Český trh pod lupou amerického světoběžníka

U příležitosti kratičké návštěvy Michaela J. Lawrieho (44), generálního ředitele IBM pro Evropu, Střední východ ...


U příležitosti kratičké návštěvy Michaela J. Lawrieho (44), generálního
ředitele IBM pro Evropu, Střední východ a Afriku (EMEA), získal Computerworld
možnost exkluzivního interview a představení této významné osobnosti našim
čtenářům.
V čem vy, Američan pracující v Evropě, vidíte rozdíl ve vnímaní elektronického
obchodu na Starém a Novém kontinentu?
Elektronický obchod je především jiný způsob dělání byznysu. Je to jiný způsob
komunikace mezi zákazníkem a obchodním partnerem a především jiný způsob
prodejních služeb a prodejní logistiky. A také musíte jinak získávat informace
a hlavně přemýšlet o tom, jak to udělat přitažlivé pro všechny zúčastněné.
Vyžaduje to intenzivní přípravu a výchovu. A v těchto, můžeme-li to tak nazvat
alternativních metodách prodeje má zkrátka Amerika větší tradici. Zásilkový
prodej s platbou kreditní kartou má v USA dlouhou tradici a z toho vyplývající
důvěru mezi zákazníky. V tom je asi hlavní evropský problém.
Schema elektronického obchodu je přitom teoreticky jednoduché. Abychom mohli
spolupracovat se zákazníkem, musíme definovat vzájemné vztahy a procesy; totéž
platí pro dodavatele. A samozřejmě musíme mít patřičné aplikace. Potom přijde
realizace, jak ten byznys budeme provozovat a jakou to vyžaduje infrastrukturu.
A konečně je zapotřebí to celé udělat atraktivní. Technologií, na které je to
založeno, je samozřejmě Internet. Takhle uvažují všechny společnosti. A přesto
je celý tento proces zákazníkem vnímán docela jinak než klasický obchod.
V Evropě se velice pragmaticky prosazují vztahy business-to-business (b2b),
tedy komunikace mezi velkými obchodními partnery. V Americe je to více zaměřeno
na koncového zákazníka a prodává se především technické zboží.
Proč tomu tak je?
Důvodů je několik. Evropa je především pozadu v použití počítačů v
domácnostech. Také zde probíhá velice pomalu telekomunikační deregulace. To
značně omezuje přístup širokých vrstev k Internetu a tak se spíše prosazují ty
již zmíněné vztahy b2b.
Nehraje tady také významnou roli v Evropě vžité zneužívání kreditních karet?
Jistěže ano. Na druhé straně, Evropa je mnohem více vpředu v zavádění
elektronických způsobů plateb než v USA. Platba debetními kartami za použití
PIN kodů je samozřejmě mnohem bezpečnější než sdělování čísla kreditní karty po
telefonu nebo poštou. Myslím si, že pochybnosti o bezpečnosti plateb po
Internetu jsou často zveličovány a bezpečnost operací na Internetu se takřka
každým okamžikem zvětšuje. A teď začíná být velkou módou snímač čipové karty
jako počítačová periferie.
Obecně má Evorpa mnohem pokročilejší platební technologie než kdekoliv jinde na
světě a důvěra v debetní karty roste.
Která země v oblasti vaší odpovědnosti je v elektronickém obchodování nejdále?
Zcela určitě to jsou severské země. Tam je také vysoká penetrace počítačů a
Internetu. Teď je začíná dohánět Velká Británie. Z těch nejpopulárnějších
aplikací je to nepochybně nákup dovolených. V letním období enormně narůstá
počet transakcí na Internetu obecně. Také není možné zapomenout na Francii, kde
systém elektronických služeb Minitel je v provozu téměř 20 let. Nyní se Minitel
bude inovovat na technologii IBM. Pozadu nezůstává ani Německo, tam se tuto
chvíli více daří obchodování b2b. V rozvojových oblastech se Internetu většinou
používá jen jako informačního a vzdělávacího média. Ani toto nelze podceňovat,
právě naopak.
Některé oblasti, jako prodej knih a CD, jsou pro elektronické obchodování přímo
předurčeny. Tvořivé využívání technologie vytváří nové obchodní možnosti a mění
lidské zvyky. Aniž si to uvědomujete, používání elektronické pošty významně
změnilo používání pošty klasické a také telefonování. Přesto, že se to nijak
moc nezdůrazňuje, ta změna je v určitých vrstvách populace poměrně dramatická.
A to nemluvím o internetové telefonii.
Jak dlouho, potrvá než bude Internet v Evropě zcela běžný?
Někde už je něco podobného běžné dávno, viz třeba francouzský Minitel. Ale
obecně to souvisí ještě s problémem masovějšího privátního užívání počítačů a
telefonních tarifů. A v Evropě není provozovatel typu America Online. Tak za
deset let?
Na druhé straně nelze ani v Evropě nevidět výrazný nárůst internetových
transakcí, např. objednávání knih, CD, soukromé bankovní operace, prodej aut
atd. Všechno je ale spojeno se zásadní otázkou, jak tohle všechno udělá náš
život snadnější. Tady vůbec nejde o technologii. Technologie je tady jenom
proto, aby učinila náš život pohodlnější a produktivnější. Jedině takový
přístup má šanci na úspěch. Technologie nesmí být vidět.
Kde v tomto procesu vidíte roli IBM?
My celou tuto technologii přinášíme do života. Začínáme konzultacemi a
vysvětlováním zákazníkům, jak internetová technologie přispěje k jejich
byznysu. Potom jsme připraveni vytvořit patřičné aplikace na zcela obecné
platformě.
Odhady IDC říkají, že v roce 2002 budou PC tvořit jenom 50 % internetové
komunikační platformy.
Procenta neodhaduji. Já jenom říkám, že PC je pouze jedním z prostředků
internetové komunikace. To je celkem jasné. Je tu GSM, GPS, kiosky atd. V tuto
chvíli má ale PC nejpřesněji definovanou oblast použití.
Máte také co nabídnout pro malý a střední byznys?
Obráceně. Tento segment je dnes naopak v samém středu naší pozornosti.
Kdo jsou vaši největší konkurenti v tomto úsilí?
Je jich neskutečně mnoho. V oblasti konzultací a servisu je tlačenice. Zkrátka,
je to dynamicky se rozvíjející byznys přitahující pozornost všech stávajících
IT firem a svůj podíl zde chce získat také mnoho nových.
Proti minulosti je tu ale drobná změna. Stále častěji chce zákazník koupit
kompletní řešení. A tady je naše konkurenční výhoda. Máme spoustu partnerů,
kteří jsou schopni je realizovat. Význam systémové integrace neustále roste.
Co byste chtěl vzkázat našim čtenářům?
Enjoy Internet!!!
Děkuji za rozhovor.
9 0307 / pahn









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.