiscali jsme navíc mohli na českém trhu jako první představit nejmodernější
internetové aplikace a řešení, stejně jako vynikající technické možnosti a
vysokou rychlost komunikace.
Mezinárodní působení společnosti nám přináší výhody také v oblasti vývoje
nových produktů a uzavírání strategických partnerství. Obsah a služby vyvinuté
v jedné zemi mohou být snadno a levně implementovány v dalších zemích. Ve světě
obchodu zejména v oblasti reklamy a propagace jsme si díky milionům našich
uživatelů v celé Evropě vybudovali výhodnou pozici pro jednání o spolupráci s
potenciálními klíčovými partnery.
Co podle vašeho názoru v letošním roce nejvíce ovlivní rozvoj elektronického
obchodu?
Spíše než jednu konkrétní věc bych zmínil kombinaci několika vlivů zvyšující se
počet uživatelů Internetu, rozvoj platebních systémů v oblasti B2C e-commerce,
rostoucí nabídka kreditních a debetních karet a snad v brzké budoucnosti také
elektronický podpis v praxi.
Uživatelé Internetu, a to jak běžní spotřebitelé, tak firmy, si navíc začínají
víc a víc uvědomovat, že díky e-commerce mohou nakupovat téměř cokoliv, téměř
kdekoliv na světě, aniž by přitom opustili svoji kancelář či domácí pracovnu.
Na Internetu mají možnost sehnat to, co potřebují, kdykoliv, 24 hodin denně, 7
dní v týdnu, 365 dnů v roce. Zboží, jehož shánění v tradičních maloobchodech
může trvat několik dní nebo dokonce týdnů, s pomocí Internetu pořídí v několika
minutách. Elektronický obchod navíc zákazníkům nabízí nebývalý přístup k
informacím o produktech a službách, které si chtějí zakoupit, včetně možnosti
jednoduchého vyhledávání cen či speciálních nabídek.
Rovněž pokrok v oblasti elektronických platebních systémů v České republice je
velice rychlý. Přední finanční instituce jako Citibank nebo eBanka již pro své
zákazníky zavedly elektronické platební systémy a ostatní bankovní a finanční
instituce v zemi jsou si vědomy toho, že musejí začít nabízet podobné služby,
aby nezaostaly v nové on-line ekonomice.
Podle odhadů utratí do pěti let čeští spotřebitelé a podniky za nákup zboží a
služeb prostřednictvím Internetu více než 75 miliard korun ročně. I toto číslo
ukazuje, že fenomén e-commerce se v České republice stává skutečností.
Využívá vaše firma v praxi při spolupráci s dodavateli a odběrateli technologie
pro B2B? Jak to funguje a jaké jsou vaše zkušenosti?
Technologie pro B2B v praxi využíváme, a to nejen při pořizování technického
vybavení či softwaru pro potřeby firmy nebo za účelem dalšího prodeje, ale také
při nákupu běžných kancelářských potřeb, rezervaci letenek a ubytování či
každodenním zajišťování některých služeb. Naše zkušenosti s využitím e-commerce
v praxi jsou velmi pozitivní, zvlášť pokud jde o pohodlí při pořizování
produktů a služeb, časovou úsporu a odbourání papírové komunikace.
Na současném světovém internetovém trhu zaujímá B2B e-commerce dominantní
postavení. Nejnovější odhady udávají, že B2B má 78procentní podíl na 272
miliardách dolarů celosvětových e-commerce tržeb v tomto roce a že v roce 2004
dosáhne e-commerce hodnoty 2,7 bilionu dolarů nebo 37 procent veškerých
transakcí uskutečněných mezi podnikatelskými subjekty. B2B e-commerce je rovněž
nejsnadnější z hlediska organizování, její trh je snadněji definovatelný a pro
elektronické obchodování je vhodnější také proto, že většina plateb může
probíhat formou fakturace a není pro ni tolik významná otázka automatizovaných
platebních systémů.
Využíváte vy osobně Internet při nákupu různého zboží (B2C)? Jaké máte
zkušenosti, rady, doporučení?
Já osobně Internet při nákupu zboží a služeb pravidelně využívám a mé dosavadní
zkušenosti jsou velmi dobré. Spotřebitelé jak v České republice, tak i v
dalších vyspělých zemích se často obávají zneužití svých osobních údajů a údajů
o platební kartě, které je nezbytné pro účely on-line úhrady produktu či služby
poskytnout. Takové obavy jsou sice pochopitelné, ale nejsou charakteristické
jen pro nákupy prostřednictvím Internetu. Procento podvodů s kreditními kartami
v případě on-line transakcí je přibližně stejné jako v případě tradičního
nakupování v kamenných obchodech. Všem uživatelům, kteří pro on-line úhrady
zboží a služeb využívají platební karty, bych proto doporučoval, aby nakupovali
jen ve známých internetových obchodech, v on-line prodejnách provozovaných
zavedenými kamennými obchody, případně v on-line obchodech s dobrými
referencemi. Další z možností, jak bez obav pořídit zboží prostřednictvím
Internetu, je nakupovat v obchodech, které jsou umístěny ve virtuálních
obchodních domech, protože provozovatelé takových obchodních domů by měli mít
dobrý přehled o chodu a reputaci elektronických prodejen, které v rámci svých
stránek propagují.
(zaj)
1 0995 / zaj









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.