Bitva o malé a střední

Toho, kdo si dává tu práci přečíst marketingové materiály největších IT dodavatelů, musela již přede dvěma lety...


Toho, kdo si dává tu práci přečíst marketingové materiály největších IT
dodavatelů, musela již přede dvěma lety udeřit do očí jedna věc jako červená
nit se jimi vine téměř vilný zájem, který tyto společnosti projevují o segment
SME tedy Small and Media Enterprises.
Důvod je zřejmý segment velkých korporací je již vytěžen, co se mohlo těmto
megaspolečnostem prodat, to se jim už prodalo. Ovšem je tady ještě pole jen
mírně rozorané. A tím jsou výše zmíněné malé a střední firmy. Donedávna byl
tento segment rájem lokálních dodavatelů, nonamových firem z jihovýchodní Asie
a často i "bratranců našeho Jardy, co docela rozumí počítačům".
Jaký má tato nová strategie vliv na IT trh? První obrysy začínají být zřetelné
s nástupem velkých IT společností do segmentu SME přicházejí zcela nová
pravidla hry. První je samozřejmě cenová politika lokální dodavatel může
ušetřit na mnohém: výzkumu a vývoji, budování image, vytváření partnerské
sítě... Velcí dodavatelé ovšem mají jiné trumfy pokud jim na kontraktu záleží,
mohou cenu srazit prakticky k nule. Je-li důvodem "zaháčkovat" se v určitém
segmentu či získat důležitou referenci, není pro ně problém jít na ceny, které
nazývat dumpingovými by bylo pořád ještě decentní. Velcí zákazníci (především
ve státní správě) tuto ztrátu hravě vyrovnají.
Co však to udělá s IT trhem? Tady už začíná být spíše zamlženo. Názory
odborníků se různí a to tak, že hodně. Na jedné straně stojí ti, kteří tvrdí,
že vývoj IT trhu bude kopírovat vývoj trhu s ostatním zbožím, které se stalo
komoditou. Příkladem může být třeba počet automobilek v Československu ve
dvacátých a třicátých letech bylo jich několik desítek. Stejným způsobem se
bude podle mnohých ubírat i IT. Jak zaznělo na konferenci Fórum eTime v
panelové diskusi na téma Kam kráčí podniková informatika: "Stav, kdy má nějaká
firma 60 % trhu, už nemá s kapitalismem a volnou soutěží nic společného. Jedná
se prakticky o monopol, kdy si dotyčná společnost bude diktovat ceny, standardy
i to, co zákazníci mají kupovat."
Jiní to tak pesimisticky z hlediska menších IT dodavatelů nevidí šanci pro ně
vidí především v hledání velmi specifických "děr" na trhu a soustředění se na
vývoj špičkových produktů, které řeší jeden konkrétní IT problém. Tedy téměř
"laserové" zaměření na úzkou oblast, které půjde do takové hloubky, jíž ty
největší IT společnosti nikdy nebudou schopny ani ochotny dosahovat.
S totálním ovládnutím IT trhu dvěma třemi největšími dodavateli nesouhlasí ani
"darwinisté", kteří tvrdí, že takový vývoj je proti přírodě podle nich je
lidskou přirozeností touha po rozmanitosti, a pokud by hrozila tak absolutní
"stejnost", budou zákazníci z čirého atavismu požadovat třeba i dražší a horší
výrobky od alternativních dodavatelů. Vzhledem k tomu, že v jiných oblastech
produkce (spotřební elektronika, móda) rozmanitost poměrně žalostně selhala, na
samočisticí mechanismy tohoto druhu bych osobně příliš nespoléhala.
Ukáže-li se však pravdivost bonmotu o tom, že doba, která nejvíce v dějinách
adoruje individualismus, ve skutečnosti plodí nejstádnější masu, je zatím ve
hvězdách.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.