Banka v kapse vašeho saka

Styk s bankou prostřednictvím mobilu Ovládání bankovního účtu odkudkoliv a kdykoliv je jistě snem nejednoho člověka....


Styk s bankou prostřednictvím mobilu
Ovládání bankovního účtu odkudkoliv a kdykoliv je jistě snem nejednoho člověka.
Komu by se přece chtělo stále jezdit do banky? Zájem o tyto služby bude jistě
ještě vyšší u časově vytížených podnikatelů, kteří na návštěvy banky prostě
nemají čas.
Již z dřívější doby jsou známé služby jako PhoneBanking, TeleBanking nebo
HomeBanking. Před nějakou dobou přibyla další možnost GSM Banking (GSM
bankovnictví). Ovládání bankovního účtu je nyní tedy k dispozici z displeje
běžného mobilního telefonu.
Kde je dostanete
Bankovní služby z mobilního telefonu jsou zatím nabízeny pouze v síti Paegas.
Již několik let byly k dispozici pro banku Expandia, poté však zmíněný operátor
přišel s univerzálním řešením, které umožňuje komunikaci s libovolnou bankou.
Navíc je možné za využití jedné SIM karty komunikovat i s několika bankami.
Toto řešení již podporuje Expandia Banka, IPB (bankovní i poštovní divize) a
nyní nově i ČSOB. Další banky již na podpoře GSM bankovnictví usilovně pracují.
Bankovní služby jsou k dispozici všem uživatelům sítě Paegas zákazníkům, kteří
mají smlouvu, i zákazníkům s předplacenou službou Twist. Pro použití bankovních
služeb je třeba vlastnit speciální SIM kartu. Nový zákazník může tuto SIM kartu
získat za příplatek 200 Kč. Stávající uživatelé si mohou nechat svoji kartu
vyměnit za poplatek 400 Kč. Vaše telefonní číslo vám bude samozřejmě ponecháno.
Na této kartě je k dispozici i aplikace Paegas Info, která umožňuje získávání
informací z informačního servisu například jízdních řádů, aktualit, informací o
kultuře, apod.
Jak na to
Vlastní bankovní aplikaci získáte teprve na pobočce příslušné banky. Aplikace
vám přitom bude nahrána do vaší SIM karty. K bankovní aplikaci také náleží kódy
BPIN a BPUK, které chrání přístup k aplikaci na SIM kartě proti neoprávněnému
použití.
Dále je pro provoz potřeba telefon s podporou technologie SIM Toolkit. To je
dnes již naprostá většina prodávaných telefonů. Bohužel, ne všechny telefony,
které tuto technologii podporují, jsou pro bankovnictví podle RadioMobilu
vhodné. Proto je lepší se nejdříve ujistit na infolince (4603 nebo 0603 604
605) Paegasu, zda je model, který zamýšlíte koupit, schopen komunikaci s bankou
zajistit. Tuto informaci lze vyčíst i z brožur s nabídkou telefonů.
Co dostanete
Paleta nabízených služeb se liší u jednotlivých bank. Obecně jsou ale touto
cestou nabízeny informace o úrokových sazbách a měnových kurzech, informace o
zůstatcích na účtu a provedených operacích. S účtem je také možné manipulovat
je možné zadávat příkazy k úhradě, zakládat nové termínované účty, podávat na
ně výpověď apod.
Jak už bylo výše naznačeno, je pro bankovní služby použita technologie SIM
Toolkit. Tato technologie umožňuje do menu telefonu přidávat další položky. Na
tyto položky jsou navázána jakási "makra", jejichž výkonný kód je uložen přímo
na SIM kartě. Tato "makra" umožňují zřetězovat běžné funkce telefonu jako je
vstup informací od uživatele, odeslání SMS zprávy apod.
U bankovních aplikací je kritickým faktorem bezpečnost. Ta má v tomto řešení
dvě roviny. Aby nedošlo ke zneužití (např. náhodně nalezeného telefonu), musí
uživatel před použitím aplikace zadat zvláštní kód BPIN. Pokud se mu to
nepovede na tři pokusy, je vyzván k zadání kódu BPUK. Na jeho vložení má
uživatel deset pokusů. Potom jsou bankovní funkce na SIM kartě zablokovány.
Dále je také třeba ošetřit komunikační kanál, aby požadavek na manipulaci s
účtem nemohl být pozměněn, podvržen a ani přečten. Toho je dosaženo šifrováním.
Vložené údaje jsou v SIM kartě telefonu zašifrovány jedinečným klíčem, který je
uložen pouze v SIM kartě telefonu a v bance. Díky tomu, že uvnitř celé mobilní
sítě prochází zpráva v zašifrované podobě, není možné zprávu přečíst a ani
pozměnit. Podle použitého šifrovacího klíče může banka ověřit, že zprávu
skutečně odeslal jeden konkrétní zákazník (resp. SIM karta).
Co to stojí
Nyní se dostáváme k placení za bankovní služby. Za vlastní bankovní služby se
RadioMobilu nic dalšího neplatí (banka může poplatek požadovat). Platí se
jednotlivé požadavky na banku, neboť ty se transformují na SMS zprávy. Vesměs
platí, že jeden požadavek je jedna SMS zpráva, ale jelikož každá bankovní
aplikace je jiná, nemůžeme vyloučit, že někdy může být jeden požadavek rozložen
i do více zpráv. Za zpracování některých požadavků si může další poplatek
účtovat také banka.
V budoucnu budou bankovní služby nabízeny také prostřednictvím technologie WAP.
Tato technologie nabídne větší flexibilitu pro tvorbu bankovních služeb.
Problém ale bude v podpoře na straně telefonů technologii SIM Toolkit podporuje
zhruba polovina telefonů, které se v Česku používají, zatímco WAP je podporován
jen několika málo modely vesměs z vyšší cenové kategorie. Vyšší budou také
poplatky pro uživatele, neboť wapové spojení je přece jen dražší než SMS
zprávy, které používá SIM Toolkit. Výhodou je také snadné použití v případě
roamingu, kde bude cenový rozdíl v použití obou technologií ještě výraznější.
0 1405 / pen









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.