Chystá se doménové šílenství

Prvořadou událostí minulého týdne bylo zřejmě schválení nových internetových domén nejvyšší úrovně. Lze před...


Prvořadou událostí minulého týdne bylo zřejmě schválení nových internetových
domén nejvyšší úrovně. Lze předpokládat, že někdy v první polovině příštího
roku, tedy ve chvíli, kdy bude zvednut symbolický startovní praporek a začnou
registrace, se strhne pravé doménové šílenství. Určitou, řádově slabší variantu
tohoto jevu jsme mohli sledovat i u nás, když CZ.NIC uvolnil tuzemské domény,
jejichž vlastníci nezaplatili, k nové registraci.
Sedm schválených nových domén je poměrně skromným číslem, pokud uvážíme, že
bylo navrženo celkem 191 jmen. A i toto číslo by bylo bezpochyby ještě mnohem
vyšší, kdyby organizátoři jeho velikost neomezili relativně velkým vstupním
poplatkem: Novou doménu nejvyšší úrovně mohl navrhnout každý, musel ovšem
zaplatit 50 000 dolarů. Mezi zamítnutými novými TLD (Top Level Domains) byly
např. názvy XXX, KIDS, WEB a TEL.
Navrhovatelé sedmi vítězných domén se stávají jejich správci. Aby se zabránilo
záplavě spekulativních registrací alespoň v případě názvů již existujících
firem (u obecných slov se s tím zřejmě nedá nic dělat a lze předpokládat, že na
některé názvy se hned na úvod snesou desetitisíce požadavků), budou správci
novým domén dbát na to, aby se neregistrovaly cizí ochranné známky. Zatím není
jasné, jakým způsobem bude tato ochrana přesně probíhat. Jednou z možností je
přednostní právo vlastníků ochranných známek na stejnojmennou doménu s tím, že
pokud toto právo nebude do určitého časového limitu uplatněno, bude doména dána
k dispozici volně.
Co se týče dalších návrhů nejvyšších domén dodaných organizaci ICANN (Internet
Corporation for Assigned Names and Numbers), za pozornost stojí poměrně bizarní
myšlenka italské společnosti DADA (Design Architettura Digitale Analogico).
DADA vymyslela systém, který by z internetových adres odstranil stávající
"zavináče" a nahradil je identifikací podle jména. DADA za tímto účelem navrhla
jako doménu nejvyšší úrovně řetězec PID (zřejmě míněno nějak jako personal
identification) a pro zájemce pak např. jednoduché adresy ve tvarech
jmeno.prijmeni.zeme.pid. Nejvyšší doména PID byla sice zamítnuta, nicméně DADA
chce ve svém úsilí o prosazení systému tohoto typu pokračovat.
Kromě domén se v minulém týdnu událo i několik novinek ze světa digitální
hudby. Výměnná síť Scour, v níž se kromě souborů MP3 šířily také (mnohdy
pirátské) kopie filmů, byla uzavřena. Provozovatel zkrachoval, firma vyhlásila
bankrot a nyní očekává, zda najde nějakého investora. Zdá se, že jím bude dosud
prakticky neznámý server Listen.com, který provozuje kolekci legálních MP3
souborů.
MP3.com musí zase podle rozhodnutí soudu zaplatit 53,4 milionu dolarů nahrávací
a distribuční společnosti Universal Music Group. Žalobce původně požadoval
ještě vyšší částku, s konečnou hodnotou vyslovily obě strany nicméně souhlas a
rozhodnutí tak vstupuje v platnost. Finanční vyrovnání se odehraje převodem
akcií, UMG koupí od MP3.com akcie i nad tuto částku. Podle výkonného ředitele
společnosti MP3.com Michaela Robertsona se však podíl UMG nebude pohybovat nad
20 %. Ze soudního sporu se každopádně se rýsuje aliance podobná té, kterou
nedávno uzavřel Bertelsmann s Napsterem.
MP3.com již dalším žalujícím hudebním společnostem byla nucena zaplatit okolo
100 milionů. Služba My.MP3.com tak svého provozovatele ve výsledku přišla
docela draho, třebaže server se na druhé straně dostal na přední stránky
on-line i tištěných magazínů a jeho popularita bezesporu stoupla. Budoucnost
služby My.MP3. com, do níž nově přibude katalog UMG, bude mít dvě roviny:
placenou variantu a službu hrazenou z reklamy.
Shrnuto: Po dohodě Napsteru s Bertelsmannem tak proběhl další krok, který může
přispět k normalizaci situace na poli internetového šíření hudby a k prosazení
progresivních technologií způsobem, který nebude v rozporu s autorskými právy.
Jen bleskově se zastavme u dalších novinek. Zveřejněny byly říjnové výsledky
auditu českého Internetu. Pro většinu serverů se zřejmě bude jednat o rekordní
čísla z hlediska celého roku.
Poté, co Seznam odstranil banner z hlavní stránky a naopak přidal možnost
"zaplatit" si místo v dané kategorii (což však zatím, zdá, se není příliš
využíváno), přichází z předplácenou službou i Atlas. Inzerentům se nabízí, že
se jejich stránka objeví na prvním místě výpisu po zadání zvoleného slova.
Pokud by se na zadané slovo objevoval reklamní banner, bylo by vše zcela v
pořádku. V podobě, v níž službu nabízí Atlas (http://reklama.atlas.cz/plkw.
asp), se však stírá "nezávislý" vyhledávač a inzertní obsah, tj. obě kategorie
nejsou viditelně odděleny. To je pro inzerenty lákavé, ale uživatele naopak
nemusí právě nadchnout, zvlášť když je fulltext zřejmě hlavní službou Atlasu.
Ale uvidíme...
0 3134 / pah









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.