Co můžeme čekat od vstupu třetího GSM operátora

Tlekomunikační komunita v České republice má již několik měsíců o vzrušení postaráno. Po třech letech od vydán...


Tlekomunikační komunita v České republice má již několik měsíců o vzrušení
postaráno. Po třech letech od vydání licence na GSM 900 přišla poslední velká
událost před koncem monopolu SPT Telecomu - výběrové řízení na udělení licence
GSM 1800.
Tendr se stal středem všeobecné pozornosti rozhodně právem - už proto, že se
vlastně jedná o prodej národního bohatství, mohli bychom to přirovnat k právu
na těžbu zlata nebo ropy. Frekvencí, na kterých se může vysílat, totiž není
neomezené množství. Z fyzikálního a standardizačního hlediska je množství GSM
operátorů omezeno, stejně jako je tomu u televizních či rozhlasových kanálů.
Proto je také jejich využívání pečlivě regulováno státem, respektive Českým
telekomunikačním úřadem. V tomto případě k tomu přistupuje i skutečnost, že
nový držitel licence má nejen možnost vstoupit do těžké konkurenční bitvy se
stávajícími operátory, ale navíc dostává skvělou příležitost k budování pozic
před očekávanou liberalizací.
Kolik stojí licence
Podívejme se nejprve na cenu licence. Ta je významná i v tom, že hraje
podstatnou roli pro motivaci nového operátora. Pokud někdo investuje do licence
velké peníze, prostě je musí dostat zpět.
Podle zpráv českého tisku má stát licence zhruba 30 milionů dolarů. Je to
hodně, nebo málo? Slovenský trh se nakonec nového operátora nedočká, Maďaři
získali přes 200 milionů dolarů a dalších 100 od stávajících operátorů. Maroko
dostalo neuvěřitelnou částku zhruba jedné miliardy dolarů. Na druhou stranu je
ale každý trh specifický, každý má jiné problémy a licenci nelze ohodnotit jen
penězi. Tvorba pracovních míst, podpora výzkumu, zakázky pro domácí firmy a
spoustu dalších aspektů prostě nelze přesně kvantifikovat.
Co přinese nový operátor
Co dalšího (kromě zmíněné finanční částky a dalších přínosů) můžeme od nového
operátora čekat? Při posuzování této otázky bychom měli mít na paměti, jak
obtížná bude jeho situace. Vstupuje na trh, který je považován za ostře
konkurenční, s nízkými cenami poplatků a co se týče technologické úrovně má
pověst jednoho z nejvyspělejších trhů na světě. V porovnání se zahraničím
poskytují místní operátoři velmi kvalitní služby. A růstový potenciál trhu
naráží na hranici danou celkovým počtem obyvatel desetimilionového státu.
Rozhodně se jedná o trh, kam by se vstupovalo obtížně i velmi zkušenému
operátorovi.
Takže to vezměme pěkně popořádku. V obecně ekonomické rovině půjde o negativní
dopad na obchodní bilanci. Řada technologií se bude muset dovážet, přičemž
celkový objem investic lze odhadovat na více než 20 miliard korun.
Pokud jde o ceny, tak většina zúčastněných se shoduje na tom, že prostor pro
další snižování cen je minimální - přestože potenciální noví operátoři
nešetřili velmi optimistickými prohlášeními. Vezměme postulát: S cenami se moc
hýbat nebude.
Je však velmi pravděpodobné, že dojde k řadě překvapení v oblasti struktury cen
a tarifů. K těm by mohlo patřit například uvedení rodinných tarifů, nebo tarifů
podle objemu volání. V praxi to také znamená, že tarify budou průhlednější než
dnes, kdy jsou nepřehledné zejména díky různým pevným paušálům a speciálním
programům. Dá se očekávat i sleva na mezinárodním volání.
Velice zajímavé mohou být i různě kombinované produkty. Asi na sebe nedá dlouho
čekat plno programů typu "pokud si koupíte plyšového medvídka, dostanete Twist
kartu zdarma" nebo "pokud si koupíte 100 litrů benzínu, dostanete GO kupón".
Jeden takový program již Paegas zahájil: pokud máte vyšší tarifní program,
dostanete ještě jednu kartu bez aktivačního poplatku.
Produkty a technologie
A teď k produktům a technologiím. Standardní úroveň je na českém trhu již dnes
taková, že se moc nových věcí čekat nedá. Lze říci, že je nemyslitelné zahájit
provoz bez technologií, které umožní předplacené služby (obdoba Twist a GO),
lze si těžko představit, že by nový operátor neposkytoval SMS služby, a
rozhodně bude nucen připravovat rychlé zavedení GPRS (technologie, která
umožňuje rychlé přenosy objemných datových souborů). Výhod této technologie již
budou moci brzy využívat zákazníci RadioMobilu, a EuroTel jistě nezůstane
dlouho pozadu. To znamená, že z technologií, které dosud nebyly na český trh
uvedeny, zbývá snad jen Cell Broadcast (zasílání aktuálních zpráv na mobil
podle místa, kde se právě nacházíte, například informace o místní dopravní
situaci) a Personal Number (jedno číslo s inteligentní automatickou
asistentkou, která přesměrovává hovory tam, kde právě zákazník je - domů, do
kanceláře, na mobil nebo kamkoliv jinam.
Technologie zkrátka nepředstavují pro nového operátora oblast, kde by mohl
získat body proti stávajícím provozovatelům sítí. Naopak, budou představovat
silnou výzvu: od prvního dne fungování sítě musí mít nový operátor k dispozici
systémy pro poskytování předplacených služeb, WAP (technologie pro přístup k
Internetu), virtuální call centra, správu adresářů a další.
Síla ve službách
Pokud ani tarify ani technologie nejsou oblastí, kde by některý z hráčů na trhu
mohl získat významnější náskok, zbývají služby. Tak to ostatně proklamují
všichni operátoři. Kritériem úspěchu ovšem bude, nakolik to kdo myslí vážně a
kolik je ochoten do budování vztahů investovat. Přitom EuroTel a RadioMobil
jsou dnes prakticky jediné firmy v České republice, jejichž call centra jsou
vedena natolik profesionálně, takže zákazník má jistotu, že pokud zavolá, bude
patřičně obsloužen a dostane potřebnou pomoc nebo informaci. Tím není řečeno,
že právě vztahy se zákazníky neposkytují prostor pro další zlepšování. Můžeme-
li od vstupu třetího konkurenta očekávat výraznější přínos, bude to právě v
této oblasti.
9 3267 / dar









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.