Další zvrat v životě pana Linxe

Začněme špatnými zprávami. Významnou událostí minulého týdne byl kolaps serveru Go.com. Podle průzkumu společnosti...


Začněme špatnými zprávami. Významnou událostí minulého týdne byl kolaps serveru
Go.com. Podle průzkumu společnosti Media Metrix se z hlediska "unikátních"
návštěvníků jednalo dokonce o sedmé nejnavštěvovanější místo na světě, což je u
krachů zatím zřejmě primát a současně doklad, že se nevyhýbají ani té nejlepší
společnosti.
V tomto případě nešlo o ztrátu trpělivosti investorů, ale o změněný postoj
mateřské firmy. Portál Go.com totiž patřil pod síť Walta Disneye. Celou událost
lze interpretovat jednak jako další bod do mozaiky plné neúspěšných
internetových projektů. Je možné hovořit i o krizi portálů, o koncentraci trhu
a o tom, že zde přežije jen několik nejsilnějších hráčů.
V tomto případě lze však interpretaci zřejmě ještě rozšířit na krizi
bannerového systému financování serverů jako takového. I firmy, které již dnes
generují zisk, se proto horečnatě snaží přidávat alespoň nějaké placené služby.
Příkladem je Yahoo a právě zaváděné poplatky za účast v aukcích či placené
přednostní výpisy v jednotlivých kategoriích.
Internetové firmy se musejí snažit dosáhnout větší efektivity svého podnikání.
To samozřejmě obnáší především snížení nákladů, jakousi finanční disciplínu a
méně megalomanské plány. Proto propouští jak relativně neúspěšná AltaVista, tak
i relativně úspěšný Amazon. Za pozornost přitom stojí, že řada dot.com firem je
již v hlavním oboru svého podnikání ziskových Amazonu např. již dnes vydělává
prodej knih v USA. Otázkou pak je, zda je nutné se za těchto okolností pouštět
do expanze za každou cenu a riskovat kolaps jinak nadějně rozběhnutého
projektu. Je dnes skutečně ideální chvíle pro růst dot.com firem anebo by se
tyto subjekty měly zaměřit naopak spíše na konsolidaci svého podnikání?
Razantní nástup a zvyšování obratu samozřejmě slouží i ke zvednutí hodnoty
firmy v očích investorů. Rizikový kapitál si naopak mnohdy takovou expanzi sám
přeje, aby zlepšil svou pozici při jednání se strategickými partnery (těch ale
internetové firmy popravdě nikdy moc nezískaly). Finálně je tak mnohdy firma k
expanzi nucena jaksi zvnějšku, i proti vůli managementu.
Bannerové obchodní modely jsou v krizi. Do jakých kategorií tedy patří
internetové firmy generující zisk? V první řadě jde přímo o některé prodejce
(Amazon). Do této kategorie patří např. i některé servery zabývající se on-line
trhem s pracovními příležitostmi (viz dva články v aktuální části tohoto
Computerworldu o projektech JobPilot a CV-Online). Jde opravdu o tak lukrativní
odvětví? Jak je možné, že i na malém českém trhu působí v této oblasti tolik
subjektů? V anketě na našich webových stránkách se můžete vyjádřit o svých
zkušenostech s on-line personálním trhem i vy.
Další zajímavá domácí událost: Společnost Computer Press získala 100% podíl ve
výměnném reklamním systému Mr.Lin(x). Transakce se odehrála formou odkoupení
firmy Clark Net Project. Je to poměrně překvapivá zpráva, která přišla krátce
po tom, co Computer Press naopak kontrolu nad Mr.Lin(x)em ztratil. Podrobnější
komentáře či spekulace o ceně si ušetříme z pochopitelného důvodu, že jde o
naši konkurenci. Poměrně pozoruhodný je však fakt, že zatímco konkurenční
výměnná síť Billboard.cz si žije jaksi poklidně, bez rušivých či skandálních
událostí, kolem Mr.Lin(x)e jsou mediální přestřelky a náhlé zvraty (např.
vyostřený spor mezi Computer Pressem a Mobil serverem) naopak téměř na denním
pořádku. Těžko říct, zda je to pro systém dobře, či špatně a jak mediální
popularitu tohoto druhu nakonec hodnotit.
Jen stručně k následujícím událostem: Poměrně živo bylo v oblasti poskytování
aplikací přes Internet (viz str. 4). Kromě optimismu ale zbývá dodat, že celý
sektor se mohl rozvíjet i rychleji. Problém však byl s velkým rozdílem mezi
přístupem technologických firem a subjektů orientovaných na služby (viz str.
6). Objevila se další verze Microsoft Internet Exploreru, unikla však jaksi
proti vůli Microsoftu a ještě nebyla vůbec určena pro veřejné testování. V
Tématu týdne se podrobně věnujeme budoucnosti konzumentsky orientované
e-commerce (B2C).
A zcela poslední informace: blíží se jeden poměrně tristní vrchol roku, tedy
čas pro daňová přiznání. To je samozřejmě příležitost pro ekonomicky
orientované servery i jednoúčelově specializované internetové služby. Uvidíme,
co nám provozovatelé nabídnou letos. Toto období by např. mohlo napovědět o
relativní úspěšnosti jednotlivých projektů zaměřených na osobní finance. I těch
totiž na českém Internetu přibývá jako hub po dešti a vzhledem k objemu (nebo
spíše "neobjemu") tuzemského trhu je zde situace poněkud analogická projektům
zaměřeným na on-line trh s pracovními příležitostmi.
1 0235 / pah









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.