Co přináší Flash MX

Technologie Flash společnosti Macromedia se za více než pět let své existence stala standardem v oblasti šíření multi...


Technologie Flash společnosti Macromedia se za více než pět let své existence
stala standardem v oblasti šíření multimediálního obsahu po internetu. Nedávno
se na trhu objevil první člen z nové rodiny produktů Macromedie nesoucí
označení MX Flash MX. Oproti svým předchůdcům přináší řadu změn.
Zastavme se ale nejdříve u celé rodiny produktů jako celku. Kromě Flashe MX,
který slouží k tvorbě flashového front-endu, sem patří Dreamweaver MX, editor
webových stránek s podporou ASP, ASP.Net, JSP, PHP a ColdFusion, Fireworks MX,
bitmapový editor s podporou vektorové grafiky, pokročilý editor vektorové
grafiky FreeHand 10 a serverové řešení pro vývoj a provoz dynamických webových
aplikací ColdFusion MX (dříve známé pod kódovým označením Neo). Samozřejmým
doplňkem je Flash Player nyní ve verzi 6.
Uvedené produkty společně tvoří ucelené řešení pro webové designéry, vhodné jak
pro vytváření webových stránek, tak i komplexních webových aplikací. Jednotlivé
produkty se prodávají samostatně i v rámci různě kombinovaných balíků, z nichž
nejkomplexnějším je Macromedia Studio MX, které zahrnuje všechny produkty řady
MX a FreeHand 10.

Nový vzhled
Pojďme už ale konkrétně k novému Flashi MX. To, čeho si u nové verze jistě
všimnete na první pohled, jsou změny v uživatelském rozhraní. Jeho jednotlivé
prvky jsou tvořeny panely, které do sebe přesně zapadají, dá se libovolně měnit
jejich velikost i umístění. V okamžiku, kdy některý z nich potřebujete, ho
můžete jediným kliknutím zvětšit, a jakmile už jen překáží, tak ho stejným
způsobem zmenšíte do velikosti jeho horní lišty.
Výrazné změny doznal inspektor vlastností, který je nyní kontextový.
Přizpůsobuje se tedy tomu, na čem právě ve Flashi pracujete, a nástrojům, které
zrovna používáte. Snadno tak nastavíte parametry nástroje nebo objektu, aniž
byste museli zdlouhavě procházet menu nebo hledat na monitoru, kde že se změna
provádí.
Srdcem Flashe MX je samozřejmě časová osa i tu si nyní můžete přizpůsobovat
podle potřeby s tím, že pokud jí dáte dostatečný prostor, můžete v ní vidět i
náhledy jednotlivých snímků (framů). Zdokonaleny byly rovněž možnosti
kopírování (a vlepování mezi snímky). Nově lze také snadno seskupovat
jednotlivé vrstvy a ukládat je do společné složky, přičemž je následně můžete
podle potřeby aktivovat a deaktivovat.

Kreslicí nástroje
Kreslicí nástroje jsou nyní stejné jako ty, se kterými se setkáte ve FreeHandu
nebo ve Fireworks. Ve Flashi tedy můžete poměrně pohodlně upravovat grafiku,
aniž byste museli volat externí aplikace. Zdokonaleny byly nástroje pro
transformaci objektů zkreslení, rotaci křivek apod. Objekty je nyní možné také
zarovnat přímo ke specifikovaným pixelům, a zachovat tak jejich pozici na
jakékoli platformě, kde se bude výsledná práce prohlížet.
Oproti minulé verzi zaznamenáte snadnější práci s barvami, a to mimo jiné i v
okamžiku, kdy se rozhodnete nastavovat průsvitnost jednotlivých přes sebe
naskládaných objektů. Pokud tvoříte cizojazyčné stránky (a to i ve verzích pro
asijské země), jistě přivítáte také rozšířené možnosti toku textu mj. zprava
doleva.

Multimédia a skript
Výrazných změn doznala i podpora videa. Nyní je možno importovat do výsledné
prezentace video ve všech běžných formátech (QuickTime, DV, MPEG, AVI) a není k
tomu třeba žádného externího přehrávače. S videoobjekty se manipuluje stejně
jako s objekty bitmapovými, takže se dají animovat i různě transformovat.
Vylepšeno bylo rovněž rozhraní pro editaci skriptů ActionsScriptu. Jednotlivé
akce lze vkládat systémem drag-and-drop z kompletního seznamu vlevo nebo
postupovat i tradičně pomocí symbolů plus a minus vybírat akce z drop down menu.
Editor skriptů nyní také nabízí barevné zvýrazňování syntaxe a automatickou
nápovědu. Při vývoji vlastních aplikací jistě přivítáte i poměrně propracovaný
debugger. Vytvořené flashové prezentace mohou komunikovat s webovými
aplikačními servery prostřednictvím Flash application server gateway (část
ColdFusion MX) a formátu AMF (Action Message Format). Integrována je podpora
výměny dat se vzdálenými aplikačními servery prostřednictvím standardu XML.
Schopnost Flashe vysílat a přijímat libovolná data v XML (a komunikace se
servery pracujícími se standardy J2EE i .Net), kombinovaná s možností
skriptovaného kreslení, dělá z tohoto produktu platformu vhodnou pro
vizualizaci jakýchkoli dat a pro tvorbu skutečných dynamických rozhraní.

Omezení
Flash má samozřejmě i některá omezení. ActionScript není plnou implementací
ECMAScriptu. Chybí zde ošetřování výjimek, takže je poněkud obtížné efektivně
se vyrovnat s chybami, ke kterým dojde za běhu skriptu. Prostředí Flash MX by
také mohlo být ještě více optimalizováno pro vytváření grafického uživatelského
rozhraní. V tomto okamžiku disponuje jen omezenou sadou standardních komponent
pro jeho tvorbu (např. checkboxů a tlačítek), takže v případě zájmu o bohatší
komunikaci s uživatelem si vývojář musí příslušné prvky vytvořit nebo pořídit
jinde.

Závěr
Macromedia udělala velký kus práce na tom, aby byl Flash Player schopen
pracovat na všech představitelných klientech od chytrých telefonů po herní
konzole. Podle údajů této společnosti je možno prezentace ve Flashi přehrávat
na 98 % všech webových prohlížečů. To dělá z této technologie skutečně
univerzální nástroj pro webové prezentace (byť se samozřejmě lze přít o
vhodnosti jejího použití pro každý konkrétní účel).
Flash MX je bezesporu důstojným nástupcem svých předchůdců. Webovým designérům
nabízí příjemnější uživatelské rozhraní i řadu užitečných nových nástrojů (z
nichž jsme samozřejmě v této recenzi nemohli ani zdaleka popsat všechny). Přes
uvedené změny by přitom pro někoho, kdo pracoval s Flashem 5, neměl být přechod
na novou verzi nijak problematický. Samozřejmostí je možnost ukládat vytvořené
prezentace ve formátu předchozí verze.
Flash MX, stejně jako všechny další aplikace řady MX, pracuje na platformách
Windows 98/Me/NT/2000/XP, Mac OS 9.1 a Mac OS X.


Macromedia Flash MX
Nástroj pro tvorbu flashových prezentací
+ přehledné rozhraní, prezentační možnosti, podpora koncových platforem
- ošetření výjimek v ActionScriptu
Zapůjčil: Digital Media, www.digitalmedia.cz
Cena (bez DPH): 21 231 Kč









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.