Budoucností portálů jsou vortály

V oblasti internetových portálů se objevil nový fenomén. O své slovo se hlásí vertikální portály neboli vortály. T...


V oblasti internetových portálů se objevil nový fenomén. O své slovo se hlásí
vertikální portály neboli vortály. Toto slovo znamená internetové servery
propojující nakupující a prodejce pouze v určitém, přesně definovaném tržním
segmentu, kde kromě vlastního obchodu nabízejí i informační servis a
související služby.
Na rozdíl od dnes rozšířených "horizontálních" portálů, které v mnoha případech
nesplnily očekávání svých provozovatelů, mají vortály podle analytiků
budoucnost mnohem zářivější. Jeden příklad za všechny: v oblasti zahraničního
obchodu (exportu) je ideální sdružit více subjektů z určitého výrobního odvětví
v rámci jednoho projektu a zájemcům nabízet související zboží a služby pod
jednou střechou. Právě zde se tedy otevírá prostor i pro praktickou aplikaci
deklarované proexportní politiky naší vlády.
V minulém roce trh s portály závratně rostl a portálová mánie zachvátila celý
svět. Převažoval vznik horizontálních serverů s podobnou strukturou, jako má
populární Yahoo. V letošním roce se pak stále častěji objevují i vertikální
portály, zaměřené cíleně na zdravotnictví, cestovní ruch apod.
Sybase nabízí vertikální řešení
Oblasti vertikálních portálů byla věnována i celá řada přednášek na letošní
uživatelské a vývojářské konferenci TechWave, kterou ve floridském Orlandu
uspořádala počátkem srpna společnost Sybase. Její aktivity v oblasti portálů
jsou přitom dobrým příkladem, jak může nadějný trh začít rychle akcelerovat,
pokud si jej všimnou velcí hráči z jiného tržního segmentu.
Sybase se dle slov výkonného ředitele české pobočky Vlado Vavrocha na této
konferenci ve svých strategiích posunula ještě více od tradičního dodavatele
klasických databázových technologií k výrobci softwaru určeného právě pro
budování podnikových portálů.
"Letos byl středem pozornosti především náš Enterprise Portal, který se stal
mezi konkurencí prvním uceleným portálovým řešením," řekl Vavroch. Tento
produkt je na trhu dostupný od letošního května a již jej používá přes 20
velkých amerických společností. Na konferenci byly přitom představeny jeho
první úspěšné implementace a také plány na další rozvoj.
Hráčů na trhu je více
Podle analýzy provedené společností Merrill Lynch dosáhne trh s "portálovým"
softwarem do roku 2003 hodnoty 14 miliard dolarů. Společnosti jako Sybase,
Informix, IBM, Oracle či Microsoft chtějí z této částky získat co největší
podíl, proto se v budoucnu budou utkávat právě na tomto poli.
"Ano, stále jsme databázová firma, ale jsme i mnohem víc než jen to. Jsme i
dodavatelem e-businessových technologií pro telekomunikační, finanční a vládní
sektor," prohlásil na konferenci John Chen, prezident a CEO Sybase. Společnost
Sybase na databázovém trhu patří spíše k menším hráčům, o čemž svědčí pouze
3,6% podíl na prodeji nových licencí databázových produktů v loňském roce. Dle
analytiků ale Sybase rozhodně ještě neřekla své poslední slovo. Ačkoli podle
studie společnosti Gartner Group je podíl např. Oraclu na prodeji nových
databázových licencí 30,7 %, Sybase je stále profitabilní společnost s loajální
skupinou zákazníků.
Současná cena akcií firmy se pohybuje pod úrovní 30 dolarů, nicméně analytici
se domnívají, že jsou stále podhodnocené. Ačkoliv hodnotit zdraví firmy čistě
podle dění na burze nemusí být vždy praktické, i nejnovější finanční výsledky
Sybase potvrzují podobné domněnky. Právě zaměření na vertikální trhy může
společnosti Sybase podle Gary Abbota z analytické společnosti Punk, Ziegel &
Co., v určitých velmi zajímavých oblastech nahrávat Sybase. Příkladem mohou být
vertikální řešení v oblasti finančnictví. Podle Abbota je typickou ukázkou
úspěchu Sybase v tomto segmentu fakt, že 70 % všech akciových transakcí na Wall
Streetu probíhá právě na jejím softwaru.
V oblasti softwaru pro tvorbu vertikálních portálů jsou dnes kromě Sybase ve
hře především společnosti IBM a Oracle. Zajímavé je, že každá z těchto firem má
vlastní představu o tom, co se vlastně skrývá pod pojmem portál. Proč tomu tak
je, vysvětluje např. Eric Faunce, marketingový manažer divize Enterprise
Information Portal společnosti IBM: "Naši zákazníci jsou přesvědčeni, že někde
existuje něco, co jim může v dnešní e-businessem akcelerované době pomoci, ale
nevědí, co to vlastně má být."
Firmy se snaží přesvědčit zákazníky, že právě jejich portálové řešení je tím
pravým a přitom jim mnohdy prodávají pouze různě upravené balíky stávajících
programů. "Ačkoli se některé firmy snaží prodávat jeden portálový balík, portál
se buduje z mnoha různých stavebních bloků," prohlásil Paul Connelly,
produktový manažer Sybase. "Klíčovým prvkem portálu je nějaký integrační
systém, dále je nezbytný robustní personalizační systém a systém správy obsahu.
Portál by také měl mít možnost škálovatelnosti a rozšiřitelnosti," dodal
Connelly.
Tyto požadavky řešení tří klíčových dodavatelů splňují, zajímavé však je, že
velmi odlišným přístupem.
0 2175 / pahn









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.