Boom elektronického obchodu

On-line retailový trh získává na významu. Jeho objem každoročně vzroste o desítky procent. Zatímco počet nových...


On-line retailový trh získává na významu. Jeho objem každoročně vzroste o
desítky procent.

Zatímco počet nových uživatelů internetu v USA, stejně jako počet on-line
nakupujících, zatím rostl pouze v jednotkách procent, analytici společnosti
eMarketer jsou přesvědčeni, že rok 2005 prolomí tuto hranici a růst dosáhne
výrazných 30 %. Předpokládají totiž, že se sešly dva podstatné trendy. Za prvé
digitálně gramotní mladí lidé začínají zakládat rodiny, což je vede k honbě za
informacemi a za následnými nákupy v nejrůznějších oblastech. Za druhé se díky
masivnímu rozšíření vysokorychlostního připojení stává internet mnohem
samozřejmější součástí vybavení domácností, a mění tak nákupní zvyky svých
uživatelů, a to nejenom z řad mladší generace.

Vánoční nákupy
Když se v srpnu 2005 analytici z různých společností přeli o to, jaký mohou
očekávat meziroční nárůst předvánočních on-line nákupů, byl odhad eMarketeru
(26,2 miliardy dolarů za 4. čtvrtletí roku 2005) s přírůstkem 21 % považován za
přemrštěný. Skutečnost však ukázala, že se v podstatě držel při zemi. Podle
zprávy Holiday eSpending Report společností Nielsen/NetRatings, Goldman Sachs a
Harris Interactive, která hodnotila poslední dva měsíce roku 2005, utratili
koncoví uživatelé na internetu 30,1 miliardy dolarů, což odpovídá více než 30%
meziročnímu nárůstu tržeb.
Podle této zprávy zákazníci nejvíce utráceli za oblečení (5,3 miliardy, tedy
42% nárůst oproti roku 2004), na druhém místě byly počítače a počítačové
periferie (viz tabulku, Nejprodávanější zboží on-line). Všechny kategorie zboží
zaznamenaly nárůst s výjimkou hraček a videoher. Nebyly však započítány útraty
za cestování. Podívejme se, jak vyšla čísla za listopad a prosinec loňského
roku ve studii On-line Holiday Shopping Update publikované společností comScore
Networks. Podle ní činily on-line tržby v roce 2004 za dané období 14,5
miliardy dolarů, zatímco o rok později to bylo 18,11 miliardy, což je výsledek
o 25 % lepší než v předchozím roce. Tato čísla ovšem reprezentují pouze
maloobchodní prodej. Není započítáno cestování, aukce a B2B prodej.
Nejoblíbenější kategorií byly podle comScore počítače a jejich periferie (4,1
miliardy dolarů, nárůst 14 %), následovaly oděvy a doplňky (3 miliardy, nárůst
37 %) a na třetí pozici se umístila spotřební elektronika (1,3 miliardy, nárůst
20 %). Čím se ale tento výzkum liší, jsou čísla týkající se videoher. Hračky
vůbec nezahrnul, nicméně prodej videoher se podle comScore zvýšil o 34 %. Pokud
odhlédneme od absolutních hodnot a zaměříme se pouze na přírůstky, pak nejvíce
roste zájem o on-line nákupy zboží určeného pro sport a fitness, kde navýšení
činí bezmála 50 % (viz tabulku Nárůsty prodeje).
Čísla sice jednotlivé analytické zprávy uvádějí odlišná, ale i přesto je
zřejmé, že on-line nákupy mají velmi solidní základnu, která se s každým rokem
rozšiřuje a ubírá ze zisků kamenným obchodům. Zajímavá je téměř se neměnící
obliba nákupů podle katalogů zásilkových společností, jejichž podíl se stále
pohybuje kolem 5 % (viz tabulku Výdaje na vánoční nákupy v USA podle prodejních
kanálů).

Nakupuje každý
O tom, že on-line nákupy ztratily punc výjimečného zážitku, svědčí i zjištění
analytiků společnosti KPMG, podle jejichž průzkumu nakoupilo v roce 2005 na
internetu 53 % amerických spotřebitelů. "Je opravdu zvláštní, že mezi
nakupujícími se najdou lidé všeho věku, dokonce i nad 65 let," uvedl John
Rittenhouse z KPMG. "A ještě lepší zprávou je, že internet oslovuje ty
nejžádanější zákazníky čím větší mají plat, tím je větší pravděpodobnost, že
budou nakupovat na internetu. Například lidí s ročním příjmem nad 75 tisíc
dolarů nakupovalo na internetu dvakrát více než lidí s příjmy do 30 tisíc
dolarů." Výsledky výzkumu dále uvádějí, že pouze 6 % z on-line nakupujících
prohlásilo, že byli velmi nebo poněkud nespokojeni s nabízenými službami. Je to
nejmenší číslo za poslední 4 roky. Naopak rekordních 64 % respondentů bylo s
nákupy velmi spokojeno nebo spokojeno.

Jak je to u nás?
I u nás prudce roste zájem o nakupování na internetu a rozšiřuje se sortiment,
o který mají lidé zájem. Jak uvedl Ondřej Fryc, předseda představenstva
společnosti Internet Mall.cz, český předvánoční on-line retailový trh meziročně
vzrostl o 40 %, přičemž lidé nenakupují jen tradiční sortiment (různé druhy
elektroniky), ale i sportovní oblečení, parfémy a hračky. Vánoční nákupy
zvyšovaly tržby snad všem prodejcům, nicméně v čele stojí Internet Mall, kde
činily tržby v období od půlky listopadu do Vánoc 270 milionů korun.
Následovala jej Kasa (100 milionů) a InternetShops (95 milionů), který však
neprodával na Štědrý den.
Citelné zvýšení předvánočních tržeb pocítil i Obchodní dům.cz, jehož tržby
meziročně vzrostly o 40 %. Podle Petra Šebka, obchodního ředitele této
společnosti, je potěšující, že každoročně přibývá stálých zákazníků, kteří se
na jejich stránky vracejí. "Je to dáno tím, že nabízíme kromě samotného dodání
zboží i řadu doplňkových služeb. Jako nejdůležitější vidíme komfortní doručení,
kdy jsme schopni zboží dodat v přesně domluveném čase, a to i v odpoledních a
večerních hodinách kdekoliv v celé ČR.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.