Další koncentrace a přesuny mezi mocnými

Na českém Internetu dochází k několika významným přesunům, které lze zjednodušeně popsat jako další koncentraci ...


Na českém Internetu dochází k několika významným přesunům, které lze
zjednodušeně popsat jako další koncentraci trhu.
Zámořský Internet žije ještě otázkami týkajícími se především hackerů.
Internetová multimédia pronikají i do kapesních počítačů Microsoft uvedl svůj
MediaPlayer i ve verzi pro počítače třídy PPC s Windows CE. Známé servery
uvádějí své služby ve variantě pro mobilní uživatele. America Online pokračuje
ve sporech týkajících se propojení ICQ a Instant Messengeru s komunikačními
programy konkurence (Microsoft, Yahoo, AltaVista, iCat). Kauza se již dostala
na půdu amerického Senátu.
Soustřeďme se však na tuzemské dění: Změnou vlastníka má v nejbližší době
projít Czech On Line. Mezi zájemci údajně nechybí America Online a Deutsche
Telekom. Mimochodem, když už jsme u internetových aktivit Deutsche Telekomu, ve
chvíli naší uzávěrky probíhají internetovými servery zvěsti o možném spojení
této firmy s Qwestem. Teoreticky by tedy mohli brzy být kapitálově propojeni
hned tři významní tuzemští ISP: Czech On line, EUnet a Internet OnLine (právě
přes KPNQwest a Deutsche Telekom).
Bez ohledu na to, zda se potvrdí tyto spekulativní úvahy, je však trend
koncentrace na českém Internetu nesporný. Do této mozaiky velmi dobře zapadá i
zpráva, že se Český Telecom chystá koupit agenturu M.I.A. Ta je jednak tvůrcem
obsahu (portál Trafika), jednak má prostřednictvím své sítě IMS významný podíl
na trhu tuzemské internetové reklamy. A protože IOL zase dominuje v oblasti
poskytovatelů, objevily se úvahy o tom, že bychom se v souvislosti s akvizicí
mohli dočkat i námitek našich antimonopolních institucí.
Probíhá Březen měsíc Internetu. Propagační kampaň začala v Českém Krumlově. Na
adrese http://forum.stranky.cz proběhl již druhý ročník Počítačového fóra.
Tento virtuální veletrh pořádala agentura modré stránky. K BMI jako takovému
bych snad jen zopakoval, že cílem akce je získat nové uživatele a popularizovat
toto médium v široké veřejnosti, nikoliv propaganda do vlastních řad (a v tomto
smyslu chápu i drtivou většinu čtenářů Computerworldu).
Jedna informace, uvedená na úvodní tiskové konferenci k letošnímu Březnu, však
jistě stojí za podrobnější komentář i na našich stránkách. Pokud srovnáme
nárůst čtenosti většiny serverů podle auditu DCCI a soustředíme se na nárůst
absolutního počtu zhlédnutých stran a na nárůst IP adres, zjistíme zajímavé
výsledky. Obě čísla totiž ani zdaleka nejsou stejná, na většině sledovaných
serverů rostl mnohem rychleji počet zhlédnutých stran. Příčinu je s velkou
pravděpodobností třeba hledat v portálovém trendu, tedy servery podstatně
rozšiřují svoji nabídku a nabalují na ni další služby. Svůj podíl může mít i
růst počtu uživatelů skrytých za jednou IP adresou (firewally apod.), ale tento
vliv asi nebude příliš významný.
Zatím jistě nic objevného. Důsledky jsou však velmi zajímavé a ne zcela zřejmé.
Poněvadž nelze předpokládat, že by uživatelé trávili na Internetu podstatně
více času než loni (nebo tento výklad k popisu uvedeného jevu alespoň
nedostačuje), znamená to, že nakonec navštíví méně serverů. A protože serverů
navíc přibývá rychleji než uživatelů, návštěvnost řady z nich bude spíše klesat
nebo stagnovat. Koncentrace trhu mezi několik silných hráčů se tedy projevuje i
zde, a zdá se, že karty jsou do značné míry rozdány.
To samozřejmě nevylučuje úspěšný vstup nových hráčů. Musejí ale mít buď opravdu
nový nápad (Nebo najít něco, co funguje v zámoří a u nás ještě neexistuje.
Domnívám se, že dnes ale bude potřeba již hledat docela dlouho.), nebo dostatek
prostředků k "protlačení" svého serveru. Tyto prostředky nechybějí samozřejmě
především zahraničním subjektům, které začínají projevovat o náš internetový
trh zvýšený zájem z poslední doby lze uvést zejména vstup firmy World Online a
výše zmíněné spekulace o změně vlastníka Czech On Line.
Posledním důsledkem toho, že počty zhlédnutých stran stoupají rychleji než
počty IP adres, je pak zřejmě signál pro firmy podnikající v oblasti
internetové reklamy. Počítání ceny reklamních bannerů podle zhlédnutí dostává
další ránu. Pokud se váš banner na nějaké často navštěvované stránce zobrazí
řekněme 100krát, pravděpodobně ho dnes uvidí méně lidí než před rokem (jeden
uživatel zhlédne dnes na serveru relativně více stránek). Váš banner bude
zřejmě mít menší účinnost, což by mohlo být signálem pro pokles cen na poli
tuzemské internetové reklamy.
0 0702 / pah









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.