Budoucnost aneb na čem a co budeme hrát za dva roky

Životnost jedné generace herních konzolí není dlouhá a stále se snižuje dnes jí dávám nějakých pět let. Na rozd


Životnost jedné generace herních konzolí není dlouhá a stále se snižuje dnes jí
dávám nějakých pět let. Na rozdíl od PC je nelze upgradovat, a tak pochopitelně
vznikají nové. PSX i N64 ještě zdaleka nejsou v důchodu, přesto obě společnosti
už více či méně oficiálně ohlásily své chystané konzole další generace.
Vývoj takové konzole je daleko náročnější než vývoj nové 3D karty, a s trochou
nadsázky se dají tyto náklady přirovnat k nákladům na výzkum a vývoj (R&D) nové
řady procesoru. Takový vývoj je pochopitelně rizikový, i když na druhou stranu
doba ukázala, že trh snadno pojme dva konkurenty. Na současném trhu však máme
adepty hned tři, takže se pojďme podívat, kdo půjde z kola ven a s kým to
naopak vypadá nejnadějněji.
Sega
První na řadu přijde Sega, jež se po fiasku se Saturnem vrací s konzolí
Dreamcast. Ta se v Japonsku prodává již od loňského listopadu, v USA a Evropě
se hráči dočkají letos v září. Důvodem tohoto odložení (obvykle je běžné jen
půlroční zdržení světa oproti Japonsku) je snaha o přípravu co možná největšího
počtu kvalitních titulů, které jsou jedním z důležitých faktorů úspěchu
konzole, a díky tomuto zpoždění by jich mělo být ještě do konce roku 20-30.
Všeobecně se soudí, že jde o poslední naději Segy, a ta tedy nic neponechává
náhodě přístroj vyvíjela ve spolupráci s Hitachi, NEC a Microsoftem, a
výsledkem je kvalitní stroj, jehož velkou výhodou je prý velmi snadné vývojové
prostředí a operační systém Windows CE. Odborníci sice soudí, že oproti
předchozím skokům z 8bitů na 16bity a z 16bitů na 32bity tu není znatelný
odpovídající pokrok, skutečnou zkouškou však bude kvalita her. Sonic Adventure,
Virtua Fighter 3, Sega Rally 2, Soul Calibur, to je jen zlomek z připravovaných
titulů, které mají být k nerozeznání od verzí pro automaty, což bylo dosud
nemyslitelné.
Doufejme, že se Sega vyvaruje všech chyb, které způsobily neúspěch Saturnu,
jenž koneckonců jako systém nebyl vůbec špatný. Jedním z největších trumfů
vyznavačů ježka Sonika, vlajkové hry Segy, je náskok více než 12 měsíců.
Sony a Nintendo
Jak Nintendo, tak Sony si svou budoucnost promýšlejí do nejmenšího detailu a i
své projekty hodlají pojmout daleko odvážněji a ambiciózněji. Protože Nintendo
je zatím skoupé na slovo a o svém projektu, který zatím nazývá krycím jménem
Dolphin, informuje jemu velmi zřídka, věnujme
se spíše budoucnosti Sony a spokojme se s konstatováním, že Nintendo přijde s
něčím, co bude "srovnatelné s PSX2 a ještě o fous lepší". Přesně tak totiž
Dolphin ohodnotili vývojáři, kteří jej měli tu čest spatřit. PSX2 je momentálně
doslova špičkou nejen ve svém oboru její čip je třikrát výkonnější než
nejrychlejší procesor Pentium III (a více než padesátkrát převyšuje výkon staré
PlayStation) a dokáže teoreticky zobrazit až 75 milionů polygonů za vteřinu.
Druhým velkým trumfem je provázanost se stávající PSX zpětná kompatibilita
umožní hrát stovky již vytvořených her na novém hardwaru, kompatibilní jsou i
ovladače, paměťové karty a další příslušenství. Nesmíme zapomenout ani na DVD
mechaniku, která nahradí stávající CD-ROM.
Bohužel, podle současných informací nebude možné přehrávat DVD filmy, i když se
dá očekávat vydání nějakého speciálního adaptéru. Tento krok je logický Sony by
mohla s vydáním PSX2 okamžitě zavřít celou svou divizi DVD přehrávačů. Toť asi
vše, co víme vzhled, cena a hlavně termín vydání jsou neznámé, Sony však
odhaduje, že v Japonsku se dočkají v březnu a v USA a Evropě až někdy koncem
roku 2000.

9 1765 / ramn

parametry Dreamcastu a PSX2
Parametry Dreamcastu
Procesor: RISC CPU a 128bitový grafický čip (200 MHz, 360 MIPS/1,4 GFLOPS)
Grafický engine: Power VR Second Generation (schopnost zobrazení 3 milionů
polygonů za vteřinu)
Zvukový engine: superinteligentní zvukový procesor s 32b RISC CPU (64 channel
ADPCM)
Paměť: 16 MB (64 Mb SD-RAM x 2)
Operační systém: Microsoft Windows CE
Disk mechanika: CD-ROM, maximální rychlost 12x, kapacita 1 GB
Počet barev: 16,77 mil.
Ukládání dat: VM systém (Visual Memory), je napájen vlastní baterií a díky
vlastnímu LCD, ovladači a 8bitovému procesoru umožňuje po odejmutí provoz
jednoduchých her
Velikost: 190 x 195 x 78 mm (šířka x výška x hloubka)
Váha: 2 kg
Parametry PSX2
Procesor: 128bitový "Emotion Engine" CPU (300 MHz)
Grafický engine: 150 MHz, DRAM Bus s propustností 48 GB/s, maximální počet
polygonů: 75 mil. za vteřinu, dekomprese MPEG2
Zvukový engine: "SPU2", počet kanálů 48 (další na úkor výkonu CPU), frekvence
48 MHz
Paměť: hlavní paměť Direct Rambus 32 MB, cache paměť instruction 16 KB, data 8
KB + 16 KB (ScrP)
Disk mechanika: CD-ROM a DVD-ROM
Rozhraní: IEE1394, Universal Serial Bus (USB)
I/O procesor: jádro původního PSX na 33,8 MHz









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.