Barevné a multifunkční je v kurzu

Producenti tiskových řešení sázejí na barvy, multifunkce a provozní materiál. Evropský trh tiskáren, kopírek a mul...


Producenti tiskových řešení sázejí na barvy, multifunkce a provozní materiál.

Evropský trh tiskáren, kopírek a multifunkčních zařízení sice neprochází
mediálně zajímavými zvraty, ale ani pomalejší vytrvalý růst není z pohledu
výrobců k zahození. I proto vám dnes přinášíme kratičký report z výpravy
džunglí multifunkčních zařízení a tiskáren, který na plynulý vývoj v tomto
segmentu vrhá ještě více světla.
Hlavní trendy jsou zhruba tři: prosazování barvy v tisku i v kopírování,
prosazování multifunkčních zařízení proti jednoúčelovým přístrojům a nakonec
stále se zvyšující příjmy výrobců z dodávek provozních materiálů. Potíž je v
tom, že zájem o nové druhy výrobků potlačuje prodej jiných, takže celkově se
roční růst trhu pohybuje podle různých odhadů mezi 1-2,5 %. Podle společnosti
Gartner se v roce 2005 prodalo v regionu EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika)
více než 11 milionů kusů tiskáren, kopírek a multifunkčních zařízení (MFP). To
bylo zhruba o 7 procent víc než v roce 2004. Pokud se počítá s meziročním
přírůstkem v přibližné výši 2,5 %, potom by se na konci roku 2009 prodalo
zhruba 12,33 milionu kusů těchto výrobků. Hodnota trhu měla pak s tímto objemem
produkce dosáhnout 22 miliard dolarů.

Barva na postupu
Již roky se výrobci snaží všemožně podporovat používání barvy. Prosazují ji
nejen v tisku, ale i při kopírování. Není to jednoduché, jelikož náklady na
barevný tisk jsou stále značnou brzdou pro její nasazení ve velkých firmách.
Přestože ceny barevných náplní stále klesají, ve velkých firmách zůstávají
standardem černobílá zařízení a barevná se obvykle používají jenom ke
speciálním účelům. Přesto by měl podle Gartneru do roku 2009 prodej zařízení
pracujících s barvou stoupat meziročně (CAGR) o více než 15 %. Příčiny jsou v
zásadě dvě: jednak se o barevný tisk i kopírování zajímají malé a střední firmy
a jednak se prudce zvyšuje poptávka mezi koncovými uživateli. Zájem menších
firem zřejmě podporuje nejen pokles cen provozních materiálů, ale též fakt, že
si samy mnohem častěji tisknou a kopírují firemní dokumenty. Velké organizace
spíše zadávají výrobu barevného tisku specializovanému dodavateli. V
domácnostech podporuje zájem o barevný tisk vedle příznivějších cen především
masivní využívání digitálních fotoaparátů, a tudíž i potřeba vlastního tisku
fotografií. Celkově Gartner odhaduje, že do roku 2009 bude v regionu EMEA 16 %
kopírek a multifunkčních zařízení podporovat práci s barvami (v roce 2004 to
bylo 6 %). V roce 2004 se prodalo 11 % barevných tiskáren, zatímco v roce 2009
by jejich podíl mohl činit 19 %.

Fotografie hrají prim
Masivní používání digitálních fotoaparátů a stále dokonalejší fotoaparáty v
mobilních telefonech vedou k tomu, že v domácnostech roste poptávka po
zařízeních pracujících s barvou. Jak tiskárny, tak multifunkční zařízení se
stávají běžnou výbavou a jejich počet by měl i nadále růst. Podle údajů IDC z
ledna tohoto roku by se počet pořizovaných, sdílených a zasílaných obrázků mezi
roky 2004-2009 mohl zvýšit o úctyhodných 24 %! Zájem o tisk fotografií bude
podle IDC ročně růst o zhruba 14 % (Gartner odhaduje 15,3 procenta). Fotografie
z digitálních fotoaparátů se povětšinou netisknou, ale u snímků pořízených z
mobilů to bude jinak. Právě prostřednictvím mobilních telefonů má být do roku
2009 pořízeno 40 % z celkového počtu obrázků. Tisk na objednávku přes internet
by v tomto období měl vzrůst o 55 %. Tržby z domácího tisku a z tisku na
objednávku (retail) se do roku 2009 rozdělí zhruba rovnoměrně.

Hardware a materiály
Trend v prodeji zařízení se vcelku pravidelně přesouvá ke kvalitnějším, a tedy
i dražším přístrojům. To přináší stabilně rostoucí zájem o laserové tiskárny,
od černobílých k barevným, a preferenci MFP před jednoúčelovými. Podle Sharon
McNeeové, hlavní analytičky společnosti Gartner, dosáhne do roku 2009 podíl
multifunkčních zařízení pracujících s barvou 18 %, přičemž v roce 2004 to bylo
pouhých 10 %. Ve velkých firmách se tyto přístroje budou objevovat nejdříve v
oblasti tisku velkých formátů (A3, A4). Zajímavý je potom podíl výdajů na
hardware a na provozní materiály. Jestliže v roce 2004 byla podle analytické
společnosti Lyra Research hodnota celosvětového trhu (91,2 miliardy dolarů)
rozdělena vcelku rovnoměrně, v roce 2008 již náskok obratu za provozní materiál
stoupl na téměř 60 %.

Trh v ČR
Trh s reprodukčními zařízeními v České republice se v loňském roce opět odehrál
ve znamení inkoustových tiskáren a multifunkčních zařízení. Podle odhadu
společnosti Gartner Dataquest jich různí dodavatelé prodali celkem 338,3 tisíce
kusů, z toho na multifunkční zařízení připadlo něco přes 162 tisíc kusů.
Kanibalismus funguje, protože meziročně klesá prodej jednoúčelových
inkoustových tiskáren ve prospěch inkoustových multifunkčních zařízení. Celkově
však tato zařízení drží téměř 65 % trhu. Odhaduje se, že se laserových tiskáren
v roce 2005 prodalo skoro deset tisíc kusů. Tady je očekáván růst jak v oblasti
monochromatických, tak barevných tiskáren. Souvisí to především s rapidním
poklesem cen, což dosti znatelně podnítilo zájem především o barevné modely. Na
trhu se stále drží i jehličkové tiskárny, kterých by se v roce 2005 mělo prodat
téměř 6 500 kusů.

A co dál?
Očekává se, že lídrem trhu by měla být i v roce 2005 s velkým náskokem
společnost Hewlett-Packard, která podle odhadu prodala více než 236 tisíc
tiskáren a multifunkčních zařízení. Následovala společnost Canon (115,1 tisíc
kusů), Epson (65,4 tisíce kusů), Konica Minolta (29,1 tisíce kusů) a Lexmark
(22,9 tisíce kusů). Celkově tuzemský trh absorboval přes 526 tisíc tiskáren,
kopírek a multifunkčních zařízení. Podle IDC bylo v ČR v roce 2004 prodáno
zhruba 300 tisíc kusů. Trh sice roste co do počtu kusů, jeho hodnota však
stoupá pomalu.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.