Český Mobil těsně po startu

Od oficiálního komerčního startu sítě Oskar uběhla již nějaká doba. Podívejme se nyní, jak lze nabídku třetího ...


Od oficiálního komerčního startu sítě Oskar uběhla již nějaká doba. Podívejme
se nyní, jak lze nabídku třetího mobilního operátora srovnat s nabídkou dvou
starších operátorů. V předchozích svých článcích jsme se stavěli k Českému
Mobilu (jako k nováčkovi) poněkud shovívavě, nyní však již popustíme uzdu i
kritice.
V nabídce základních služeb, které jsou dány technologií, není mezi nabídkou
Oskara a zbylých operátorů žádný podstatný rozdíl. Takovými službami mám na
mysli volání, přesměrování hovorů, konferenční hovory, SMS zprávy, záznamovou
službu apod. V okamžiku psaní tohoto článku ještě nebyl k dispozici mezinárodní
roaming a posílání zpráv mezi sítí Oskar a sítí EuroTelu. Obojí by ale mělo být
zprovozněno velmi brzy a v okamžiku, kdy tyto řádky čtete, už dost možná obojí
funguje.
Oproti EuroTelu nejsou také nabízeny vysokorychlostní datové přenosy, ale pouze
přenosy 9,6 Kb/s. Není mi známo, zda Český Mobil hodlá investovat do
technologie HSCSD, která je ale spíše "nadstandardní" než běžná.
Pokrytí
Za pokrytí v první fázi lze Oskarovi udělit velkou pochvalu. Nedosahuje
samozřejmě kvalit starších operátorů, ale pokud bude postupovat stávajícím
tempem, bude to platit jen několik měsíců.
Velký problém ale vidím v mapě současného pokrytí. Odpustil bych Českému
Mobilu, že kartografická úroveň mapy je dosti zoufalá, protože první
kartografické počiny starších operátorů byly také nevalné. Horší je, že mapa
naprosto neodpovídá realitě. A překvapivě většinou v neprospěch Českého Mobilu.
Mapa například popírá pokrytí ve Znojmě, Zlíně, Chrudimi, Kroměříži a dalších
městech, která byla mnohdy pokryta již v lednu. Troufám si dokonce přijít s
kacířskou myšlenkou, že mapa vznikla ještě hodně dávno před tím, než se začalo
s výstavbou, a od té doby nebyla přepracována. Na některých mapách je dokonce
vyznačená "demarkační linie" mezi částmi stavěnými Ericssonem a Siemensem.
Nabídka telefonů
Nabídka telefonů u Českého Mobilu mě příliš neoslovila. Jejím prvním problémem
je, že je na můj vkus příliš úzká, avšak to se jistě časem změní. Větší problém
je v tom, že ceny telefonů mi přijdou poněkud přemrštěné. Jeden příklad za
všechny: Srovnejme cenu dvou balíčků: U Českého Mobilu stojí Ericsson A1018s 5
699 Kč + 1 000 Kč jako záloha na SIM kartu. U EuroTelu stojí Go sada s tímto
telefonem (a SIM kartou Go) 4 995 Kč a máte předplaceno již 500 Kč hovorného.
Nokii 3210 jsem osobně koupil cca o 1 000 korun levněji, než za kolik ji Český
Mobil nabízí.
Pokud tedy shrnu, když už Český Mobil nenabízí dotované telefony, měl by je
alespoň zákazníkům nabízet za poněkud výhodnější ceny.
Péče o zákazníky
Pokud jde o péči o zákazníky, lze vyzdvihnout především to, že pro telefonickou
podporu je k dispozici zelená linka (0800), takže se k informacím dostanete
zdarma i z jiných telefonů. Standardně je na této lince k dispozici známý
systém "konverzat", který je možné ovládat pomocí tónové volby. Pokud tónovou
volbu nemáte, anebo pokud je vám podobný systém nepříjemný, po chvíli budete
automaticky spojeni na živého operátora.
Služby s přidanou hodnotou
Služby s přidanou hodnotou, jakými jsou různé informační služby (ať už hlasové
nebo textové), zatím Český Mobil nenabízí. Postupně by se měly objevovat do
léta tohoto roku.
Ceny a cenová strategie
Český Mobil se chce profilovat jako operátor s nejnižšími cenami. Jelikož
porovnávání tarifů je poměrně náročná záležitost, nedostaneme se zde ke všem
aspektům.
Přesto lze tvrdit, že se to Českému Mobilu tak docela nepovedlo zejména pokud
jde o málo telefonující uživatele. Srovnejme například tarif "volám málo" (20
minut zdarma za 150 Kč) a předplacenou Twist kartu. Nemohu si pomoci, ale pokud
nebudete volat pouze ve špičce do pevné sítě, Twist karta vás vyjde levněji.
Vyšší tarify například "volám často" (300 minut zdarma za 1 000 Kč) se jeví
slibněji. Obávám se ale, že segment hodně volajících zákazníků zatím Český
Mobil není schopen oslovit.
Tolik proklamovaná tarifikace po sekundách je sice pěkná věc, ale je totálně
pohřbena prvním minutovým impulzem. Všechny hovory, které skončí proti vaší
vůli na záznamníku (a podle mých osobních záznamů je jich asi 15 %), vás tak
přijdou pěkně draho. Pro někoho může být také značně ponižující skládání
zálohy, jejíž výši vám operátor měsíčně nepovolí překročit.
0 0784 / pen









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.