British Airways: pohled do třetího tisíciletí

Změna letopočtu probouzí fantazii i obavy. Už i lidé mimo sféru IT, důkladně ovlivňovaní médii, začínají tušit,...


Změna letopočtu probouzí fantazii i obavy. Už i lidé mimo sféru IT, důkladně
ovlivňovaní médii, začínají tušit, že by se počítačům nové datum nemuselo líbit
a fantazie jim nabízí různé katastrofické scénáře. K nejoblíbenějším a zároveň
nejobávanějším představám však patří obavy z chaosu, ne-li zrovna z katastrof,
které nový letopočet způsobí v letecké dopravě. Zeptali jsme se tedy Dany
Sobotkové marketingové manažerky české pobočky společnosti British Airways, jak
jsou připraveni přenést se do nového tisíciletí.
Blížící se nástup "magického" roku 2000 je pro lidi na celém světě důvodem k
mohutným oslavám. Výjimku však tvoří lidé zodpovědní za hladký chod
počítačových systémů pro ně představuje nástup nového letopočtu potenciální
hrozbu, které je nutné všemi prostředky čelit. Mezi subjekty, které jsou z
hlediska přípravy na rok 2000 ostře sledované, patří také letecké společnosti.
Jak se s touto hrozbou vyrovnaly British Airways?
Společnost British Airways samozřejmě na problému roku 2000 pracuje již přes 2
roky, protože si uvědomujeme, že to není jenom náš interní problém, problém
našich systémů, ale i všech našich dodavatelů, na kterých jsme vlastně závislí.
Společnost British Airways sestavila tým 200 lidí, kteří se zabývali interně
našimi systémy. Zároveň byl ustaven tým 3 000 lidí po celém světě, jejichž
úkolem je shromažďovat informace o našich dodavatelích. Ty se ukládají do
centrální databáze a naše centrum v Londýně tuto databázi pravidelně kontroluje
a vyhodnocuje. Dále se musím trochu pochlubit, protože společnost British
Airways za tuto činnost obdržela ocenění od britských nezávislých expertů,
kteří byli sestaveni britským civilním leteckým úřadem, a bylo to pro naši
společnost vlastně nejvyšší ocenění anglicky se mu říká "Blue".
Získání certifikátu jistě nebylo jednoduché. Řekli jsme si, kdy jste začali a
kolik lidí na tom pracovalo. Tito pracovníci patří mezi zaměstnance British
Airways, nebo jste si najali externí firmu, která vám tyto problémy řeší?
Všichni jsou to zaměstnanci British Airways, někteří však byli přijati pouze na
řešení tohoto problému, tedy na dobu určitou. Jen pro zajímavost smlouvy byly
uzavřeny na dobu určitou, ale samozřejmě ne jenom do 1. 1. 2000, ale až do
konce roku 2000. Předpokládáme, že tento problém 1. lednem neskončí, budeme
potřebovat neustále sledovat vývoj situace.
Máte potvrzení, že by všechno mělo být OK. Nicméně se ptám budete mít v ony
kritické minuty ve vzduchu nějaká letadla?
Například v roce 1998 bylo ve vzduchu 55 letadel British Airways. Kolik letadel
bude ve vzduchu letošního Silvestra, v době přechodu z roku 1999 na rok 2000,
záleží na poptávce. Pokud bude zájem o tyto lety, tak letadla létat budou.
O bezpečnosti vašich letů však nerozhodují jen počítačové systémy British
Airways. Máte již nějaké informace o tom, jak jsou na rok 2000 připraveny
informační a navigační systémy letišť, jejichž služeb využíváte?
Samozřejmě, jak jsem již říkala, někteří zaměstnanci z týmu pro rok 2000 po
celém světě shromažďují informace o našich dodavatelích, a mezi ně patří i
správy letišť. Informace se shromažďují a vyhodnocují. Musím říct, že ČR je na
tom velice dobře. A co se týče většiny světa, víme, že tam, kam poletíme, budou
veškeré informační a navigační systémy na letištích v pořádku.
Je toto řešení samozřejmé, nebo bylo nutno se v některých případech
odpovídajícího řešení, nebo spíše záruk, domáhat?
Myslím si, že v Evropě to bylo snadné, a pokud jsme kontaktovali jakéhokoliv
dodavatele, tak všichni chápali, že tento problém vyvstává. Je samozřejmé, že
každý se snaží určitým způsobem zajistit chod všech svých systémů. Nicméně
musím říct, že na celém světě to všeobecně neplatí. Samozřejmě létáme i do
zemí, které nejsou hlavně technicky na takové úrovni jako třeba Velká Británie.
Pokud máme jakékoliv pochybnosti, připravujeme nouzové plány. Obsahují např.
seznam a vybavení letišť, které má letadlo v případě problémů k dispozici.
Většinou to není jedno letiště, ale několik jiných letišť, kde letadlo může
přistát. Všechny tyto plány jsou připravovány na základě podrobných informací,
jako je např. typ letadla, předpokládaný dolet s palivem, které bude k
dispozici atd.
Myslím, že můžeme opustit rok 2000 a přešli bychom k jinému zajímavému tématu,
a tím je Internet. Vaše stránky jsou interaktivní, člověk si tam může najít, co
potřebuje. Do jaké míry toho lidé v ČR využívají?
V současné době musím říct, že bychom byli rádi, kdyby tato služba byla
využívaná více, než v současné době je. Naše stránky jsme představili zhruba
před rokem, tzn. v létě roku 1998, kdy jsme zavedli možnost nákupu letenek po
Internetu i v ČR. Tato služba má 3 úrovně. Na 1. úrovni je možnost vyhledávání
leteckých spojení s British Airways, 2. úroveň nabízí možnost kontroly
obsazenosti letadel a zároveň rezervace. Na 3. úrovni je již možnost platby po
Internetu, kdy si zákazník udělá rezervaci, zaplatí letenku kreditní kartou, a
poté mu letenka přijde poštou. Takže vlastně nemusí vyvíjet žádné další
aktivity, kontaktovat naši pobočku, stačí když uvede číslo své kreditní karty,
a my mu letenku obratem zašleme.
Nyní z ještě z jiného soudku. Nikomu, kdo alespoň někdy létá, neušla originální
výzdoba vašich letadel (ocasní část je vyzdobena národními motivy zemí, do
kterých BA zajišťuje spojení). Podle mě jde o nesmírně nápaditou inovaci, která
British Airways výrazně odlišila od konkurenčních společností. Nicméně např.
Margaret Thatcherová je jiného názoru. Jak to všechno začalo a jak to
pravděpodobně skončí?
Naše společnost došla k myšlence, že by ráda změnila svůj image na základě
přibližování se světu a všem národům. British Airways je britská letecká
společnost, ale přesto chce být příjemná pro všechny národy. A tak byli vyzváni
umělci z různých koutů světa, aby vytvořili buď nějaké národní vzory nebo svoje
vlastní nápady jako symboliku své země. British Airways tyto symboly používá
nejen na svých letadlech, ale i na propagačních materiálech, na letenkách, na
visačkách pro zavazadla, a nejen to. Změna image však je součástí celé změny
British Airways jde hlavně o změnu postoje k našim zákazníkům.
Jak probíhalo přemalovávání letadel? Byla to postupná akce, nebo jednorázová?
Byla to postupná akce, dokonce ještě v současné době nebyla přemalována všechna
letadla. Přemalovávat letadlo totiž není nejlevnější záležitost a také jsme
nechtěli provádět nějakou násilnou akci, aby v jeden den byla naše letadla
taková, a druhý den jiná. Takže letadla byla přemalována postupně. Na základě
programu pravidelné údržby, do níž patří i nový nátěr letadla, se přemalovávala
letadla už na nové vzory. Jinými slovy, v současné době létá ještě pár letadel
se starým logem.
Přesto se našli lidé, kteří proti tomu protestovali a měli pocit, že jde o
jisté znevážení důstojné britské instituce, za kterou jsou stále British
Airways obecně považovány.
Hned po této změně a po jejím zveřejnění byly vypracovány průzkumy, a na
základě těchto průzkumů jsme zjistili, že většina Britů je proti. Ostatní
národy z celého světa spíše souhlasily se změnou, a byla jim příjemná. Líbilo
se jim, že British Airways změnily svůj image. V okolním světě bylo přes 60 %
spíše pro, a naopak v Británii bylo přes 50 % spíše proti. British Airways ale
stále zůstávají britskou leteckou společností, přestože změnily svůj image.
Znamená tento, řekněme, britský národní nesouhlas, že se British Airways vrátí
k původnímu logu, nebo snad tyto pestré barvy, protože musím říct, že jde často
o velmi pestré barvy na ocasech vašich letadel, budou změněny do nějaké
střízlivější kombinace?
Letadla se nebudou samozřejmě zpět přemalovávat, British Airways se přiklonily
spíše k použití nového vzoru Union Jack (symbol britské vlajky), který v
současné době nese např. Concorde. Takže ta letadla, která ještě nebyla
přemalována, budou označena novým způsobem.
Pracujete v marketingu pro významnou leteckou společnost, znamená to, že máte
pro letadla osobní slabost?
Asi ne vyloženě slabost, ale je to určitě zajímavá oblast. Já osobně jsem
technicky zaměřená a zajímám se o technické novinky, kterých je v letectví
stále dost.
A vaše další koníčky?
Samozřejmě ráda si zajdu do divadla, ráda čtu, občas sportuji.
Děkuji za rozhovor.
9 2472 / dar









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.