Co nás čeká v e-shopech?

Počátek nového roku, jakožto tradiční období předpovědí pro nadcházející měsíce, máme šťastně za sebou. To ...


Počátek nového roku, jakožto tradiční období předpovědí pro nadcházející
měsíce, máme šťastně za sebou. To nám však nezabrání, abychom se k nim ještě
vrátili. Proto si nyní stručně shrneme, jakým směrem se bude pravděpodobně
vyvíjet oblast internetového prodeje. Čistě internetové obchody se množí jako
houby po dešti, a je zřejmé, že tento trend bude ještě nějakou dobu trvat.
Menší hráči se však mohou setkat s existenčními problémy. Naproti tomu ti větší
se budou místo neustálého rozšiřování portfolia soustředit spíše na
konkurenceschopnost ve svých klíčových oblastech.
Růst počtu internetových obchodů čeká i oblast firem, kde za webovým prodejem
stojí kamenná instituce, dokonce by se dalo říci, že jejich šance jsou větší.
Prvním důvodem je to, že se často jedná o prodejce, jejichž jména už zákazník
zná z běžných nákupů. Druhým faktorem je, že díky menší pružnosti některých
takových společností se jim teprve nyní daří realizovat on-line prodej, a
vlastně tak těží z investic, které dosud čistě internetové obchody investovaly
do reklamy podporující tento druh obchodů.
Ještě nějaký čas se firmy budou potýkat s bezpečnostními problémy. Důvodem však
není to, že přenos např. čísla kreditní karty zatím není zcela bezpečný, daleko
větším rizikem jsou útoky hackerů, kteří v případě úspěchu získají přístup k
tisícům čísel karet uložených na napadeném serveru.
A ještě jedna optimistická předpověď celkový objem on-line obchodů bude mít
stále rostoucí tendenci. Důležitým faktorem bude hlavně postupný přechod od
běžných nákupů k on-line formě.
Žádná firma provozující internetový obchod by neměla podcenit především to
základní a dá se říci nejjednodušší, co může udělat. Jde o to, učinit pro
potenciálního zákazníka nákup na vašem Webu maximálně jednoduchý, např. sem
umístíte odkaz na mapu stránky, která mu může podstatně ušetřit orientaci na
ní, tím pádem i množství času. Možná sem můžete umístit i bezplatné číslo, na
které může zákazník v případě potřeby zavolat. Nemusí být špatné důrazněji
poukázat na bezpečnostní politiku. Svůj psychologický účel splní i možnost
mazat položky v nákupním košíku (i po dokončení nákupu).
Po realizaci základních kroků, mezi něž patří ty výše uvedené, pak přichází
nutnost vybudování a udržování vztahů se zákazníky. To obvykle znamená
implementaci CRM (Custom Relationship Management) systému. Tento vztah ovšem
nepředstavuje pouze přítomnost jeho jména a adresy ve vašem seznamu klientů.
Uveďme jen jednoduchý příklad: Pokud zaměstnanec firmy provozující internetový
obchod komunikuje s nakupujícím (prostřednictvím telefonu nebo chatu), měl by
mít přístup k historii transakcí provedených tímto zákazníkem. Tyto informace
může v dialogu s ním použít, a stavět tak na už existujícím vztahu.
1 0439 / wep









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.