Český Internet poznal svoji cenu

Milionáři a miliardáři, kteří ke svému majetku přišli na Internetu, byli až dosud záležitostí téměř výhradně...


Milionáři a miliardáři, kteří ke svému majetku přišli na Internetu, byli až
dosud záležitostí téměř výhradně zaoceánskou. Nyní se zdá, že zlatá horečka
dorazila se zpožděním i k nám.
Po dosavadních tuzemských obchodech týkajících se poskytovatelů Internetu jsou
nyní na řadě portály. Seznam, do kterého vstoupila švédská společnost Spray, je
mezi nimi sice nekorunovaným králem, není však jediným.
K situaci kolem prodeje části Seznamu se vyjadřují zástupci firem, které jsou
na žebříčku posledního (prosincového) auditu DCCI hodně vysoko: server/portál
Atlas (v prosinci celkově 11 363 219 zhlédnutých stran), Centrum
(4 230 580) a Trafika (3 326 041). Pro srovnání: toto číslo pro Seznam je 32
324 673.
Co říká na úspěch Seznamu jeho konkurence? Našim respondentům jsme nechali
poměrně široké pole k vyjádření. Nicméně jsme se kromě vstupu firmy Spray do
Seznamu samozřejmě zajímali především o to, zda již oni sami mají vyhlédnutého
nějakého zahraničního investora. Požádali jsme je také, aby se pokusili srovnat
hodnotu "svého" portálu se Seznamem.
Vstup společnost Spray, orientující se na portály a obsah na evropském i
zahraničním Internetu, je nepochybně důležitou událostí. Znamená totiž, že
doposud "malý" a zároveň, že tento trh je dostatečně velký, aby byl zajímavým
pro střednědobé i dlouhodobé investice.
Těžko hodnotit, protože Seznam ani Spray bohužel nezveřejnily detaily, ale lze
předpokládat, že s určitostí půjde o transakci představovanou několika
desítkami milionů korun. Cena Seznamu je ovšem hlavně a jenom ve známosti jeho
jména, z hlediska finančního výkonu to není až tak slavné.
Hledání strategického či finančního partnera nikdy není jednoduché, sami máme
naše velmi čerstvé zkušenosti, a v případě kombinace Spray/Seznam může jistě
jít o kombinaci prospěšnou pro český internetový trh. Hodnotit bude ale možné
až poté, co pomine počáteční euforie a optimismus. Na obou stranách...
Prakticky všechny velké servery českého Internetu hledají nebo již našly
investory, kteří do jejich rozvoje budou vkládat podstatně jiné částky, než se
investovaly doposud. Ačkoliv žádný server ještě oficiálně nezveřejnil výši
investic, je jasné, že hodnota českých internetových portálů odpovídá očekávání
internetového trhu v příštích letech.
I centrum.cz ačkoliv velmi mladý portál již dokončuje jednání s potenciálními
investory. Server centrum.cz se dokázal během 5 měsíců dostat na špičku českého
Internetu ačkoliv v polovině roku 1999 odborníci pokládali možnost úspěšného
vstupu nového vyhledávače na trh za velmi nepravděpodobnou.
Investice, které jdou v současné době do českých portálů, umožní dynamický
rozvoj nových internetových služeb, budování povědomí a v neposlední řadě budou
znamenat významnou profesionalizaci provozovatelských firem. Vývoj se dá
předpokládat zhruba analogický jako v loňském roce, kdy rovněž na jaře došlo k
významným akvizicím v oblasti ISP.
Hodnota největších portálů i serverů postupně poroste s počtem uživatelů
Internetu. Zejména s demonopolizací telekomunikačního trhu očekáváme
dynamičtější nárůst. Tímto začne být Internet zajímavý i pro velké inzerenty,
kteří k němu zatím přistupují poněkud opatrnicky. Vzhledem k tomu, že v
příjmech z reklamy jsme na začátku exponenciály, očekáváme roční stoprocentní
nárůsty.
Možná překvapí, jak důrazně odlišujeme portály od serverů, i když tyto dva
pojmy v povědomí veřejnosti takřka splývají. Spousta serverů totiž sama sebe
označuje za portál, byť mají např. pouze primární obsah zpravodajství. Portálem
však rozumíme vstupní bod do Internetu, poskytující širokou škálu služeb.
Z tohoto důvodu nelze poměřovat Atlas a Seznam který je vyprofilován
prvoplánově jako vyhledávač ani cenu jednoho odvozovat od druhého.
Co se týče zahraničních partnerů, byli jsme od října 1999, jako první na světě,
zařazeni do sítě Microsoft Network MSN. Tehdy vznikl portál MSN.ATLAS.CZ. Naše
spolupráce s Microsoftem má marketingový a technologický rozměr, nejedná se o
majetkové propojení.
Seznam má před námi roční náskok na trhu a my před Seznamem máme roční náskok v
rozvoji a kvalitě služeb. Investoři klepou na naše dveře co týden, a nám je
jasné, že při našem prudkém rozvoji je investor nezbytný a jak očekáváme,
přispěje k tomu, abychom se stali absolutní jedničkou v České republice.
0 0342 / pah









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.