Cestovní horečka virtuálně na Webu

Cestování je jednou z nejčastějších odpovědí, se kterou se setkáte v kolonce zájmy ve většině životopisů, kter


Cestování je jednou z nejčastějších odpovědí, se kterou se setkáte v kolonce
zájmy ve většině životopisů, které se vám kdy dostanou do rukou. Pro tuto
skutečnost existují stovky důvodů a určitě není účelem následujících odstavců
je probírat, berme to prostě jako fakt lidé rádi cestují.
A není ani potřeba se tomu divit, planeta Země, ačkoliv stále více a více trpí
pod naším zájmem o ni, nabízí ještě mnoho krásných míst, která stojí za to
vidět. A právě to bude určitě i jeden z důvodů, proč i vy v letošních parných
dnech myslíte na nějakou stinnou pláž s palmami, na horské štíty nebo na modrou
hlubinu oceánů. Při těchto úvahách byste ale rozhodně neměli zapomenout na
Internet jako na zdroj informací, ke kterým byste jinak jen těžko hledali
cestu. S pomocí Internetu totiž můžete téměř všechno, o čem si jinak můžete
nechat jen zdát třeba i navšívit oběžnou dráhu a podívat se na to cestování z
božské výšky...
Stále něco chybí
Ačkoliv Internet roste každým dnem o tisíce dokumentů, z nichž velké procento
zabírají i stránky věnované cestování, stále ještě mnoho informací a služeb z
oblasti cestovního ruchu zde chybí. Důvodů pro tento stav může být mnoho, ale
tím nejdůležitějším je asi skutečnost, že zájezdy jsou výdělečné i bez
Internetu.
Příčiny jsou asi následující jednak zájezd je relativně drahá věc, a proto si
jej většina lidí stále ještě raději koupí osobně v hotovosti a pak také proto,
že zaběhnutý systém katalogů a inzerátů osloví většinu potenciálních zájemců i
bez Internetu. Tato skutečnost se však pomalu ale jistě mění, řada firem začíná
zjišťovat, že původní žrout peněz (Internet) se stává zajímavým informačním
kanálem. Nedokáže sice ještě generovat zisk přímo (tedy ve srovnání se
zaběhlými způsoby se jedná o mizivá procenta), ale jako podpora prodeje je
téměř k nezaplacení. Na Webu totiž můžete umístit daleko více informací, než se
vám kdy vejde do tištěného katalogu a to daleko levněji. Zákazník tak může
získat přehlednější informace o místě zájezdu, o ubytování apod.
Internet a cestování tak k sobě nacházejí cestu, někdy jsou to jen malé krůčky
a amatérské pokusy, daleko častěji se ale jedná o profesionály, kteří vědí, jak
a hlavně co lidem nabídnout, aby uspokojili jejich věčnou touhu po cestě v
tomto případě však jen virtuální.

Koupili byste si zájezd po Internetu?
Jaké by to bylo Téma týdne, kdyby se k jeho problematice nevyjádřili lidé s
cestováním přímo spojení v tomto případě zástupci cestovních kanceláří nebo
jejich asociací. Jsou to totiž oni, kteří budou rozhodovat o tom, co se na
Internetu v oblasti cestovního ruchu objeví a co ne. Právě proto jsme jim
položili následující tři otázky:
Jaký je podle vás význam Internetu pro cestovní ruch?
Koupil (a) byste si zájezd po Internetu? Proč?
Jaké informace vám na Internetu o cestování nejvíce chybějí?
Internet bude významným komunikačním kanálem budoucnosti. V ČR tato skutečnost
bude ještě chvíli trvat, ale jedná se rozhodně o nástroj, který je velice
zajímavý, zejména svým dosahem. Bohužel v současné době lidé zatím Internetu
příliš nevěří a využívajího jen pro kontakt s cestovní kanceláří.
Určitě, je to daleko jednodušší. Jediným problémem je zde servis, protože
člověk se tak stává sám sobě prodejcem. Na jednu stranu je tedy celý proces
lehčí a rychlejší, ale náročnější na hledání a informace.
Mně osobně ani příliš nechybějí informace, ale něco mnohem důležitějšího a
základního placení. Na Internetu a na tom českém zvláště schází nějaký vhodný
platební nástroj. Jen si představce, že odbouráme to věčné placení v hotovosti,
fronty u přepážek, transporty do bank atd.
V cestovním ruchu se elektronická komunikace a rezervace prosazuje rychleji a
více než v kterémkoli jiném oboru. Cestovní ruch byl prvním oborem, kde se
elektronické rezervace, zvl. dopravních cenin a zájezdů, používaly, a je tedy
logické, že se Internet bude používat i k prodeji, a to jednak jako prodejní
pomůcka, jednak jako samostatné médium při prodeji jednoduchých či známých
produktů. Jinak jsou však poradenská role a lidský faktor při výběru vysněné
cesty nezastupitelné.
Jako úsporu času bych si koupila po Internetu zájezd v případě, že by ho
pořádala mně známá cestovní kancelář a že by šlo o pobytovou dovolenou na
místě, o němž všechno vím a znám. V případě poznávacích zájezdů stejně jako
pobytů v neznámém místě je osobní pohovor, při kterém si člověk teprve vyjasní,
zda je právě ten zájezd či pobyt to pravé ořechové, prakticky nezastupitelný.
Internet vám zpravidla nepoví, jaké jsou v moři vlny, co vítr, a zda kuchyně v
hotelu je vhodnější pro labužníka nebo moji maminku, která má choulostivý
žaludek. Zobrazení místa či objektu na Internetu může být stejně dobře
inspirující jako zavádějící a o serióznosti neznámého nabízejícího si lze
udělat obrázek na Internetu hůře než při osobní zkušenosti. Takže bych raději
kombinovala poznatky z internetové nabídky s osobní návštěvou, nebo přímo
navštívila prodejce, jemuž důvěřuji. Možná, že by mi nabídky ukázal třeba právě
na Internetu, ale se svým výkladem.
Když pomineme skutečnost, že jako odborník v cestovním ruchu mám k dispozici
jiné, zhusta odborně fundovanější informační zdroje než Internet, chybí mi na
Internetu pokud jde o cestování hlavně ucelenost a přehlednost. Informace o
cestování zveřejňuje příliš mnoho komerčních aj. subjektů, resp. adres, které
se v mnohém překrývají, přičemž málokterá doména pokrývá danou oblast
vyčerpávajícím způsobem.
Internet se pomalu ale jistě stává pro cestovní ruch neocenitelným nástrojem ve
světě i v České republice. Na Internetu je možné nejenom vybírat ze zájezdů
cestovních kanceláří, ale také individuálně rezervovat pokoje v hotelích po
celém světě, získávat potřebné informace o jednotlivých destinacích, prohlížet
si mapy, zjišťovat předpověď počasí zkrátka a dobře ze svého obývacího pokoje
či kanceláře si může kdokoli kdykoli naplánovat svoji dovolenou od A do Z. V ČR
zatím není tento způsob zajišťování dovolené příliš rozšířený, věřím však, že
během několika málo let bude Internet hlavním médiem pro plánování, vybírání a
nakupování zájezdů a ostatních služeb cestovního ruchu.
Jakožto zaměstnanec cestovní kanceláře tuto potřebu nepociťuji. Pokud bych však
byl zaměstnán mimo obor, určitě bych s koupí zájezdu po Internetu neváhal.
Nákup po Síti lze realizovat prakticky v kteroukoli denní či noční hodinu, aniž
by člověk musel obejít několik cestovních kanceláří, listovat jejich katalogy a
pro rezervaci vybraného zájezdu opět vážit cestu do kanceláře, jejíž produkt si
zvolil. Častou námitkou proti nákupu zájezdů po Internetu je, že neumožňuje
získání detailních informací o daném hotelu či destinaci. Dobré cestovní
kanceláře však tuto konzultaci klientovi umožní například prostřednictvím
e-mailu či telefonu (v ideálním případě prostřednictvím bezplatné zelené
linky)...
Myslím, že v současné době lze na Internetu najít prakticky jakoukoli potřebnou
informaci týkající se cestování. Určitou výhodu mají samozřejmě uživatelé,
kteří při brouzdání po Síti nejsou omezeni pouze rodným jazykem, neboť ne
všechny informace dosud existují v češtině. Je ale jen otázkou času, kdy i tato
mezera bude zaplněna. Za určitý nedostatek považuji to, že na českém trhu zatím
prakticky není možné vybrané zájezdy po Síti rezervovat a zaplatit. I zde se
však již blýská na lepší časy jednou z prvních vlaštovek se v tomto směru co
nevidět stane cestovní kancelář Čedok.
Internet má význam naprosto zásadní. Internetem přicházejí aktuální nabídky
hoteliérů, do cílových oblastí posíláme sestavy klientů, které dřív cestovaly
letecky. Komunikace Internetem nejenom zrychlila tok informací, jeho přesnost,
adresnost a úplnost, ale má klíčový vliv na rozvoj cestování vůbec. Stejný
počet pracovníků může uspokojit dvojnásobný až trojnásobný počet zákazníků.
Webové stránky zase zájemce o cestování informují o kompletní či aktuální
nabídce zájezdů, o počasí, vytíženosti leteckého spoje apod. V případě
"business turistiky" si cestovatel přes Internet může objednat například hotel
v Londýně a letenku. Naše cestovní kancelář prodává přibližně deset procent
zájezdů přes Internet, což je číslo, které koresponduje s internetovými
velmocemi. Rodinná dovolená je totiž tématem k diskuzi s prodejní asistentkou a
ne všechny informace lze na Internet dostat.
Jako klient bych si určitě zájezd koupil, kdybych věděl, kam chci jet, a hotel
bych znal sám či z doporučení známých, nebo bych si vybíral last moment. Já
osobně bych si internetovou nabídku důkladně prostudoval a měl dva tři tipy,
které bych probral s prodejní asistentkou. Ostatně, tak to také naši klienti
většinou dělají.
Nejvíc brouzdám po stránkách leteckých společností, tam mi nechybí nic. Když
hledám informace o jednotlivých zemích nebo regionech, dozvím se toho obvykle
hodně, ale každý má svoje stránky jinak utříděné někdo lépe, jiný hůře. Asi
bych dal přednost lepšímu systému a snadnému vyhledávání.
0 1817 / alsn









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.